Christiaan Strobos
Artikelen: 0

Vallend puin

Heren Rekenwonders,

Op een Forum voor de grondverzet en bouw wereld wordt gesproken over een sloopkraan met een giek van 100m. of meer werkhoogte.

Hierbij een vraag, waar ik hoop een duidelijk antwoord op te kunnen krijg. Met duidelijk bedoel ik, ook leesbaar en begrijpbaar voor de natuurkunde leek.

Hierbij de vraag:

We gaan uit van een brok beton van +/- 50 kilo, hoe hard komt deze naar beneden. En met wat voor eindsnelheid raakt deze de grond? En met wat voor kracht raakt deze de grond?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijk groet,

Christiaan Strobos, moderator van:

http://www.bouwmachineforum.nl/forum/index.php
klazon
Pluimdrager

Re: Vallend puin

Laten we even veronderstellen dat de luchtweerstand een verwaarloosbare rol speelt (wat volgens mij een veilige aanname is bij een blok beton van 50 kg)

De hoogte-energie wordt geheel omgezet in kinetische energie.

De formule daarvoor: gh = 0,5 v^2. (merk op dat de massa van het blok hierin geen rol speelt)

g = 9,81 (versnelling van de zwaartekracht), h = 100

Dus v^2 = 1962, dus v= 44,3 m/sec

Dat is de snelheid waarmee het blok de grond raakt.

De kracht waarmee het blok de grond raakt is niet gedefiniëerd, dat hangt af van de hardheid van de grond, m.a.w. hoeveel geeft de grond mee.
Christiaan Strobos

Ok, bedankt voor het snelle beantwoorden van mijn vraag.
DePurpereWolf

Om het even in contrast te zetten: Als je het op je hoofd zou krijgen zou je hetzelfde ondervinden als op de motor met 44.3*3.6= 160 km/h tegen een muur aanrijden, hoofd naar voren natuurlijk.

Daar zijn helmen niet voor gemaakt :D

Terug naar “Klassieke mechanica”