Ik wil toch ook even mijn mening geven: ik ben voor een legalisatie van cannabis.
Ik vind het erg vreemd dat alcohol, toch ook een harddrug, legaal is, alleen maar om de maatschappelijke aanvaarding. Enkele cijfers: men schat dat in Nederland zo'n 4% van de volwassen bevolking een alcoholafhankelijkheid zal ontwikkelen. Voor België zijn er geen cijfers voor alcoholafhankelijkheid, maar vermits het gemiddelde alcoholverbruik per hoofd hier hoger ligt... De prognose bij alcoholafhankelijkheid liegt er ook niet om, volgens studies zou van een willekeurige groep een derde abstinent worden, een derde blijven doordrinken, en een derde sterven binnen de tien jaar. De gevolgen van alcoholmisbruik zijn verder vrij algemeen bekend, neem ik aan.
Alcohol is echter - n.m.m. terecht - wel legaal. Pakweg 95% heeft immers geen problemen en zal waarschijnlijk ook geen stoornis ontwikkelen. Verder valt de verkoop van alcohol te controleren en zijn er preventiecampagnes.
Op zich is dit natuurlijk geen reden om cannabis te legaliseren. Mogelijkerwijs is het een stapsteen naar heel wat ergere drugs. Deze theorie staat echter nergens meer overeind, behalve bij de populaire media en enkele politici die het ijskoud zweet uitbreekt als ze nog maar denken over legalisering.
In de illegaliteit gekweekte en verkochte weed komt vaak van opgefokte "monsterplanten", met THC-gehaltes die de laatste jaren verschrikkelijk de hoogte in gegaan zijn. Vooral beginnende blowers komen nu in aanraking met dit soort weed, en laat deze groep nu behoorlijk jong zijn. Vooral bij jongere gebruikers kunnen de effecten op korte en lange termijn (o.a. voor de hersenontwikkeling) zeer nefast zijn.
Hét voordeel van legalisering is dat controle mogelijk is. Als het duidelijk is wat, waar en door wie gerookt wordt, vermijdt je heel wat problemen. Nu opereert men in de marginaliteit.
Het Belgische soft-drugsbeleid is een lachertje. Haast niemand weet wat er nu mag. Het is in feite verboden, maar als er al pv wordt opgesteld wordt er verder toch niet vervolgd. Het drugstoerisme richting Nederland swingt de pan uit. Shops als Checkpoint trekken meer buitenlanders dan Nederlanders. In Maastricht heeft men overlast, die mede veroorzaakt wordt door drugstoeristen, maar België is dan wel dermate hypocriet dat men de koffieshops niet dichter bij de Belgische grens mag plaatsen. Ik ben het dus eens met Gerd Leers in deze.
Ik zeg dan, maak een duidelijke wet, zodat iedereen weet wat er kan en niet kan. Dan kan je controleren op de kwaliteit van het spul, de overlast inperken, en de weed weghouden waar hij niet thuishoort.
Da's toch dope man?
Edit: ik heb nogmaals een beetje geschoven met het topic. Het is toch meer een maatschappelijke en politieke discussie.