Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
*gast_Daniël_*
Artikelen: 0

Re: splitsing Belgi

Ik mis in de laatse paar reacties het onderwerp van deze discussie, namenlijk Het DC-model voor Brussel?

Het is wellicht wat verwarrend aangezien er nu 3 verschillende topics lopen over België en de mogelijke toekomst, maar waarom niet wat dieper ingaan op een mogelijk Brussel-DC????

Mijns insziens kan Brussel prima als onafhankelijke stadstaat binnen de EU verder gaan. Je zou dan alle EU instellingen in Brussel kunnen plaatsen aangezien je dan niemand tegen het zere been aanstoot (zoals bv Frankrijk, Duitsland en Engeland). Dan is er ook geen gezeur meer over die miljoenen verslindende verhuizingen tussen Brussel en Straatsburg elk half jaar.

Uiteraard zullen er wel duidelijke afspraken moeten komen voor de Brusselaars. Ik heb gelezen dat er de angst bestaat dat de Vlamingen die nu in Brussel werkzaam zijn dan hun rechten verliezen en dat er veel belasting in Brussel moet worden betaald terwijl ze dan in Vlaanderen wonen. Dit en andere onderwerpen zijn belangrijk om hier te bespreken lijkt mij dan.

Wat mij betreft ben je een deel van de Vlamingen al kwijt (de ambtenaren die voor Vlaanderen in de hoofdstad zitten)

aangezien die dan moeten verhuizen naar een nieuwe hoofdstad, Antwerpen of Gent????

Maar als er iemand is met andere ideeën laat het gerust weten.
Pointer
Artikelen: 0

Re: splitsing Belgi

... Het DC-model voor Brussel?[...] Mijns inziens kan Brussel prima als onafhankelijke stadstaat binnen de EU verder gaan. Je zou dan alle EU instellingen in Brussel kunnen plaatsen aangezien je dan niemand tegen het zere been aanstoot (zoals bv Frankrijk, Duitsland en Engeland). Dan is er ook geen gezeur meer over die miljoenen verslindende verhuizingen tussen Brussel en Straatsburg elk half jaar.
Dat lijkt mij ook de beste oplossing voor Brussel, een afzonderlijke stadsstaat als hoofdstad van Europa.

Verder zie ik een eenheid van Vlaanderen en Nederland op korte termijn niet zitten en in de eerste plaats, omdat het idee te weinig draagvlak heeft in de Vlaamse samenleving. Ik geloof wel dat het er op den lange duur van zal komen en Wallonië dan bij Frankrijk komt. M.i. moet België wel uiteenvallen vanwege de chaotische bestuursstructuur met verschillende normen en tevens vanwege de taalstrijd. Een mens ontleent zijn identiteit in de eerste plaats aan zijn moedertaal. We moeten echter de ogen niet sluiten voor de grote verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Onderwijs, rechtssysteem en bestuurscultuur zijn ook sterke identiteitsfactoren. Er zou dus eerst een periode van aanpassing en conversie - het omzetten van het ene formaat of programma in het andere (Van Dale) - nodig zijn.

Binnen Europa is het van het grootste belang dat wij onze staten organiseren langs natuurlijke grenzen, taalgrenzen dus.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Terug naar “Politicologie en Economie”