Beloningen kunnen zeer veel vormen hebben,geld ,eer,roem,macht,erkenning etc. Deze beloningen zijn onder andere de drijfveer achter vrijwel de gehele wetenschap.
Dat is waar; er zitten veel sociale krachten achter wetenschappelijke activiteit, en wetenschap als maatschappelijk fenomeen wordt zeker niet alleen gemotiveerd door de 'zuivere' drang naar inzicht in de werkelijkheid.
Gedrag of wetenschap wat/die op korte termijn het meeste voordeel voor de groep en daardoor beloningen of voordeel voor de wetenschapper oplevert, wordt buitengewoon exessief beloond , daarbij worden nadelen van dit gedrag niet onderzocht omdat dit een straf(geen beloning) tot gevolg heeft..Vermijdingsgedrag van ''straf ''treedt op
Wat bedoel je hiermee? Wetenschappers worden namelijk in principe beoordeeld op controleerbare waarheidsvinding, i.e. op de mate waarin ze nieuwe inzichten op een overtuigende manier weten te verdedigen. Dat hoeven niet altijd inzichten te zijn waar we als samenleving toch al zo hard met zijn allen op zaten te wachten (laat staan op aanstuurden), en in zoverre zijn de bevindingen van wetenschappers geenszins gepredetermineerd door hun sociale omgeving.
Harde bètawetenschap kenmerkt zich sowieso al door het gegeven dat het onderzoeksobject zich erg weinig aantrekt van wat de maatschappij zou eisen. De meeste mensen snappen dat, en vertellen fysici dus niet bij voorbaat wat ze wel of niet moeten vinden. Maar de ene vondst is waardevoller dan de ander en zal dus meer beloond worden - of dat op individueel niveau rechtvaardig is, is misschien maar de vraag; maar is het een groot maatschappelijk kwaad? Als het doel het vinden van betrouwbare kennis is, lijkt de sociale concurrentie van wetenschappers me prima werken. Wat dat betreft dus geen probleem. Of bedoel je dat niet?
Over zachtere wetenschappen zoals mijn eigen vak - geschiedenis - is meer discussie te voeren. Maar ik durf vooralsnog de positie wel te verdedigen dat mijn vakgenoten en ik met onze huidige bezigheden geen groot gevaar voor de toekomst van de mensheid vormen. Als jij dat anders ziet, nodig ik je uiteraard van harte uit dat standpunt toe te lichten. Wel iets concreter graag.
P.S.
Er blijft een thema wat in ''wetenschappelijke kringen'' absoluut onbespreekbaar blijft.
Er zijn hele studievelden gewijd aan de maatschappelijke krachten achter wetenschap, en aan de mate waarin individuele wetenschappers werken binnen bepaalde kaders/paradigmata/sociaal bepaalde grenzen/etc. Dat zeg ik niet om de discussie hier af te kappen door je naar wetenschapsfilosofische/-sociologische/-historische publicaties te verwijzen, maar om duidelijk te maken dat je wellicht niet zo'n roepende in de woestijn bent als je doet voorkomen.