Er is een onderwerp, die ik interessant vind, namelijk de toename van het aantal vrijgezellen in ons land, en de moeilijkheden die er voor zorgen waarom dit fenomeen als een sneltrein door ons land raast. Het aantal datingsburo's and datingsites op het internet blijkt te mogen genieten van het aantal aangemelden vrijgezellen die op zoek zijn naar een eventuele geschikte partner. En er schijnt genoeg te zijn. Er is zelf een aparte datingburo voor alleen Homosexuelen mannen onlang opgericht.
Er zijn talloze artikelen gepublicieerd in de media over dit onderwerp, zo verscheen nog onlangs in de Metro van 03-07-2007, op pagina 4 het onderwerp: Aantal vrijgezellen groeit in de toekomst. Men spreekt over een toename van 20% in 2050, terwijl in 2006 nog sprake was van 15%.
De vragen die mij bijzonder interesseren is namelijk de redenen waarom het aantal mensen zonder enige partner door het leven willen gaan, of juist door het noodlot gedoemd zijn, om alleen te blijven. Het aantal dat er bewust voor kiest om alleen te blijven heeft namelijk diverse oorzaken, zoals een vaste overtuiging. Exacte cijfers zijn, naar mijn mening niet bekend, dus blijft het giswerk.
Zoals ik eerder melde zijn er talloze oorzaken te geven waarom het aantal vrijgezellen er op dit moment zijn.
Hieronder zijn een aantal beschreven:
- De individualisering van onze huidige heersende mentaliteit van onze maatschappij.
- Het egocentrisme.
- Beeldculcuur.
- Drukte van het werk, waar door men niet echt in staat is om een duurzame relatie aan te gaan.
- De sleur van een lange relatie.
- De keuze in diverse personen.
- Traumatische ervaringen uit vorige relatie(s).
- Het niet durven nemen van verantwoordelijkheden met name voor de eventuele kinderen and de relatie opzich.
- Culturele verschillen.
- De leeftijd-fase waarin iemand een relatie aangaat.
- Persoonlijke omstandigheden, waarin iemand niet een relatie durft aan te gaan, zoals verlegenheid, of een geestelijke
stoornis.
Al met al, kan er gesteld worden, dat Nederland, en ik heb het niet over andere landen, dat er een groot probleem aan het ontwikkelen is. Nu heeft de politiek en het ecconomisch belang een storende factor waardoor problemen ontstaan, zoals het tegengaan, dat er in Nederland een grotere toename ontstaan van buitenlandse bruiden. De strengere imigratie wetten zorgen ervoor dat het moeilijker is om een partner uit het buitenland te halen. Onlangs verscheen een artikel dat Nederland, binnen Europa zeer strengere wetten hanteerd, dat er nu sprake is van discriminatie op hoog nivo, maar dat is een ander onderwerp van discussie.
Waar het mij omgaat, hoe kan dit probleem opgelost worden.