Heel eerlijk gezegd, heb ik nog nooit draaddoorsnedes opgemeten.
Ik herken gewoon of ik een 1.5, of een 2.5 of een 4 mm in mijn handen heb.
Bij hogere doorsnedes zal ik, als de draad niet meer in de doos zit dan, inderdaad de schuifmaat moeten pakken.
Formule is dan 1,57 maal het kwadraat van de diameter.
Anyway, ik heb in ieder geval wel gelijk dat de draden aan elkaar gekoppeld kunnen worden, en de 0 ook. Zojuist een inductie van dichterbij gekeken in de winkel (wat zijn ze nog duur!) en daar waren ze fabriekshalve zelfs al aan elkaar gekoppeld! Dus op 2 geleiders doet hij het dus gewoon al... (als alles goed is, dan zit de aardedraad er natuurlijk werkeloos bij
En Klazon: Volgens mij mag een zekering zeker meer dan 16 Ampere zijn. Anders zouden die zekeringen niet verkocht worden! Ik heb zelfs een zekering van 80 Ampere!
En ik heb zelf de NEN1010 ook liggen.. en de volledige waarheid is dat een 2,5 mm draad maximaal op 16 A gezekerd mag worden.
Dus zodra je overgaat op dikkere draden, dan zit je niet meer aan die beperking vast.
Misschien dat er wel andere beperkingen zijn, die verbieden dat je in bepaalde gevallen een hogere zekering mag gebruiken. (Huisinstallaties?) Dat weet ik niet. Ik heb geen zin om de NEN1010 uit mijn hoofd te leren
Ik heb zelf ook maar een blauwe maandag in de huisinstallaties gezeten, en dat is lang geleden. Zat zelf ook voornamelijk in de industrie
Voor de duidelijkheid.. ik WEET dat het doorkoppelen van de 0 van verschillende groepen verboden is. Los van het feit of het kan.
En wat helemaal verboden is. maar dat is wel heeel erg of-topic.. het verwisselen van fases die van een heel andere electriciteitsmeter vandaan komen. (Verwisselen met de buren b.v.?).
Waarom? Laat dat iemand maar uitrekenen die goed is met wiskunde, en de theorie met faseverschuivingen goed onder de knie heeft.
(Vind de energieleverancier dus niet echt leuk).
hm.. geen eigen ervaring hoor... ken ik van oude leermeester.