Moeten ze dan echter in Nederland nog vliegen? Mogelijk is het nodig voor oefening, mogelijk kan je die oefening ook doen zonder effectief met zo'n logge machine te vliegen (gewone boeing, grondradar...).
Eh,
nee.
Die AWACS bieden juist mogelijkheden die gewone radarstations niet bieden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet alle ins en outs weet, ben geen militair, maar een groot voordeel is dat ze de complete battle management op zich kunnen nemen. Terwijl ze op veilige hoogte een roteind verderop vliegen kunnen ze de jachtvliegtuigen begeleiden in de gevechten. Groot voordeel ervan is dat de jachtvliegtuigen zelf geen gebruik meer hoeven te maken van hun eigen radar, waardoor die weer minder snel opgepikt kunnen worden door de vijand. Ze moeten daardoor wel compleet vertrouwen op de instructies van de AWACS bemanning. En daar is die oefening voor nodig.
Of dat per se in Nederland moet kun je je afvragen natuurlijk, maar die oefening wil je het liefst wel boven vriendelijk grondgebied doen.
Is het aanvaardbaar om hiervoor een bos te gaan kappen? Er waren toch nooit ongelukken gebeurt terwijl ze lang met dat bos in de buurt hebben gevlogen (hun argument was dat het te gevaarlijk zou zijn). Uiteindelijk is de overheid mbt het kappen van dat bos ook in het ongelijk gesteld (gerechtshof, raad van state?).
Het was de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Die heeft ook erkent dat aan de veiligheid op grond van de hoogte van een gedeelte van het bos bij Schinveld niet wordt voldaan.
Het punt is vooral dat vroeger de AWACS vliegtuigen met grotendeels lege brandstoftanks opstegen om vervolgens in de lucht bijgetankt te worden. Met volle brandstoftanks zou het risico te groot zijn om de bomen te raken. Uit veiligheidsoogpunt werd daarom maar vanaf een andere basis een tankvliegtuig de lucht ingestuurd om de AWACS bij te tanken. Niet erg efficiënt natuurlijk, netto veel slechter voor het milieu dan de AWACS meteen met volle tank de lucht in te sturen.