Moderator: physicalattraction
ok. heldere uitleg, bedankt.Het verschil tussen klim en bocht is in bepaalde gevallen dus niet waarneembaar voor de passagier als deze niet beschikt over instrumenten of ramen.
Je kent de zwaartekracht al lang. Meet ze voor stilstaande waarnemers. Dit natuurlijk bij verwaarlozing aardrotatie e.d. Maar ook dat maakt niets uit: we kennen de zwaartekracht al via welbepaalde wetten.Het waarnemen van versnellingen en zwaartekracht heeft alles te maken met relativiteit. Ik vraag me alleen af met wat voor soort instrumenten je onderscheid kunt maken tussen de kracht van de zwaartekracht en de kracht van het versnellen van het vliegtuig.
Goh, ja (maar het kan iets preciezer verwoord nmm). Laat ons gewoon even zeggen: we hebben hiervoor geen algemene relativiteit nodig, en dan verdwijnen taalkundige verwarringen. Dan kunnen we zeggen: als er krachten worden waargenomen die afwijken van de zwaartekracht zijn dit fictieve krachten (tgv versnelling van het vliegtuig), of krachten die niets te maken hebben met de vraag (je buurman die tegen jou duwt, een elektrische kracht op een geladen metalen bol in je rugzak,...)wanneer er krachten worden waargenomen die afwijken van de zwaartekracht is dit versnelling of vertreging etc.?
Dat kan je uiteraard waarnemen. Bijvoorbeeld: jij wit nu in je stoel voor het pc-scherm en je ondervindt een opwaartse kracht van je stoel op jou, waardoor je niet via een geodeet beweegt. Een geodeet en een niet-geodeet zijn duidelijk onderscheiden objecten. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de vraag is. Immers: in geen van beide situaties bevindt onze reiziger zich op een geodeet.De vraag is dus eigelijk of je kan meten of een kracht je van je geodeet doet afwijken, of dat je louter (schijn-)krachten ondergaat ten gevolge van ruimte tijd kromming.
Je hebt gelijk, geodeet is fout. ruimte tijd kromming is mi. goed: de vraag is of je verschil kan meten tussen kracht ten gevolge van ruite tijd kromming of een andere kracht. M.a.w. de door de ts geschetste situatie is analoog aan Einsteins voorbeeld van zwaartekracht en een versnellende lift in deep space.Dat kan je uiteraard waarnemen. Bijvoorbeeld: jij wit nu in je stoel voor het pc-scherm en je ondervindt een opwaartse kracht van je stoel op jou, waardoor je niet via een geodeet beweegt. Een geodeet en een niet-geodeet zijn duidelijk onderscheiden objecten. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de vraag is. Immers: in geen van beide situaties bevindt onze reiziger zich op een geodeet.
De ts heeft het onderwerp oorsponkelijk in 'Relativiteit' gepost, en gebruikt het equivalentie principe als uigangspunt voor zijn vraag, dus waarom een apart topic?Het is een goede, en leuke, oefening (zoals bij elk klassiek systeem) om dit te formuleren in termen van AR, maar misschien is het beter dat we daar een apart topic voor openen in relativiteit? Het heeft niet veel te maken met de analyse van het systeem met een model op maat.