Kan iemand mij uitleggen waarom 2 voorwerpen met een verschillende massa toch gelijk neerkomen als ik ze van een toren laat vallen.
Dank u
Moderator: physicalattraction
Rov schreef:Dat is alleen als er geen wrijving (zoals luchtweerstand) is.
Ze vallen gelijk omdat ze alletwee dezelfde versnelling (g = 9,81 m/s²) ondervinden.
als allebei dezelfde wrijving hebben, maakt het toch geen klap uit?Lucas N schreef:Er zijn twee effecten, die elkaar opheffen;
de grotere massa is trager en verzet zich meer tegen snelheidsveranderingen:\( a=\frac{F_res}{m_{traag}} \)(massa is traag)
de grotere massa is zwaarder en wordt sterker aan getrokken door de Aarde:\( F_z=m_{zwaar}\cdot g\)(massa is zwaar)
Nu blijkt dat zware massa en trage massa niet is te onderscheiden:\( m_{zwaar}=m_{traag} \), zodat voor alle massa geldt:\( a=g=9,8 \frac{\rm m}{\rm s^2} \), als je wrijving buiten beschouwing laat.
Dit is niet waar. Een loden kogeltje met een massa van 10 g zal sneller vallen dan een kubiek blok van 1 m³ en een massa van 1000 g. Je moet dit verder uit elkaar trekken door de Cw-waarde en de A van doorsnee-oppervlak uit die luchtweerstandsformule naar de andere kant te halen:Voor de eindsnelheid die ze bereiken geldt dus :\( k\cdot v^2=m\cdot g \). Hieraan kun je zien dat de eindsnelheid afhangt van de massa.
Elke kg wordt met 9,8 N door de aarde aangetrokken. Ga uit van geen wrijving.Kan iemand mij uitleggen waarom 2 voorwerpen met een verschillende massa toch gelijk neerkomen als ik ze van een toren laat vallen.
die uitleg heb ik al eerder gezien, en is inderdaad eigenlijk de beste die er is . Moet je er voor de duidelijkheid nog één ding aan toevoegen: maak dat touwtje korter.... Maakt niks uit. Nóg korter, touwtje hangt nog steeds slap.... Nóg korteren korter en korter.......: uiteindelijk heb je één massa van 2 kgthermo1945 schreef:Elke kg wordt met 9,8 N door de aarde aangetrokken. Ga uit van geen wrijving.
Stel je hebt twee massa's van elk 1 kg met een touwtje aan elkaar gebonden. Tijdens de val blijft het touwtje voortdurend slap hangen, omdat beide kg'n met 9,8 m/s2 omlaag gaan. Hun relatieve snelheid blijft daardoor nul. Het maakt dus niets uit of je 2 x 1 kg laat vallen of 1 x 2 kg.
op zich is het vrij simpel: Als een bal een twee keer zo grote massa heeft als een andere, zal de zwaartekracht 2 x zo groot zijn. Je zou dan zeggen: tweemaal zo grote kracht, dan moet dat sneller gaan.Kan iemand mij uitleggen waarom 2 voorwerpen met een verschillende massa toch gelijk neerkomen als ik ze van een toren laat vallen.
Ja, dat klopt. Maar ja, op dat moment hebben we dus niet meer met alléén die zwaartekracht te maken. Zo ga je natuurlijk je proefje verpesten.Klopt het dan dat we concluderen dat bovengenoemde niet opgaat hier op aarde? In alle reacties wordt gesteld dat er geen wrijving is. Maar op aarde hebben we toch altijd te maken met wrijving...
Een zwaarder voorwerp komt dan (op aarde) eerder op de grond dan een lichter voorwerp van dezelfde omvang
(bv. een plastic bal gevuld met veren, of een plastic bal gevuld met lood)???