Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
albert davinci
Artikelen: 0

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Dat de staat voorzieningen maakt voor zwakkeren die er anders niet komen heeft best zn nut, bijvoorbeeld toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor invaliden, maar om dat door te trekken daar amusement zoals cafe's gaat me eerlijkgezegd een stapje te ver. Overigens denk ik dat de overgrote meerderheid van de anti-rokers meer problemen heeft met de stank en dergelijke dan met gezondheidsschade. Ongetwijfeld is er een kleine groep die daadwerkelijk acute problemen krijgt (astmatici oid), maar daar gaat dit hele beleid echt niet over.
Wat is voor jou dan het verschil tussen bijvoorbeeld rolstoelgebruikers en asthmatici? Waarom zou je de ene groep wel beschermen en de andere niet? Het aantal? De aard van de overlast door de handicap? Het belang van de activiteit die ze niet zouden kunnen uitoefenen?

Zelf zie ik geen reden om zulk onderscheid te maken. Ik garandeer jou dat de klachten van asthma en andere ademhalingsaandoeningen gruwelijk zijn, zowel uit eigen ervaring als op basis van mijn kennis. Een type 1 allergische reactie was bij mij vele malen ingrijpender dan bijvoorbeeld een gebroken arm, een verstuikte enkel of een zware griep, met dat verschil dat deze allergische reactie chronisch is in tegenstelling tot de andere voorbeelden.

Er is een kleine groep gehandicapten, toch passen we in zeer ruime mate onze infrastructuur aan aan de gehandicapten. Denk alleen al aan de blinden; speciale tegels, tikgeluidje bij stoplichten. Voor de rolstoelgebruikers: speciale ingangen bij overheidsgbebouwen en commerciële gebouwen, treinpersoneel en hulpmiddelen. Een kleine greep om te laten zien dat we enorm veel werk verzetten om het leven voor deze kleine groep mensen makkelijker te maken, iets waar ik ook zeker achter sta.

De grootte van de groep lijkt mij dan ook in ieder geval geen argument.

Jij maakt hier onderscheid tussen mobiliteit en recreatie: waarom? Vindt jij recreatie minder belangrijk dan mobiliteit? Ik vind van niet. Ik zie geen relevante reden om hier een onderscheid tussen te maken.

Los van wat de reden is waarom een deel van de niet-rokers zich stoort aan het roken, ofdat het de stank is of niet, de overheid heeft toch als taak om de algemene gezondheid en welzijn van burgers te bevorderen? Dat op zich is dan toch al voldoende reden om de niet-rokers te beschermen?

Het zal even wennen zijn voor een deel (het verslaafdere deel) van de rokers maar ik vermoed dat na enkele maanden-jaren gewenning ook deze groep rokers hieraan gewend zal zijn zonder hierdoor te moeten afzien.
Ik stel ook niet dat suiker, zout of alcohol altijd slecht zijn, ik ben ervan overtuigd dat dat niet het geval is. Maar de moderne eisen aan voedselveiligheid stellen wel dat een toevoeging (bijv smaak, geur of kleurstof) veilig moet zijn in hoeveelheden die een forse factor boven het normale gebruik liggen.

De meeste kunstmatige toevoeging zijn veilig tot wel 100x de gebruikelijke hoeveelheid, terwijl bij genoemde stoffen 10x al aan de gevaarlijke kant is, en op lange termijn vrijwel zeker dodelijk.
Ik vermoedde dat jij dat zou begrijpen maar je maakte deze nuance echter niet in jouw opmerking. 8-)

Een marathonloper kan volgens mij goed elke dag 100 gram luikse wafels eten zonder dat zijn gezondheid er onder lijdt (uitgaande van een verder gezonde voeding en goed tandjes poetsen pi.gif ).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Sign

Hypocriete gedoe…..als een supermarkt waren verkoopt die schadelijk zijn voor de volksgezondheid, worden de producten uit de schappen gehaald. Als een restaurant een smerige keuken heeft kan de zaak worden gesloten. De Keuring Dienst van Waren heeft het er maar druk mee om ons te behoeden voor spullen die schadelijk zijn voor de volksgezondheid, en dus niet in de winkels horen

Het pakje sigaretten echter waar teksten op staan dat je er DOOD aan kan gaan, blijft gewoon in de schappen liggen………want de accijns zijn heilig verklaard….en de mens valt er letterlijk dood bij neer bij het gebruik van de sigaret…de mens mag stikken in zijn sigaret.

Gewoon de sigaretten fabrieken sluiten, worden we allemaal letterlijk beter van….

Zo….dat lucht op..

Gr. Sign
U-Quark

Mensen! Wat een gedoe!

Ik vind dat het tijd is voor klare taal. Waarom duurdt het zo lang voordat Nederland eindelijk eens rookvrij wordt in de horeca. Ik word er helemaal gek van.

Het is niet verantwoord om te roken het openbaar. Al die associale rokers houden geen rekening met de (slimmere) niet-rokers.

Als ze nu eens snel een wet doorvoeren dan zijn we van al die overlast af.

Het is gewoon een schande dat de gezondheid van niet-rokers wordt verpest door de rokende minderheid.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
*gast_Daniël_*

Dat Nederland de ergste rokers zijn wil ik ontkrachten. In Griekenland wordt ook aardig wat afgerookt en wat denk je van China waar je al een pakje peuken koopt voor 5 eurocent???

Roken is ongezond, dat weten we allemaal. Waar ik me in discussies altijd aan stoor is de slappe argumentatie die gebruikt wordt zoals het ook in deze discussie gebruikte als jij rookt rook ik mee, als jij drinkt drink ik niet mee of je moet stoppen want het stinkt.

Als we zo gaan beginnen ken ik er namenlijk ook nog wel een paar:

- alle mensen die niet willen meeroken dienen dan binnen te blijven met ramen en deuren dicht en een luchtververser. Zich begeven in het openbaar met alle luchtvervuiling en uitlaatgassen is net zo slecht voor de longen.

- Alle mensen die vinden dat het stinkt dienen ook binnen te blijven, uitlaatgassen stinken namenlijk ook. En eet aub dan ook geen knoflook meer en poets 10 keer per dag je tanden en eet heel veel kauwgom, douche 5 keer per dag en spuit regelmatig deodorant op.

Nogmaals roken is inderdaad slecht voor de gezondheid en vele ziekten kunnen mede veroorzaakt worden door het roken, maar zouden we er niet beter aan doen om gezond leven te stimuleren i.p.v ongezond te ontmoedigen.

En als we zo doorgaan met het Anti-rookbeleid, waar eindigen we dan? Niet meer mogen roken in je eigen achtertuin/balkon? Verhoging accijnsen op alcohol, vet en suikerbevattende producten, verbod op de Mc Donalds, Burger King en snackbars en alleen nog maar vegetarische, op soja gebaseerde producten in de winkels?

En dan nog iets, als alle rokers ineens zouden stoppen met roken kost dat de Staat miljarden Euro's, hoe moet dat betaalt worden? alle belastingen maar weer omhoog en prompt de Nederlander klaagt weer steen en been.

Laten we eens stoppen met zinlose discussie's en ons zorgen maken over veel grotere problemen zoals de toenemende vervuiling van ons milieu door auto's, industrie etc en het illegaal wegkappen van oerbossen, het leegvissen van onze oceanen, de dump van vervuilende stoffen in rivieren, de onnodige jacht op walvissen, zeehonden, olifanten enz. Onze aarde gaat naar de ***** en wij Nederlanders blijven net zoals in andere landen maar doorzagen over het roken.

En waarom? De rest is allemaal een ver van ons bed show terwijl rokertjes pesten veel leuker is.

Laten we lekker onze ouderen in bejaardentehuizen en verpleegtehuizen pesten en ze verplichten in de kou buiten te roken of te laten stoppen terwijl ze al hun hele leven roken. Bah
U-Quark

Dat het stinkt in inderdaad bijzaak, maar:

-Het is gewoon slecht voor de gezondheid. Kijk maar eens naar de gevallen van longkanker bij de zogehete mee-rokers. Slachtoffer geworden van de asociaal gedrag.

-Al een gedacht aan de astma patienten onder ons? Deze mensen kunnen zich bijna niet meer in publieke ruimtes bevinden omdat de rook het hen verhinderd om normaal adem te kunnen halen.

-Dat alcohol en vet voedselwaar ook slecht zijn voor de mens is correct. Echter gaat het hier om persoonlijke gevallen. Met roken ben je een directe last voor de medemens.

-Er zijn genoeg campagnes geweest en reclames om mensen te informeren over de gevolgen van roken. Dus de genen die nu beginnen met roken kiezen zelf voor de moeilijkheden.

Dat ze in China zo veel roken voor een minimale prijs is hier niet aan de orde! Ze hebben daar wel anderen problemen die bovenaan de agenda staan. Maar hier in Nederland zijn we nu toch wel zo beschaafd dat we hier eens snel een oplossing voor moeten vinden.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
*gast_Daniël_*

@ U-Quark:

Wat betreft die campagnes ben ik het met je eens. Ik heb ook al gezegd dat het feit dat roken slecht is voor je gezondheid bij iedereen wel bekend is. Maar ook ben ik van mening dat of je nu rookt, vet eet of drinkt, het is allemaal een geval van persoonlijk gedrag.

En omtrent de gevallen van longkanker bij meerokers. Het is wel erg makkelijk om te beweren dat dit door het meeroken komt. De gigantische luchtvervuiling (Nederland ligt in het meest vervuilde gebied ter wereld door de havens en het ruhrgebied) heeft hier uiteraard geen schuld aan.

Kijk ik zal niet beweren dat meeroken geen schade toebrengt, maarf om nu alles op roken te schuiven is wel erg makkelijk.

Wat betreft je mening over China. Dit is nu precies de reden waarom ik de discussies omtrent roken slap vind. Het feit dat China ook andere problemen heeft en dat het hier niet aan de orde is ben ik met je eens. Maar laten we wel zijn, ook in Nederland hebben we andere problemen die we in een beschaafd land zoals wij zijn op moeten lossen.

Zoals de toenemende armoede, afnemende koopkracht, toenemende instroom immigranten, mislukte integratie, verslechtert onderwijs en gezondheidszorg etc. En ook onze Noordzee en rivieren en meren hebben te lijden, alsook de visstanden in onze meren etc.

Nogmaals dat roken slecht is ben ik met je eens, echter er zijn in mijn ogen andere en grotere problemen die nu even belangrijker zijn dan al dat gezeur over roken.

En wat betreft de Astma patiënten, er is niemand die verbied om rookvrije café's en restaurants te beginnen zodat ook de anti-roker en de astma patiënten onder ons lekker eens op stap kunnen gaan. Dus als er zoveel mensen zijn die dit willen, waarom komen die niet-rook horeca gelegenheden dan niet op gang????

En ook wij als rokers hebben het recht om uit te gaan zonder gelijk naar buiten verbannen te worden.
Alexander Hartmans

confusie schreef:In Ierland, Italië en Nieuw-Zeeland is met onderzoek aangetoond dat een rookvrije horeca veel gezonder is. En dat de restaurants en cafés gewoon blijven bestaan.

Lees meer ... NRC
Vreemd genoeg dat de meerderheid achter een idee loopt om een bepaalde groep uit de samenleving op te jagen. Het rookverbod laat ons duidelijk zien, hoe achterbaks mensen zijn. dit heeft totaal niets te maken met de gezondheid en de veiligheid van de roker en niet-roker. Het is je reinste flauwekul. Ik dacht dat de 1940-1945 reeds was afgelopen.
Ger

Zie [wiki=nl]Wet van Godwin[/wiki]

Op slot dus.

Vooruit, ik heb een goede bui. Zie het als waarschuwing.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
*gast_Daniel_*

Helaas hij was er weer de vergelijking met de Nazi's en WOII. Steeds als er een bevolkingsgroep wordt onderdrukt of opgejaagd wordt deze periode aangewend om iemands onvrede aan te duiden. Lieve mensen deze periode is geweest en hoe verschikkelijk het ook was, hij mag daarom ook nooit vergeten worden, bij hedendaagse discussies moeten we toch iets slimmer zijn en met argumenten komen. Het is net zoals het woord "discriminatie": het word te vaak in de verkeerde context gebruikt.

Nu wat betreft de discussie over roken:

Het is een discussie waar je nooit helemaal uit gaat komen. Wat me altijd wel opvalt is dat het een verhit onderwerp is waar hevig over gepraat wordt, terwijl als ik om me heen met niet-rokers praat de meerderheid er geen probleem van maakt en het ook onzin vind dat de roker buiten moet gaan staan.

We maken dus weer de vertrouwde olifant van een mug.

Het feit dat rookvrije horeca in Ierland, Nieuw-Zeeland etc wel aanslaat is makkelijk te verklaren. Dit zijn landen met vanoudsher een andere kijk op roken dan Nederland. In Amerika bijvoorbeeld, het land van de rokers en de tabaksindustrie is de omzet van de horeca sinds ze rookvrij zijn geworden met ruim 30% gekelderd.

Je moet iets natuurlijk wel in perspectief zien ipv van klakkeloos vergelijken.

En ik als roker wil best rekening houden met de mee-roker. Maar je moet wel eerlijk zijn, mensen hebben recht op een rookvrije werkplek, prima. Maar wij rokers hebben ook recht op een Werkvrije Rookplek. En desondanks worden veel rokers naar buiten verbannen ipv goede ruimtes binnen. Rekening houden met mee-rokers zei je? Begin dan ook maar eens rekening te houden met de rokers, bijv al die oude mensjes in verpleegtehuizen die ineens massaal naar bnuiten moeten of moeten stoppen terwijl ze al hun hele leven gerookt hebben.
albert davinci

Vreemd genoeg dat de meerderheid achter een idee loopt om een bepaalde groep uit de samenleving op te jagen. Het rookverbod laat ons duidelijk zien, hoe achterbaks mensen zijn.
Wat is er achterbaks aan wanneer je niet-rokers wil beschermen tegen de zeer schadelijke gevolgen van sigarettenrook? Wat is er achterbaks aan wanneer je wil voorkomen dat kindjes hun longen niet goed ontwikkelen doordat ze te veel rook hebben ingeademd?

Een niet-roker zou natuurlijk kunnen stellen dat het achterbaks is van rokers om willens en wetens anderen hun gezondheid te beschadigen.

Zo ver wil ik niet gaan, al is het maar omdat ik niet geloof dat de andere partij (de rokers) coöperatiever zullen worden wanneer ik ze achterbaks noem. Wel stel ik dat een sociale roker niet rookt wanneer er nog andere mensen in dezelfde ruimte zijn (of even later komen, bijvoorbeeld in de keuken van een kot) die niet roken.
dit heeft totaal niets te maken met de gezondheid en de veiligheid van de roker en niet-roker.
:D

Meen je dit nu serieus?

Moeten wij hier nu voor de 100ste keer gaan uitleggen wat de schadelijke gevolgen voor de niet-roker zijn?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
albert davinci

*gast_Daniël_* schreef:Als we zo gaan beginnen ken ik er namenlijk ook nog wel een paar:

- alle mensen die niet willen meeroken dienen dan binnen te blijven met ramen en deuren dicht en een luchtververser. Zich begeven in het openbaar met alle luchtvervuiling en uitlaatgassen is net zo slecht voor de longen.
Het afschuifargument. :D

Omdat een niet-roker uitlaatgassen inademt heeft hij niet het recht om andere schadelijke stoffen te vermijden? Dat vind ik weinig inhoudelijk. In de eerste plaats zijn deze uitlaatgassen vooralsnog een bijproduct van een bittere noodzaak, daar waar roken imho geen enkel belangrijk nut dient, het bevredigt enkel het in stand houden van een fysieke afhankelijkheid aan dat ene stofje.

In de 2de plaatst heeft sigarettenrook andere effecten dan uitlaatgassen. Als asthmatisch patiënt kan ik jou garanderen dat het inademen van een minimale hoeveelheid sigarettenrook enorm veel meer impact heeft dan wanneer ik een hele dag langs de snelweg zou wandelen.
- Alle mensen die vinden dat het stinkt dienen ook binnen te blijven, uitlaatgassen stinken namenlijk ook. En eet aub dan ook geen knoflook meer en poets 10 keer per dag je tanden en eet heel veel kauwgom, douche 5 keer per dag en spuit regelmatig deodorant op.
Appels en peren...
Nogmaals roken is inderdaad slecht voor de gezondheid en vele ziekten kunnen mede veroorzaakt worden door het roken, maar zouden we er niet beter aan doen om gezond leven te stimuleren i.p.v ongezond te ontmoedigen.
Gaat dat dan niet hand in hand samen?

Ofdat het door de accijnzen komt is volgens mij onmogelijk hard te maken.

In ieder geval is het percentage rokers het laatste decennium flink gedaald, vooral onder jongeren is de daling opvallend (de oudere verslaafden blijven natuurlijk verslaafd).

Het niet mogen roken in een ziekenhuis zal ook jij vast wel vanzelfsprekend vinden, nietwaar?

Het niet mogen roken in overheidsgebouwen en horeca heeft niets met ontmoediging te maken. Deze maatregel heeft als primaire doel om de niet-rokers te beschermen.
En als we zo doorgaan met het Anti-rookbeleid, waar eindigen we dan?

Niet meer mogen roken in je eigen achtertuin/balkon? Verhoging accijnsen op alcohol, vet en suikerbevattende producten, verbod op de Mc Donalds, Burger King en snackbars en alleen nog maar vegetarische, op soja gebaseerde producten in de winkels?
Het argument van de glijdende schaal.

Vindt je het goed als we nu ontopic blijven en ons enkel richten op het roken. De vettaks en al die andere zaken kunnen ergens ander besproken worden, graag zelfs. Hier gaat het over het roken.

Vindt jij het vreemd dat de overheid zo'n slechte gewoonte probeert te ontmoedigen? Beter toch dan wanneer ze de schade zien en met hun handen in de zakken staan, nietwaar?

Heb jij betere ideeën over hoe we er voor kunnen zorgen dat niet-rokers beschermd worden en minder kinderen later gaan roken?
En dan nog iets, als alle rokers ineens zouden stoppen met roken kost dat de Staat miljarden Euro's, hoe moet dat betaalt worden? alle belastingen maar weer omhoog en prompt de Nederlander klaagt weer steen en been.
:D Je zwijgt gemakshalve over de vele kosten die rokers veroorzaken 8-)

hospitalisatie, operaties, medicatie, ziekteverzuim, prestatiedaling, werkverzuim door de vele rookpauzes, schade aan de verf op het plafond en de muren waardoor er eerder opnieuw geverfd moet worden, luchtverversinstallaties...

Het is maar de vraag ofdat die accijnzen dat alles vergoeden. In ieder geval is het eventuele extra geld (wat ik niet geloof) mi onvoldoende om het verlies aan levensvreugde te compenseren onder de slachtoffers.
Laten we eens stoppen met zinlose discussie's en ons zorgen maken over veel grotere problemen zoals de toenemende vervuiling van ons milieu door auto's, industrie etc en het illegaal wegkappen van oerbossen, het leegvissen van onze oceanen, de dump van vervuilende stoffen in rivieren, de onnodige jacht op walvissen, zeehonden, olifanten enz. Onze aarde gaat naar de ***** en wij Nederlanders blijven net zoals in andere landen maar doorzagen over het roken.
Alweer het afschuifargument. Zie boven.

Ik vind het niet sjiek dat jij een ander zijn problemen bagatelliseert. Voor jou is het niet een groot probleem omdat jij geen last hebt van sigarettenrook. Voor een luchtwegpatiënt of iemand die door het roken longkanker heeft gekregen

(meer dan 90% van de longkankers wordt veroorzaakt door het roken!) is het meeroken wel degelijk een groot probleem.
De rest is allemaal een ver van ons bed show terwijl rokertjes pesten veel leuker is.
Nee hoor. Het doel is niet om rokertjes te pesten. Het doel is om het roken te ontmoedigen en niet-rokers te beschermen tegen het meeroken. Dit zijn 2 totaal verschillende doelstellingen.
Laten we lekker onze ouderen in bejaardentehuizen en verpleegtehuizen pesten en ze verplichten in de kou buiten te roken of te laten stoppen terwijl ze al hun hele leven roken. Bah
Er zijn ook 'zielige, zwakke ouderen' die luchtwegpatiënt zijn. Sterker nog, onder de 'ouderen' zijn ze oververtegenwoordigt. :D

En ja, velen van hen hebben al hun hele leven daar last van gehad. Gun je hen dan niet een oude dag zonder meeroken?
Maar ook ben ik van mening dat of je nu rookt, vet eet of drinkt, het is allemaal een geval van persoonlijk gedrag.
Dat is nu net iets wat al weerlegd is in deze discussie. Met roken schaadt je ook de gezondheid van alle mensen in jouw omgeving.
En omtrent de gevallen van longkanker bij meerokers. Het is wel erg makkelijk om te beweren dat dit door het meeroken komt.
Ik raad je aan om je eerst ergens in te verdiepen alvorens je een ferme uitspraak doet.

Het is zeer éénvoudig uit te maken ofdat longkanker wel of niet door roken veroorzaakt is aangezien het roken één specifieke DNA-mutatie veroorzaakt. Dit hebben ze in het verleden al op grote schaal gedaan.
En wat betreft de Astma patiënten, er is niemand die verbiedt om rookvrije café's en restaurants te beginnen zodat ook de anti-roker en de astma patiënten onder ons lekker eens op stap kunnen gaan.
Hoe sociaal van jou. :D

Het probleem is dat meeste niet-rokers niet direct grote hinder ondervinden van het meeroken, dit geldt slechts voor zo'n 10-20% van de mensen. Deze 10-20% behoort tot de minder heid, vooralsnog (het percentage rokers blijft vooralsnog dalen dus zij zouden wel eens die minderheid kunnen gaan vormen in de toekomst).

Diegenen die niet direct grote hinder ondervinden doen hier, vooralsnog, niet moeilijk over. Ik vraag me af ofdat ze beseffen dat hun DNA ondertussen mutaties ondergaat en er zodoende een tijdbom wordt gevormd.
En ook wij als rokers hebben het recht om uit te gaan zonder gelijk naar buiten verbannen te worden.

Rokers worden nergens verbannen. De rook wordt verbanden, niet de rokers. :D

De roker kan er ook voor kiezen om het roken even op te houden, iets later weer dat beetje extra dopamine te krijgen.

*gast_Daniel_*

Zo een uitgebreide reactie op mijn bericht had ik niet verwacht. Ik heb in het begin van vijn bericht al aangegeven dat er vele zinloze argumenten zijn in een dicussie omtrent roken. Diegenen die ik in mijn bericht aanhaal zijn in meer of mindere mate ook zinloos dat ben ik met je eens Albert daVinci. Mijn reactie:

"Het afschuifargument":

Het feit dat de uitlaatgassen een bijproduct zijn van bittere noodzaak ben ik niet met je eens. Met onze huidige wetenschappelijke kennis zijn milieuvriendelijkere en gezondere oplossingen mogelijk. Alleen de hoge kosten om dit te ontwikkelen willen we hiervoor niet dragen. Daarnaast bestaan er ook nog de trein/tram/metro als redelijk alternatief voor de auto.

En dat uitlaatgassen minder schadelijk zijn dan tweedehands sigarettenrook is in mijn ogen ook onzin. Ik wil het onderzoek wel eens lezen die dit heeft uitgezocht. De wijk overschie in Rotterdam is gelokaliseerd op langs het kruispunt A13/A4. Hier komen ook veel luchtwegproblemen voor en uit gedegen onderzoek is gebleken dat iemand die hier woont dagelijks het equivalent van 18 sigaretten inademt. Hoezo uitlaatgassen minder impact?

"Het argument van de Glijdende Schaal":

Uiteraard is het logisch dat de overheid slechte gewoonten probeert te ontmoedigen. De anti-rookcampagnes hebben dus wel degelijk effect aangezien minder jongeren gaan roken. Dit is in mijn ogen ook geen slechte zaak.

Wat betreft de niet-rokers beschermen. Dat de niet-roker graag rookvrije ruimtes wil hebben is in mijn ogen ook prima. Waar ik me alleen aan stoor is dat de roker dan gelijk naar buiten moet gaan om zijn sigaretje te roken. Wat is er mis met speciale ruimtes waar wel gerookt mag worden ipv gelijk naar buiten te moeten?

De kosten die een patient met longkanker veroorzaakt zijn inderdaad ook niet misselijk, ben ik met je eens. Maar en ik moet weer even iets anders erbij halen. De kosten die een patient met Hart en Vaatziekten veroorzaakt zijn ook niet misselijk.

Het is nooit mijn bedoeling om de problemen van een ander te bagatelliseren. Ik kan me best voorstellen hoeveel last iemand met astma heeft van meeroken. Ik heb misschien minder last van de sigarettenrook van een ander, van andere dingen heb ik meer last (benzinedampen, geluidsoverlast etc deze dingen ook maar verbieden dan?), maar dit is niet mijn drijfveer in deze discussie. Rookvrije ruimtes in openbare gebouwen en in de horeca vind ik ook geen probleem.

90% van de mensen met longkanker rookt of heeft ooit gerookt, heb je idd gelijk in. Maar dat van alle mensen die roken slechts 10% ooit longkanker krijgt, wat ook bewezen is in onderzoek daar hoor je niemand over.

Wat betreft de ouderen:

Tuurlijk gun ik die ouderen die last hebben van hun luchtwegen een oude dag zonder mee-roken. Maar waarom moeten de rokende ouderen die willen blijven genieten van hun sigaretje dan maar gelijk naar buiten. Waarom kan er in een verpleeg of verzorginshuis dan niet een mooie woonkamer zijn waar je wel mag roken en een waar je niet mag roken?

En voordat je gaat zeggen daar is geen geld/ruimte voor: Dat er zo weinig geld in verpleeghuizen en verzorgingshuizen wordt gestopt ben ik het ook NIET eens.

Oke die genmutatie geef ik je. Het verband tussen roken/mee-roken en longkanker is idd duidelijer dan door velen wordt gedacht.

Wat betreft de overlast:

Het feit dat roken/mee-roken slecht is is bij velen wel bekend hoor. Dat hun DNA mutaties ondergaat zullen velen denk ik minder tot niet beseffen. Minder overlast en daarom niet moeilijk doen daargelaten. Er zijn ook verschillende onderzoekjes gedaan die uitwezen dat een cafe waar gerookt wordt gezelliger is dan diegenen waar niet gerookt word.

Nogmaals, als er echt veel animo zou zijn voor een ookvrije horeca,waarom zijn die cafe's er dan nog niet? En het feit dat het een minderheid is is in mijn ogen nutteloos. Homo's zijn ook een minderheid, maar hebben ook hun eigen cafe's. (ik weet past in jou ogen niet bij deze discussie, maar ter vergelijking)
DePurpereWolf

Het feit dat de uitlaatgassen een bijproduct zijn van bittere noodzaak ben ik niet met je eens. Met onze huidige wetenschappelijke kennis zijn milieuvriendelijkere en gezondere oplossingen mogelijk.
Is dit een feit? Of heb je juist de oplossing tot al onze wereldproblemen gevonden. Hoe dan ook, ik had graag een referentie gehad.

Verder fix je eerst wat makkelijk te fixen valt. Als blijkt dat het makkelijker is om de uitstoot van auto's te verminderen ben ik daar totaal voor, maar dat is nu eenmaal onmogelijk (zonder dat de gehele economie instort)
*gast_Daniël_*

@ Purpere Wolff,

Ik heb helaas niet de oplossing tot de wereldproblemen gevonden, daar is wel wat meer voor nodig.

Het is inderdaad geen feit dat uitlaasgassen een bijproduct zijn van bittere noodzaak, maar zo werd het wel gebracht, vandaar mijn reactie.

En er zijn wel degelijk oplossingen om de uitstoot van auto's te verlagen, met behoud van de economie.

- Zo zou er meer geinvesteerd kunnen worden in openbaar vervoer ipv steeds nieuwe wegen. OV stoot de facto minder uit dan de auto, zeker aangezien het feit dat in de meeste auto's maar één persoon zit en carpoolen is in Nederland helaas niet aangeslagen ondanks alle campagnes.

- Er zou meer geinvesteerd kunnen worden in de hybride motoren op waterstof. De oliemaatschappijen zakken dan wel weg, maar die kunnen prima omschakelen van benzine naar waterstof. Dacht dat de Shell daar al pogingen to ondernam.

- En er zijn via het SWOV onderzoeken gedaan naar de beste wijkindelingen om zo het autogebruik terug te dringen en mensen meer met de fiets of lopend te laten gaan. Weet even inet meer precies welke, maar is zo op te zoeken denk ik. De meeste nieuwbouwwijken liggen echter ver buiten de stadscentra en om je te verplaatsen word je practisch verplicht tot een auto aangezien goed OV er niet of nauwelijks is.

Dus dat de hele economie instort als je de uitstoot probeert aan te pakken is in mijn ogen teveel doemdenken. We zullen de economie wellicht anders moeten indelen, dat neem ik zonder meer aan.

Wat betreft het roken, want daar gaat het tenslotte om, uiteraard draagt ook dit bij aan de vervuiling en is dit makkelijker op te lossen dan het autoverkeer. Maar ik verbaas me wel over het feit dat over roken zo moeilijk wordt gedaan, terwijl andere dingen meer impact hebben.
DePurpereWolf

Welke andere dingen hebben dan meer impact?

Het is simpel, er zijn vele studies die aan tonen dat passief meeroken schadelijk is voor de gezondheid. maw, je krijgt er kanker van.

Het is ook aangetoont dat een rokersban in cafee's de inkomsten van deze cafee's vrijwel niet schaadt.

Landen als Ierland en Engeland gingen ons al voor, als ook de staten New York en California. Ik kan uit ervaring zeggen dat ik niet meer met lol uit ga in Nederland omdat daar nog gerookt mag worden.

Ik zeg niet dat niemand mag roken, alleen niet met vele tegelijk in een afgesloten lokaal. Voor dezelfde reden start je je auto niet als de garagedeur nog dicht zit.

Cafees zullen het niet uit hun eigen doen omdat zij voor de meeste winst gaan. Er zal in de eerste paar maanden best veel mensen de cafee's de rug toekeren. Na een tijdje is het echter geen probleem meer, als je dan als eens een keer in een ander land komt waar nog wel gerookt word in cafee's, vind je het net zo'n smerige boel als ik nou.

Terug naar “Politicologie en Economie”