Enkele jaren geleden raakte ik in de ban van een afgrijselijk maar veelal onbekend gevaar dat de hele mensheid bedreigd, namelijk Peak Oil. In die tijd was het nog maar een heel kleine groep mensen die er van overtuigd waren dat de wereldolieproductie zo ongeveer op zijn absolute top aan't geraken was, en dat er grote risico's scholen in de manier waarop de hele wereldeconomie desondanks geent is op oneindige voorraden olie tegen lage prijzen.
We zijn inmiddels enkele jaren verder, en op dit moment wijkt de olieprijs zo ver af van de officiele prognoses, en vindt die kleine groep mensen zoveel (semi)officiele bijval, dat het begrip Peak Oil inmiddels bij een vrij grote groep mensen bekend is. Zelfs tradionele Peak Oil ontkenners als de IEA en Shell beginnen langzaam toe te geven, hoewel de laatste zichzelf nogal eens tegenspreekt en vermoedelijk nog niet bereid is om echt open kaart te spelen.
En fin, vol verwachting heb ik me daarom zitten verheugen over de publicatie vandaag van het rapport van de NPC over Peak Oil, waarvoor twee jaar geleden expliciet opdracht werd gegeven door de Secretaris Bodman van Energie in de VS. De inhoud van dit rapport is inmiddels bekend, maar het is een grote teleurstelling en een grof schandaal!
Zie commentaar van ASPO op de inhoud van het rapport: http://www.aspo-usa.com/index.php?option=c...6&Itemid=91
Waar ik ergens had gehoopt dat de NPC onder druk van de groeiende concensus het immanente gevaar van Peak Oil uit de doeken zou doen zodat de broodnodige maatregelen genomen zouden kunnen gaan worden door overheden wereldwijd, moeten we constateren dat de commerciele belangen van de leden van de NPC, veelal grote westerse oliemultinationals, het hen kennelijk onmogelijk maken om ons in klare, eerlijke en relevante taal over dit probleem te informeren.
Dat is jammer. Zo jammer zelfs, dat ik ervoor ben om met onmiddelijke ingaan alle Westerse oliemaatschappijen te nationaliseren zodat de relevante bedrijfsinformatie in het publieke domein komt, de benodigde analyses alsnog conscientieus gedaan kunnen worden, en de correcte conclusies getrokken kunnen worden, opdat mitigering van de gevolgen van Peak Oil op dit late uur alsnog ingang gezet kan worden.
Zonder nationalisatie zal de waarheid over de toekomstige olievoorziening altijd ongewis blijven totdat het te laat is. Peak Light Sweet Crude was al in 2005 hoewel het structureel in de doofpot wordt gestopt. Peak All Liquids zal spoedig plaatsvinden, vermoedelijk tussen 2010 en 2012. Dit zal resulteren in astronomische winstcijfers voor o.a. de westerse oliemaatschappijen, maar zeer zware economische malaise voor de rest van ons. Het gros van de mensheid, waaronder u en ik, zal over de komende decenia opnieuw een horigenstatus krijgen, onder druk van stijgende rentes, prijzen, en schuldenlasten, terwijl de superrijken en multinationals die de wereld controleren en ons zand in de ogen strooien er met onze centen vandoor gaan. Dit mogen we - en hoeven we - niet te tolereren. Er moet onmiddelijk beslissende actie ondernomen worden. Ze hebben hun kans om mee te werken echt gehad.
Daarom: nationaliseer (ook) de Westerse oliemaatschappijen!