Johan_vd schreef:@ Ger
Lees aub eerst de bijbel en de koran voordat je met zulk ondoordacht commentaar komt.
Dit soort commentaar hoef ik niet. Niet richting mij, niet richting anderen. Daarbij (en dat heb ik al vaker gezegd) heb ik de bijbel vaker gelezen dan menig persoon die zich christen noemt en zondags naar de kerk gaat. De koran niet zo vaak, maar genoeg om te weten waar ik over praat. Een dergelijke opmerking is een steek onder water en een struikelblok voor mensen die een degelijke en constructieve discussie willen voeren. Het noopt immers tot terechtwijzingen die anders niet nodig zouden zijn.
Ik zeg ook niet dat er geen geweld voorkomt in de bijbel. Er wordt alleen niet aangespoord om geweldig te zijn. De rode lijn die uitgedragen wordt in de bijbel is vrede en je naaste liefhebben en opoffering. In de koran is het daar juist een major interpretatie-probleem. Je kan in heel veel gevallen 2 kanten uit. De rode lijn is dus interpreteerbaar.
Laat ik voorop stellen: het is niet mijn doel aan te tonen dat het christendom of de bijbel slecht is, alleen maar om aan te tonen dat de bijbel niet alleen maar vrede, naastenliefde en opoffering uitdraagt. Soms betreft het enkele kleine stukken, maar soms ook complete hoofdstukken. Ik noem een
Het is alleen wel zo, dat de bijbel misbruikt is door de katholieke kerk om kruistochten te voeren tegen de islamitische landen. Je moet hierbij in gedachte houden: iedereen was "christen" en bepaalde mensen met macht haalden met hun enorm kromme redeneringen dingen uit de bijbel om zo de kruistochten te rechtvaardigen in hun preken.
En jij denkt dat hetzelfde voor de koran niet mogelijk is?
Jij geeft aan dat de koran dat tijdperk van verlichting nog niet voorbij is, dat zou kunnen. Echter het is moeilijk om in een verlichting te komen wanneer dergelijke boeken zo enorm vaag zijn.. Niet dat ik het niet toe zou juichen, maar de koran is denk ik grotendeels afhankelijk van de gedachtengang van hun leiders.
Dat klopt dus.
Neem aub ook in je achterhoofd dat Mohammed begonnen is met oorlog voeren.
Correctie: Mohammed is oorlogen begonnen. De oorlogen uit het oude testament waren echter veel eerder. Bovendien vind ik het wel erg slap om te zeggen "ja maar, hij begon".
De bijbel keurt zulke praktijken niet goed en de Koran is hier gewoon vaag in.
De bijbel spreekt erover als "wonderen" en geweldige daden die beloond zijn door God. Is dat geen goedkeuren?
Kijk, ik weet ook wel dat het nieuwe testament veel vredelievender is dan het oude testament, maar je kunt niet zeggen dat door het nieuwe testament de complete bijbel vredelievendheid predikt. Als je de bijbel als geheel beschouwt moet je erkennen dat het beide aspecten heeft. Zeker als je het gebruikt om een ander "concurerend" boek te veroordelen.