Voor mij zijn alle onbewezen behandelmethoden te scharen onder de term kwakzalverij. Ik als wetenschapper kan niet anders dan kritisch zijn en vanwegen mijn kennis vind ik het nodig om hard op te treden tegen kwakzalvers aangezien zijn handig gebruik maken van de ontwetendheid van de leek.
Dan zullen we het simpelweg nooit met elkaar eens worden. Begrijp me niet verkeerd, ik word net zo stomend kwaad op de zoveelste z(w)everige alternativo die verkondigt dat kanker komt van negatieve energieën, maar ik acht mezelf wel in staat onderscheid te maken tussen die lui (maw échte kwakzalvers, of dat nou is uit onwetendheid of uit geldzucht doet er even niet toe) en mensen die bezig zijn met daadwerkelijk onderzoeken of hun middelen werken. Waar ik moe van word is dat veel mensen, zeg maar anti-kwakzalvers, elk wetenschappelijk onderzoek dat gedaan wordt naar kruiden (in dit geval), óók de grond inboren omdat het niet goed zou zijn. Sterker nog, clubs als de VtdK willen het liefst dat er niet eens geld wordt vrijgemaakt voor dat soort onderzoek. En als blijkt dat een kruid echt onomstotelijk werkt, en ze kunnen het echt niet meer ontkennen, dan moet op stel en sprong dat hele kruid uit elkaar gepulkt worden en in stukjes aan de mens gegeven. Dat is handig met doseren maar dat je er bijwerkingen van krijgt doet er dan schijnbaar niet toe. Ik kan daar slecht tegen.
Een kritisch geluid van 'bella boares' heb ik ook niet niet gehoord en ik zou graag willen weten welke alternatieve geneeskunsten absoluut niet onder de term "kwakzalverij" mogen vallen (met andere woorden ik wil wetenschappelijke publicaties zien van de bewezen werking).
Ik kan je legio wetenschappelijke onderzoeken geven van kruiden waarvan de werking bewezen is. Ik heb alleen niet zo'n zin om die allemaal op te gaan zoeken op internet; ik raad je aan om het vakblad van de Nederlandse Vereniging voor Fytotherapie eens te lezen, daar staat voldoende in (ik zou wel wat achtergrondkennis meebrengen voordat je daaraan begint want het is behoorlijk huiswerk... maar jij als wetenschapper zult daar wel geen problemen mee hebben). Kan ik daarmee zeggen dat de kruidengeneeskunde absoluut niet tot de kwakzalverij behoort? Nee, want er zijn nog genoeg kruidenvrouwtjes die à la mellie uyldert het een en ander spiritueel bij elkaar verzinnen... Die zul je ook altijd houden. Daar komt nog bij dat er gewoon, je kunt het ontkennen of niet, naar mijn smaak veel te weinig geld wordt uitgetrokken voor wetenschappelijk, gedegen onderzoek naar kruiden. Dus kan ik de helft van de kruidengeneeskunde niet met goed fatsoen wetenschappelijk noemen simpelweg omdat er geen wetenschappelijk onderzoek ís (of eigenlijk moet ik zeggen: gedegen wetenschappelijk onderzoek).
Waar ik verder nogal over struikel is dat je iedereen die alternatieve geneeswijzen beoefent, afschildert als zijnde mensen die geld willen verdienen over de ruggen van arme onwetende omstanders. Natuurlijk zijn die mensen er (als ik hoor dat een chirurg liever nog geen genoegen neemt met 136 euro per uur denk ik dat ze er aan de andere kant ook wel zijn), maar er zijn ook mensen die het allemaal wél goed bedoelen. Natuurlijk, als die geen kennis van zaken hebben kunnen ze net zoveel schade aanrichten, maar het is wel een nuanceverschil.
Desondanks heb ik nog geen enkele opbouwend argument gehoord van voorstanders enkel een paar argumenten met als thema "het gaat in de reguliere geneeskunde ook wel eens mis" etc..
Dan moet je misschien beter opletten. Ik heb een aantal vragen gesteld in deze discussie en op de meeste nog altijd geen antwoord gekregen. Bovendien vind ik het ook oneerlijk dat de alternatieve tak zich altijd maar moet verdedigen... natuurlijk snap ik ook dat vingerwijzen naar de regulieren nog geen bewijs is voor het bestaansrecht van de alternatieven. Maar het zou wel sieren om die vingerwijzingen, áls ze er dan zijn, in elk geval serieus te nemen. Ik persoonijk verbaas me er altijd over dat de VtdK nooit, maar dan ook echt nooit, iets zegt ten nadele van de reguliere geneeskunde. Terwijl ik me zo kan voorstellen dat ook dáár zo nu en dan ook gevallen van kwakzalverij voorkomen (bijvoorbeeld een geneesmiddel toch blijven verkopen ondanks duidelijke signalen dat het te ernstige bijwerkingen veroorzaakt). Maar daar hoor je dan weer niks over.
Hopelijk kunnen aanvallen op de persoon achterwege worden gelaten.
Ik zou het fijn vinden als jij dan ook iets meer respect betoonde voor een hele beroepstak. Ik ben namelijk ook een persoon en volgens jou schijnbaar een kwakzalver met een grote bek; en dat ben ik niet van plan klakkeloos te accepteren.