okej26
Artikelen: 0

Moment bepalen

Ik zit met het volgende probleem:

Dit is de situatie

De gebogen staaf ligt in het x-y-vlak en heeft een straal van 3m. Zoals te zien wordt er een kracht F=80N uitgeoefend. Nu moet ik het moment weten in het punt B. Heb eerder al het moment berekend in het punt 0. Deze heb ik berekend door eerst Ra en Rc te bepalen. Deze zijn Ra= (3i +3j +ok)m Rc=(4i+0j-2k)m

De kracht heeft grootte van 80N en heeft richting die bepaald wordt door de eenheidsvector Uf die van A naar C is gericht. Hieruit volgt:

F= (80N).Uf= (80N) [((4-3)i+(0-3j) +(-2-0)k)) / (wortel ((1^2)+ (-3^2) +(-2^2))

--> {21,4i -64,1j -42,8k}N

Nu in matrixvorm zetten

M0=Rc.F

na dit in tabel te zetten hier de discrimant van bereken geeft de verschillende waarden voor i j en k

zodat er uiteindelijk uitkwam:

Mo={-128i+128j-257k}N.m

Dit is dus gelukt alleen zoals bovenaan te zien is, is het nu de bedoeling om het moment te bepalen in punt B ik heb het op dezelfde manier geprobeerd maar kom er echt niet uit hopelijk kan iemand me verder helpen.
okej26

Re: Moment bepalen

okej26

werkt de link niet? Is het probleem niet duidelijk of is er gewoon nog nietiemand geweest die me kan en/of wil helpen?
PrinsP

Het gaat om de afstand van de kracht tot aan punt B. Het handigst is om de kracht eerst op te delen in de drie compenten in X, Y en Z- richting. Daarna bepaal je de afstand van de werklijnen van deze componenten tot punt B, vermenigvuldig deze met de kracht in die richting en je hebt de buigende momenten om de (globale) X, Y en Z as t.p.v. punt B. Wil je het samengestelde moment weten dan moet je deze moment-componenten weer terugrekenen naar het samengestelde moment net zoals je bij kracht-componenten zou doen. Succes!

Terug naar “Klassieke mechanica”