DePurpereWolf schreef:We bediscusieren hier of het maken van een vrij te verkrijgen film waarin iemand zijn politieke opinie probeert door te drukken een goed idee is.
Ik en ook Ger hebben nooit gezegt dat we de film al gezien hebben, of zelfs gaan kijken. We baseren ons antwoord alleen op de feiten die nu aanwezig zijn, de geschiedenis van Wilders' uitspraken, en wat Wilders heeft verteld waar zijn film over zal zijn.
Waarom een politicus een film maakt om aan te tonen dat een religie tot moord en doodslag aanzet is mij nog steeds onbekend. Waarom juist de Islam? Leviticus kan er ook wat van.
Waarom moet dit worden aangetoond? Dit kan alleen maar zijn zodat Wilders zijn politieke agenda door kan drukken.
Waarom vrijverkrijgbaar? Omdat hij wil provoceren.
Aan P__, lees eens de handtekening (signature) van Veertje hier op het forum.
De uitdrukking 'zijn politieke opinie door te drukken' is verkeerd. Voor zover Wilders zijn politieke opinie uitdrukt (en dat is echt iets anders dan doordrukken) heeft hij het volste recht daartoe. Andere politici hebben ook allerlei podia waar ze dat doen.
Doordrukken is niet van toepassing, omdat hij helemaal geen machtsmiddelen heeft om mensen zijn wil of mening op te leggen. Eerder het tegendeel is het geval: hij stelt zich kwetsbaar op door niet-populaire standpunten in te nemen. Er zijn niet zo veel politici die dat durven.
Ik begrijp uit jouw reactie dat je de film van Wilders niet eens zult bekijken, als die wordt uitgebracht. Daar verbind ik dan ook de conclusie aan dat je dan ook maar beter je mond er over kunt houden. Want je weet letterlijk niet waar je over praat.
Je baseren op eerdere uitspraken van Wilders is te globaal en te gemakkelijk. Jij zou zelf ook niet willen dat je op die manier beoordeeld werd. Het ging toch over de film, niet over de eerdere uitspraken? Laten we de dingen gewoon bij hun naam noemen. Ik sta versteld van deze vooroordelen.
Ook de vergelijking met Leviticus (dat ik wel eens heb gelezen) is alleen textueel. Het gaat om het verband tussen de tekst en de wereld van vandaag.
Tussen Leviticus en de christelijke wereld van heden is er geen enkele verbinding. Er is geen christen die zich er op beroept als handleiding voor het dagelijks leven of als basis voor het wetboek.
Bij de islam is de koran beide dingen. Zelfs een moslim die zich uitslooft om zich als modern te presenteren, zoals Tariq Ramadan, onderschrijft dit voortdurend in zijn uitingen. Ik ga me steeds meer afvragen waar je jouw info vandaan haalt.
Nee ik denk niet dat Wilders alleen wil provoceren met zijn film. Hij wil mensen wakker schudden, hun aandacht hebben. Zelfs al zou hij willen provoceren, daartoe is hij als volksvertegenwoordiger gerechtigd. Dierenactivitisten doen veel gekkere dingen dan een filmpje maken. Pas eens wat meer tolerantie en dialoog toe, echt je zal er niet beroerder van worden.