Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Sinds wanneer stammen de mensen af van apen? De mensen die deze vragen maken hebben klaarblijkelijk ook niet zo goed opgelet in de lesbanken. Mensen stammen niet af van apen, maar mensen en apen hebben een gezamelijke voorouder.
"Meep meep meep." Beaker
eendavid

Op VRTnieuws stond ie correct dacht ik (hoewel die link nu niet meer werkt).
Benm

Waarom wil de overheid jongeren zo snel mogenlijk op de arbeidsmarkt gooien ?
Zou het een kwestie van internal revenue zijn? :D

Qua onderwijs denk ik dat de overheid aanstuurt op een systeem dat aansluit op de wensen uit het bedrijfsleven, nameljk het leveren van afgestudeerden die vrijwel meteen aan de slag kunnen. Overigens denk ik niet dat dat erg succesvol verloopt, de meeste banen zijn gewoon te specifiek om via een gangbare opleiding te leren.

Overigens verschillen de wensen wel per sector.. Zeker tijdens de hausse, maar ook nu nog wel, zie je bijvoorbeeld dat de grotere IT dienstverleners afgestudeerden uit allerlei (beta)richtingen binnenhalen voor een traineeship. Zoiets is een duidelijk voorbeeld van mensen zoeken op een bepaald denknivo en die bekend zijn met een bepaalde methodologie, maar zonder specifieke kennis... en op dat nivo werkt het volgens mij ook prima.

Eigenlijk is het altijd al zo geweest dat men op de lagere nivos van beroepsopleidingen een soort plug-and-play werknemer wil afleveren, maar dat wordt wel steeds lastiger in een land als nederland.
Victory through technology
qrnlk
Lorentziaan

Benm schreef:Zou het een kwestie van internal revenue zijn? :D

...

Overigens verschillen de wensen wel per sector..
Interesante opmerking.

Wat voor verandering in het onderwijs zou nodig zijn indien men meer zelfstandig ondernemers zou willen hebben?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Keith

Sinds wanneer stammen de mensen af van apen? De mensen die deze vragen maken hebben klaarblijkelijk ook niet zo goed opgelet in de lesbanken. Mensen stammen niet af van apen, maar mensen en apen hebben een gezamelijke voorouder.

Amen to that !
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"
Benm

Wat voor verandering in het onderwijs zou nodig zijn indien men meer zelfstandig ondernemers zou willen hebben?
Daar heb ik in een andere context ook wel eens gesprekken over gehad, maar het is nooit gelukt dat erg duidelijk te krijgen. Ondernemers zijn een heel diverse groep mensen, met meer verschillen dan overeenkomsten. Zoveel sectoren, zoveel redenen om het zelf te doen in plaats van in loondienst, veel touw is er eigenlijk niet aan vast te knopen.

Wel zijn veel ondernemers op de een of andere manier tamelijk eigenwijze mensen... maar ik betwijfel of dat gevolg is van een vooropleiding. Een andere belangrijke factor is familie, mensen van wie tenminste 1 ouder ondernemer is of was doen het gemiddeld zelf ook beter als ondernemer.

Bovendien is het een behoorlijk cultureel ding. In amerika heeft bijvoorbeeld de meerderheid van de schoolverlaters de ambitie om ooit een eigen bedrijf te runnen, terwijl dat in nederland slechts een zeer kleine minderheid is - ook op de hoogste opleidingsnivos. Dat is mogelijk wel het gevolg van de focus van het onderwijs: het is er eigenlijk helemaal op ingericht dat leerlingen uiteindelijk in het een of andere beroep in loondienst belanden, zonder enige aandacht voor de mogelijkheden van ondernemerschap.

Dat laatste vind ik zelf erg jammer, ik denk dat veel mensen het zelfstandig helemaal niet zo slecht zouden doen, mits ze het maar probeerden.
Victory through technology
PY7

Om kort te zijn; een mentaliteitsverandering.

Onderwijs zou meer gericht moeten zijn op creativiteit ipv reproductie van 1 deel leerstof.

Waarmee ik niet zeg dat je zomaar die reproductie moet laten vallen, die is wel degelijk nodig voor je 'algehele ontwikkeling'.
qrnlk
Lorentziaan

Ik heb voor deze discussie een nieuw topic geopend: Onderwijs en ondernemerschap?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
DePurpereWolf

Dan verplaatsen we dit ook maar naar samenleving en politicologie
Assassinator

Trouwens, ik heb ook het idee dat kennis totaal niet gewaardeert wordt in onze samenleving. Zoals qrnlk in het andere topic al zei "Doe maar "gewoon", dan doe je al gek genoeg." heerst bij ons, kennis vergaren is bij ons kennelijk totaal geen prioriteit en het lijkt ook alsof het weinig status geniet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Afbeelding

We hebben inderdaad niet echt een cultuur die kennis verwerven aanmoedigt of de intelligentie uitdaagt. Als je naar de TV kijkt overdag dan zou je zelfs vermoeden dat de cultuur vooral gericht is op het dommer maken van mensen.

PY7

Trouwens, ik heb ook het idee dat kennis totaal niet gewaardeert wordt in onze samenleving. Zoals qrnlk in het andere topic al zei "Doe maar "gewoon", dan doe je al gek genoeg." heerst bij ons, kennis vergaren is bij ons kennelijk totaal geen prioriteit en het lijkt ook alsof het weinig status geniet.
De mentaliteit van vele mensen is gewoon; ok die is slimmer/weet meer dan mij => nerd

Als 1 individu die mentaliteit heeft is dat nog niet zo erg, maar tegenwoordig heeft de helft van de maatschappij die mentaliteit. En dat zorgt voor stigmatisering; want wie wil er nu nerd zijn?

Op den duur zou je zelfs dommer willen worden om erbij te horen. :D

Op die manier wordt kennis door lompigheid veroordeeld... :D
Erik Leppen

Het wetenschappelijk tijdschrift vroeg antwoorden op vragen als "draait de aarde rond de zon?", "stemt de mens af van de aap?" en "waar ligt het gat in de ozonlaag?".
Ik heb op een ander forum hier ook over gelezen, en de discussie ging toen over het feit dat de vraag over het afstammen van de mens niet verantwoord is, aangezien meningen daarover verschillen, denk religies.

En, wat is het nut van de kennis waar het gat in de Ozonlaag zich bevindt? Veel interessanter en wetenschappelijker is hoe het is ontstaan en hoe je erger kan voorkomen. Wat is er wetenschappelijk aan de topografie van de Ozonlaag?
raf

Wij hadden ieder week 5 en een halve dag school,nu hebben ze 4 en een halve dag school.

In november hadden we geen hele week vacantie,maar 2 a 3 dagen.Crocusverlof bestond niet.Iedere dag gingen we naar huis met een massa huiswerk.Vroeger waren er veel meer dagen in een schooljaar.Ellenlange berekeningen werden uitgevoerd met potlood op papier.Door de rekenmachine kunnen velen niet meer rekenen.Aan het aanleren van de computer moesten we geen tijd besteden.Die bestond niet.Talen waren belangrijke vakken.Niet te verwonderen dat een groot verschil in onderwijs zijn sporen nalaat.
Assassinator

Ik zie niet hoe de vakanties daar aan bijdragen. Idem met het rekenmachine e.d, de wereld veranderd nou eenmaal en en de vaardigheden die men moet kennen ook. Ellendige berekeningen met het potlood is niet efficiënt en duurt lang, een computer kan VEEEEEEEEL beter rekenen dan een mens, waarom het dus niet aan een computer overlaten? (nee niet aankomen met Einstein :D dat was niet rekenen, maar hogere natuurkunde)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Terug naar “Politicologie en Economie”