Kom op mensen, iets verder kijken dan de neuzen lang zijn kan geen kwaad
ten eerste:
dat het veranderen van afval in chemisch afval wel bijzonder dom en daarom onwaarschijnlijk is.
Dat iets bijzonder dom is maakt het jammergenog nog niet onwaarschijnlijk. Ik ken polleken al langer dan vandaag en wij doen zo'n beetje niet anders dan domme dingen van anderen herstellen (op een ander vlak weliswaar, maar dan nog). En zoals ik al zei: I've seen it happen, en vaker dan eens ook.
Ten tweede: natuurlijk helpt het niet als er in onze supermarkten
te weinig producten zouden liggen, het gaat erom
wat voor producten het zijn. Voor jouw lapje vlees hebben ze in Colombia eerst een paar hectare regenwoud platgelegd om daar vervolgens het zeer grondverarmende soja op te planten om dat aan de koeien en varkens te voeren.
Daar ziet de bevolking niets van terug behalve een karig klein beetje geld om nog net het hoofd van boven water te houden (of soms niet). De natuurlijke grondstoffen van de aarde kunnen iedereen op de wereld dagelijks 50 gram vis geven (geloof ik, of zoiets), en meer niet. Komen wij aan met onze barbecue-zomers...
Ad Pruys, met jouw redenatie kun je ook zeggen: "Ik koop júist bij de Xenos, waar alles door kleine kindervingertjes gemaakt is, want anders hebben die kinderen helemaal geen inkomen meer".
In een fabriek werken met zoutzuur, op een plantage met bananen waar ééns per week het vliegtuig met bestrijdingsmiddel overheen gaat (en waar, goh, alle vrouwen onvruchtbaar worden, hoe zou dat komen?), of in een fabriek waar je handen bloeden van het naaien van voetballen omdat je anders verhongert,
dat is geen keuze, dat is een dreigement!
Ik ben echt niet zo'n ontzettende moraalridder en voor de slingers van de verjaardag van mijn dochter morgen, ga ik straks ook naar de xenos. Maar kom niet vertellen dat dat oké is, want dat is het eigenlijk natuurlijk niet. En dat weten we; we kiezen er alleen voor om het te doen.
Dat het goed is dat supermarkten voedsel aan de voedselbanken geven, daar ben ik het mee eens. Maar dat is dan ook doorgaans (en soms wel) niet het voedsel dat in de skip ligt. In de skip ligt voornamelijk luxevoer dat de supermarkt graag in zijn winkel wil hebben omdat het mooi en rijk staat, maar dat de mensen niet kopen. Omdat het allemaal vers is kan het 's avonds linea recta de skip in. Als je dan bedenkt dat er eens een onderzoek is geweest naar de vlieguren die een simpel potje Hollandse (!) yoghurt gemaakt heeft voor het in de winkel ligt (ik weet niet meer hoeveel, maar in elk geval véél!)... Het ging dan over alle grondstoffen voor zowel het potje als de inhoud. Als het ook maar een fractie goedkoper is, wordt zo'n potje gefabriceerd in Japan en vervolgens drie keer de wereld rondgevlogen voor een kleurtje, een lipje, een etiketje... we zouden ons de ogen uit de kop moeten schamen dat we dat zonder pardon in de prullenbak moeten mikken!
Ik werk bij een biologische winkel die werkt op aanvraag. Wij hebben een klein basisassortiment, en daarnaast alleen spullen die mensen bij ons bestellen. De groenten en fruit met een plekje komen eerst nog in de winkel voor halve prijs en wat niet verkocht wordt wordt door medewerkers opgegeten. De hoeveelheid producten die wij echt weg moeten gooien is minimaal. En... de klanten krijgen hun biospulletjes tegen inkoopsprijs, én thuisbezorgd indien gewenst. Aan luxe hoeft het dus niet te ontbreken, ook niet als je het op een goede manier doet...