Miklo
Artikelen: 0

Invloed van het horen van muziek op de opname van informatie

Hallo iedereen,

Voor school (5Havo) moet ik een profielwerkstuk maken. Ik heb als onderwerp gekozen: De invloed van muziek op de opname van informatie in het geheugen. Ik heb hiervoor een onderzoek gedaan met 22 leerlingen. Ik legde de leerlingen 25 woorden voor, 10 minuten lang, tijdens het horen van radio 3FM. Deze heb ik overhoort en hierna dezelfde proef gedaan, maar nu zonder muziek. Beide series woorden waren van dezelfde moeilijkheidgraad. Toch was er een duidelijk verschil. De woorden mét muziek waren namelijk veel slechter gemaakt. De muziek die ten gehore werd gebracht was op dat moment vrij druk en de deejay sprak er ook nog tussendoor. Wordt het "woordjesverkeer" in de hersenen misschien gestoord door de muziek? Kan iemand mij dit uitleggen?
saskia

Re: Invloed van het horen van muziek op de opname van informatie

Wat was de bedoeling eigenlijk van die 25 woorden, moesten ze ze onthouden en naderhand terug opnoemen of opschrijven? Hadden ze de woorden gehoord of gezien??? Moesten de woorden in dezelfde volgorde worden gereproduceerd?

Wat waren de fouten die gemaakt werden??
Miklo

Hallo,

Wat was de bedoeling eigenlijk van die 25 woorden, moesten ze ze onthouden en naderhand terug opnoemen of opschrijven?

Ze kregen 10 minuten de tijd om ze te leren, vanaf een stencil. Daarna een korte pauze van enkele minuten, en naderhand opschrijven. Achteraf gezien waren het te weinig woorden, maar ik kan het onderzoek niet nog eens uitvoeren.

Hadden ze de woorden gehoord of gezien???

Gezien.

Moesten de woorden in dezelfde volgorde worden gereproduceerd? Nee, er werden slechts 10 van de 25 woorden in willekeurige volgorde gevraagd. Zoals ik al zei, heb ik ze te weinig woorden laten leren.

Wat waren de fouten die gemaakt werden??

Vergelijkbare worden werden door elkaar gehaald.

Woorden waren helemaal niet genoteerd.

BVD
noortje

verplaatst naar huiswerkforum

De muziek zal heel storend voor velen geweest zijn, omdat ze met een tijdsdruk zaten en afgeleid worden door de muziek. Je kan dergelijke zakenook weten van ervaringen tijdens het leren: gaat het vlotter in stilte dan tijdens dat er muziek of ander lawaai is.

Het heeft niet specifiek met de radio te maken, enkel met de afleiding. de hersenen krijgen te gelijkertijd verschillende prikkels: de radio en de woordjes: ht is niet alijd even simpel om enkel de juiste prikkels door te laten en ze dus op te slaan in het geheugen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Miklo

Hallo.

Weet iemand de wetenschappelijke verklaring hiervoor of waar ik die kan vinden?

BVD
noortje

eens in de psychologische wereld duiken. Wij hebben een gelijkaardig experiment gezien in de cursus psychologie, maar was louter een voorbeeld ivm geheugen en niet zozeer de theorie erachter.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Miklo

Er is niet tevallig iemand die enig idee heeft waar ik artikelen over dit onderwerp kan vinden?

Terug naar “Huiswerk en Practica”