Ik studeerde af in 1953 en leerde tot die tijd op wat nu de Hogeschool Rotterdam wordt genoemd,dat een moment positief was als de krachten een draaibeweging met de klokwijzers mee hadden en negatief als die tegen de klokwijzerbeweging in waren.
Je moet de klok natuurlijk niet in spiegelbeeld gaan bekijken,want dan gaan de wijzers van rechts naar links
Een buiging aan de bovenzijde van een balk geeft een ronding en werd veroorzaakt door een negatief moment;een buiging aan de onderzijde van een balk werd veroorzaakt door een positief moment.
Ons leersysteem was,dat je een moment berekende aan de linkerzijde van een doorgesneden profiel (balk) en linksom werkende krachten veroorzaakten een neg.moment en rechtsom werkende krachten een pos.moment.
De moderne leersystemen hebben-wrs.veroorzaakt door Angelsaxische leermethoden- de zaken omgekeerd.
Voor een berekening is echter het belangrijkste,of je nu uitgaat van het oude of het nieuwe systeem,houdt altijd 1 systeem aan.
Bij een statische berekening maakt het niet uit of een moment -1200 kgm of + 1200 kgm is;voor de spanningsberekening moet je 1200 gebruiken,omdat bij een profielberekening dat aan een buigingszijde altijd een trekspanning oplevert (gaven wij een positieve waarde)en bij een symm.profilering boven de neutrale as een drukspanning met een gelijke negatieve getalswaarde.
Ik vraag me af hoe men in de astronomie rechts en linksdraaiende bewegingen klassificeert;hetzelfde heb je met weerbeelden;een rechtsdraaiende wolkenbeweging is vanuit een sateliet een vorming van een hogedrukgebied ,een linksdraaiende geeft een negatief (of laag-) drukgebied aan.
Bekijk je die bewegingen echter vanaf aardzijde,dan zijn de bewegingen omgekeerd en geeft een rechtsdraaiende wolenbeweging een lagedrukgebied aan en een linksdraaiende een hogedrukgebied.
Windrichtingen werden tot voor een jaar of tien aangegeven met die van de windhaan op de kerktoren en wel de snavel gericht daar waar de wind vandaan kwam en de getekende peil op de weerkaart idem.
Tegenwoordig staat alleen de torenhaan nog met zijn snavel in de wind en de weerkaart"haan"met zijn kont in de koude wind.
Maar ik ben van de oude school en de meeste daarvan zijn reeds afgeschoten!