Fiesika
Artikelen: 0

Voetbal wegtrappen

Ik speelde vroeger veel voetbal en wat mij altijd opviel was dat ik een bal die naar mij toe kwam rollen harder weg kon trappen dan eentje die stil lag en een bal die stil lag kon ik op zijn beurt weer harder weg trappen dan eentje die voor mij uitrolde. Klopt dit natuurkundig gezien?

Ik dacht zelf dat het te maken heeft met de stoot op de bal, oftewel de tijdsduur er van. Het lijkt mij namelijk dat een bal die naar je toe komt rollen langer 'tegen je voet aan blijft' door de impuls van de bal. Geen flauw idee of dit juist is, hopelijk kan iemand het uitleggen?
Morzon

Re: Voetbal wegtrappen

Zegt derde wet van newton iets?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Schwartz

De bal vervormd bij het trappen.

De energie tussen voet en bal en interne warmteontwikkeling in bal en voet spelen een rol.

Als er warmte wordt opgewekt dan gaat er energie verloren.

Ook de massa van het been speelt een rol en de stijfheid van de voetbalschoen.

Iemand met spillebeentjes zal een bal die met 100km/uur aan komt zetten niet direkt kunnen opvangen om weer terug te spelen.

Energie in bal PLUS energie in been MIN energieverlies in been MIN energieverlies in bal MIN energieverlies in schoen geeft restant energie die de bal weer voort doet bewegen en been in uitzwaai.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Wimpie44

Dit soort vraagstukken worden meestal met de botsingswet opgelost. Je kijkt dus naar de hoeveelheid beweging van de bal en het been voor en na de botsing. Over de botsingswet en de afleiding ervan is al uitgebreid gesproken.

F = m . a

F . dt = m . a . dt

F . dt = m . dv = m . (v1 - v2)

Hoeveelheid beweging is: m . v

Je komt dus uit op Impuls en Stoot.

Ik heb de formules hier op het forum een keer afgeleid.

Je kan ook de factor e invoeren.

Je kan dan rekening houden met de aard van de botsing.
phoenixofflames

Een bal heeft niet alleen translatie Energie, maar ook rotatieEnergie

Erot = (1/2)Iw²

Terug naar “Klassieke mechanica”