Luke
Artikelen: 0

[psychologie] Waarom wordt er met God en Jezus gevloekt?

Okay, een groot deel van de wereld gelooft (ik zelf niet, ik vind dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er een hogere macht bestaat) maar waarom vloeken er dan zoveel mensen met de naam van God en Jezus?

Schoot me zomaar te binnen die vraag.
Vortex29

Re: [psychologie] Waarom wordt er met God en Jezus gevloekt?

Je moet toch iets zeggen als je kwaad bent he. Omdat iedereen weet dat g.v.d. een vloekwoord is ga je dat automatisch gebruiken, en iedereen weet natuurlijk wat je ermee bedoelt.
Knownothing

"verdo(e)mme" is een oude vorm van het werkwoord verdoemen om een gewenste toestand uit te drukken, je kan het vergelijken met een bevel (de imperatief). "God ********" voegt er aan toe aan wie het gericht is, het drukt dus de wens uit dat God iets verdoemt of naar de hel stuurt.

Een andere uitdrukkingen waarin deze vorm (de conjunctief) vorm nog steeds gebruikt wordt is "leve", zoals in leve de koning (drukt de wens uit dat de koning lang mag leven).

Vloeken is een zonde omdat de naam God ijdel gebruikt wordt, daarom dat er zo veel verdraaide vormen zijn: potverdomme ipv *********** etc...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Vortex29

daarom dat er zo veel verdraaide vormen zijn
potverdriedubbeltjesnogantoe :shock:
lloyd stellar

Ik denk dat het vloeken is ontstaan bij mensen die christelijk zijn opgevoed en zich daar tegen gingen verzetten.

De eventuele volgende generatie (die dus niet christelijk zijn opgevoed) heeft het overgenomen, maar voor hun is het denk ik minder krachtig omdat het voor hun minder betekenis heeft.
Gamer

Ik zeg *** omdat mij pa het zegt.Je neemt het vaak over.
Knownothing

Vloeken is ouder dan het christendom. Je kunt immers ook bij iedere andere god vloeken, bij Toutatis!!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
bram

Vloeken, woede, agressie en alle andere "ellende" ligt simpelweg in de aard van de mensheid. Vergeet niet dat wij nog altijd een primatensoort zijn, en primaten zijn nou eenmaal opgefokte beesten.

Geen wonder dus dat we altijd iemand willen kwetsen als we boos zijn, dat komt gewoon van onze voorouders, daar doe je niks aan.
Anonymous

Vloeken is ouder dan het christendom. Je kunt immers ook bij iedere andere god vloeken, bij Toutatis!!
Idd :shock: MEHERCLE!
Luke

Mensen vloeken ook graag met ziektes, geslachtsdelen en dieren. Over een tijdje wordt het scheldwoord 'SARS-hond' gebruikt. Let maar op.
Gamer

M Over een tijdje wordt het scheldwoord 'SARS-hond' gebruikt. Let maar op.

Gebruiken ze bij mij op school al :shock:
Anonymous

"verdo(e)mme" is een oude vorm van het werkwoord verdoemen om een gewenste toestand uit te drukken, je kan het vergelijken met een bevel (de imperatief). "God ********" voegt er aan toe aan wie het gericht is, het drukt dus de wens uit dat God iets verdoemt of naar de hel stuurt.

Ik las ooit ergens dat "***********" afkomstig is van de oude uitdrukking: "God moge mij verdoemen als ik de waarheid niet spreek." Dat lijkt mij nog meest logisch. Bv. als je zou zeggen: "ik ben het beu ***"
Knownothing

Kan ook zijn, dan komt het meer van soort eed die je zweert (ook een zonde volgens de christenen, om dezelfde reden als vloeken). Maar dat sluit niet uit dat je ook de wens kan uitdrukken dat iets/iemand anders dan jezelf naar de hel vervloekt wordt.
John

Je kunt er nog zoveel uitleg aangeven maar het is toch wel apart dat men scheld met de naam van Jezus en God. Waarom scheld je dan niet met een ander woord? Een moslim hoor je ook niet schelden: Allah.... Een boedhist hoor je ook niet schelden: ow Boedha..... Een heks hoor je ook niet schelden: ow heks.....

Een evolutionist hoor je ook niet schreeuwen: ow evolutie..... Het is niet zomaar dat mensen met Jezus of God schelden. :wink:
Xardas

Je kunt immers ook bij iedere andere god vloeken, bij Toutatis!!
Bij Anoebis, dat is niet vloeken, dat is een roeping, bijvoorbeeld als je verbaasd bent.

Een beetje chat, een beetje taalkunde en een beetje psychologie. Geen filosofie.

Terug naar “Filosofie”