Anonymous
Artikelen: 0

zelfbewustzijn = ego

wat verstaan we onder zelfbewustzijn? En in hoeverre is de mens dan een bewust waarnemend, nadenkend en handelend persoon? hebben dieren ook een zelfbewustzijn? :shock:
Jekke

Re: zelfbewustzijn = ego

mijn definitie van zelfbewustzijn is egoisme, zuiver en enkel en alleen egoisme:

zelfbewustzijn = egoisme, zonder het andere bestond het ene niet

beeld je eens een mier in, die zich plots bewust is van waar ze mee bezig is, waarom zou die dan plots (willen) afwijken van waar ze mee bezig is, besluitende vraag: Is ons bewustzijn niets anders dan egoisme?
Anonymous

HolyCow schreef:mijn definitie van zelfbewustzijn is egoisme, zuiver en enkel en alleen egoisme:

zelfbewustzijn = egoisme, zonder het andere bestond het ene niet

beeld je eens een mier in, die zich plots bewust is van waar ze mee bezig is, waarom zou die dan plots (willen) afwijken van waar ze mee bezig is, besluitende vraag: Is ons bewustzijn niets anders dan egoisme?
nee, tuurlijk niet. Er zijn mensen die veel voor andere mensen betekenen en zichzelf op de "achtergrond" stellen. Dat noem ik bepaald niet egoistisch. Net als vrijwilligerswerk etc etc.
Jekke

[Dat noem ik bepaald niet egoistisch.

ik wel
koosiqloos

Anonymous schreef:[Dat noem ik bepaald niet egoistisch.

ik wel
ja leg aub dan even uit hier heeft ie niks aan.....
Jekke

daar heb je gelijk in maar heb nu geen tijd, zal dat morgen of zo doen
Anonymous

Ik denk dat onder zelfbewustzijn wordt verstaan dat je weet dat je denkt, dat je je daar dus bewust van bent.

Er is een wetenschappelijk topic over egoïsme en verscheidene filosofische topics over (zelf-)bewustzijn. Dit kan op slot wegens een gebrek aan onderbouwing.

Terug naar “Filosofie”