Uuuhhhh... hier heb ik wel eens roddels over gehoord (het vergiftigen enzo) maar ook niet meer dan dat. Ik heb zelf als bijbaantje bij de Albert Heijn gewerkt (verscentrum distributie) en daar werd hetgeen dat niet meer verkocht kon worden gewoon afgevoerd. Er stond nergens dat ik nog even stiekem een fles blauwzuur er overheen moest gooien of iets dergelijks. Mijn vader en mijn broer hebben ook ruime ervaring in de supermarktwereld (mijn broer bij de supermarkt zelf) en geloof me: klinkklare quatsch. Bedorven=bedorven=toch al niet meer eetbaar. Waarom er geld aan verspillen om het niet eetbare nog meer niet eetbaar te maken?
I´ve been there... het gebeurt wel degelijk en ook vaker dan je zou denken. De AH heeft er vooral een handje van om niet het afval te overgeiten met chloor maar om gewoon de politie te bellen. Ook klinkklare onzin, want zolang de afvalbak niet ergens op een afgesloten terrein staat, is het gewoon weggegooid en niet meer van hen.
Maar goed, daar ging het niet om... de vraag is: is het ethisch verantwoord om voedsel dat weggegooid is, zodanig te verpesten dat het niet meer eetbaar is?
Een paar puntjes op een rij:
- de supermarkt wil dat jet het voedsel bij hen koopt ipv het -gratis- uit de vuilnisbak te halen. Niet helemaal geldig, al weten zij dat misschien niet: de meeste mensen die skippen zouden in elk geval díe producten nooit kopen. Er ligt namelijk vooral luxespul in de skip, zoals taarten etc. De meeste mensen die skippen zouden dat niet kopen omdat het sowieso te duur is of omdat het niet vega is bijvoorbeeld.
- Supermarkten gooien niet alleen bedorven voedsel weg. Sommigen hebben een afspraak met de voedselbank, maar de meesten niet. Vooral op zaterdagavond is het raak: alles wat dan zondag of maandag over datum zou zijn wordt weggegooid. Let op: ´over datum´ is bij lange na niet hetzelfde als ´bedorven´! De fabrikant bouwt een veiligheidsmarge in om te voorkomen dat consumenten per ongeluk ziek worden. Een product dat ´over datum´ os is meestal over de ´ten minste houdbaar tot´-datum heen, en ´tenminste houdbaar tot´ is precies wat het is.
Daar komt nog bij dat ook gebutste blikken en bijvoorbeeld een pallet vla waarvan één pak open gegaan is, gewoon de container ingaan. Daar zit dus helemaal niks bedorvens bij.
- Waarom zou een supermarkt het zat zijn dat er in hun afval gerommeld wordt? Onder skippers bestaat een sterke regel, en dat is dat je de plek netjes achterlaat (lach niet: vaak netter dan ze hem hebben gevonden omdat de plaatselijke supermarktmedewerker geen zin had om dat weggewaaide plastic op te ruimen). Dus wat dat betreft hebben ze er geen last van die supermarkten. Skippen gebeurt ook vrijwel nooit op klaarlichte dag dus de winkelende consument kan er geen aanstoot aan nemen. Er wordt ook rekening gehouden met omwonenden, dus het enige dat nog overblijft is het idee dat iedereen die in de skip komt, een zwerver is en dus smerig en dus niet gewenst... dat dat een bekrompen redenatie is hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
Als het voedsel inderdaad naar een voedselbank zou gaan, zou dat natuurlijk geen enkel probleem zijn. Jammergenoeg is de realiteit meestal anders. Dat vind ik al ethisch onverantwoord, maar om dat voedsel dat je weggegooid hebt, dan ook nog eens met opzet onbruikbaar te maken, vind ik helemaal niet kunnen.