gmK
Artikelen: 0

Re: Muziektopic

Phys schreef:Dat doe ik ook altijd. Dat mag overigens zeker wel. Bovendien heb ik me zo voor vele miskopen kunnen behoeden. Aan de andere kant heb ik zo ook vele prachtalbums gekocht, nadat enkele luisterbeurten me ervan overtuigd hadden dat het de moeite waard is.

Een album dat ik goed blijk te vinden, koop ik toch wel - als niet meteen, dan wel een tijdje later.

Jep, zo werkt dat bij mij ook. Zo heb ik ook 80% gekocht. Dat is ook mijn tip aan Ypsilon. Download de discografie van de Dire Straits... bepaal vervolgens welk album je het beste vindt en koop dat.
jhnbk

Ik koop ook nog steeds cd's, maar dan niet overhaast. Meestal is het de onvergankelijke muziek die ik op cd koop.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
gmK

Ik koop ook nog steeds cd's, maar dan niet overhaast. Meestal is het de onvergankelijke muziek die ik op cd koop.
Ik dacht even dat er 'ontoegankelijke' stond :D Verder neem ik aan dat je met 'onvergankelijk' bedoelt dat je de muziek na een tijd nog steeds leuk vindt?

Vind ik een hele lastige. Wanneer ik een nummer 1000 keer heb geluisterd en het nog steeds een goed nummer vindt kan het zo zijn dat ik het kort na aankoop van de cd al zo vaak gedraait heb dat ik het nummer niet leuk meer ga vinden. Zelfs de beste nummers zal je na heel veel kort op elkaar draaien een tijd lang zat worden... of voor altijd zat worden. Dit is de bekende term 'grijs gedraaid'.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je al je goede muziek blijft afwisselen. Zo blijft het het langst leuk.
Phys

Dit is de bekende term 'grijs gedraaid'.
Volgens mij betekent 'grijsdraaien' simpelweg 'zeer vaak draaien' (zeer vaak luisteren, in het geval van mp3's). Ik heb vaak periodes waarin ik een bepaald album ontzettend veel luister. Na een tijdje krijgt een ander album ontzettend veel aandacht.

Sommige nummers kan ik héél vaak horen. Maar inderdaad, het 'beste' is om op de langere termijn veel variatie erin te houden.:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je al je goede muziek blijft afwisselen. Zo blijft het het langst leuk.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
zpidermen

Omdat Dire Straits een band is die mij tegenstaat. Het zit allemaal redelijk vakkundig in elkaar, maar het is o zo gladjes. Neem nu de populaire nummers Sultans of Swing of Down to the Waterline van hun debuutalbum Dire Straits. Ik vind het ongeïnspireerd en saai.
Dat kan best wezen, maar over smaak kan nu eenmaal niet getwist worden. Dus ik snap eerlijk gezegd niet dat je iemand afraadt om een album te kopen, zeker niet als die persoon in kwestie aangeeft er al langer over te hebben nagedacht.
Ik weet dat het niet mag eigenlijk, of toch wel weer wel ergens, maar wanneer ik een album wil kopen of ik twijfel er nog over, dan download ik dit album altijd eerst in mp3. Zeker een tip :D Dit vind ik dan ook het handige aan mp3. Voor de kwaliteit hoef je geen mp3 te hebben.
Als je een album wil kopen, maar je twijfelt, hoef je heus niet eerst dat album als mp3 te downloaden. Je kan ook gewoon de cd in de winkel beluisteren. Weet je tenminste zeker dat je legaal bezig bent.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
gmK

zpidermen schreef:Dat kan best wezen, maar over smaak kan nu eenmaal niet getwist worden. Dus ik snap eerlijk gezegd niet dat je iemand afraadt om een album te kopen, zeker niet als die persoon in kwestie aangeeft er al langer over te hebben nagedacht.

Als je een album wil kopen, maar je twijfelt, hoef je heus niet eerst dat album als mp3 te downloaden. Je kan ook gewoon de cd in de winkel beluisteren. Weet je tenminste zeker dat je legaal bezig bent.
Mwah ik vind het lastig beslissen met 1 keer luisteren. Bij een winkel is er toch altijd een zekere tijdsdruk. Dan download ik liever in een dagje even een album om het een paar keer goed te kunnen beluisteren alvorens ik het koop.
ypsilon

Phys schreef:Omdat Dire Straits een band is die mij tegenstaat. Het zit allemaal redelijk vakkundig in elkaar, maar het is o zo gladjes. Neem nu de populaire nummers Sultans of Swing of Down to the Waterline van hun debuutalbum Dire Straits. Ik vind het ongeïnspireerd en saai.

Uiteraard is dit slechts mijn bescheiden mening, en er zijn velen die het fantastische muziek vinden, maar voordat je meteen overgaat tot aankoop van een Dire Straits-plaat zou ik het eerst nog even uitproberen. (Nu ken ik je smaak niet zo goed, maar toch).
Ik kan hier niet goed over oordelen, simpelweg omdat ik ze niet genoeg ken (we zullen dit zeker nog eens oppikken). Maar ik was hoe dan ook niet van plan om zomaar tot aankoop over te gaan hoor. Mijn smaak is vrij gevarieerd (er slingert hier nog zo'n berichtje rond) maar als ik mijn cd's eens vluchtig overloop, is dit wel zinvolle commentaar, want over het algemeen mag het een beetje "vuil" zijn van mij.
Ik weet dat het niet mag eigenlijk, of toch wel weer wel ergens, maar wanneer ik een album wil kopen of ik twijfel er nog over, dan download ik dit album altijd eerst in mp3. Zeker een tip :D Dit vind ik dan ook het handige aan mp3. Voor de kwaliteit hoef je geen mp3 te hebben.
Ben ik ook van plan. Ik had echter wel een indicatie nodig van de richting waarin ik moest zoeken, want ik kan hier niet echt veel downloaden.
Een extra luisterbeurt in de muziekwinkel bovenop een paar mp-3'tjes kan zeker helpen, maar is niet genoeg om een beslissing te maken. Op die manier blijven platen die moeten groeien (vaak de beste platen) vaak in de rekken liggen. Eigenlijk vind ik dit niet echt illegaal: als de gedownloade songs me bevallen, zal ik waarschijnlijk de plaat kopen en dan is het me toegestaan deze in mp3 op mijn pc te zetten. Als ze me niet bevallen, zou ik de plaat zo waarschijnlijk ook nooit gekocht hebben.
Phys

Dat kan best wezen, maar over smaak kan nu eenmaal niet getwist worden. Dus ik snap eerlijk gezegd niet dat je iemand afraadt om een album te kopen, zeker niet als die persoon in kwestie aangeeft er al langer over te hebben nagedacht.
Vreemde redenering. Ik zou dus nóoit iemand íets wat met smaak te maken heeft kunnen afraden? Een vluchtige luisterbeurt in de platenzaak kan nooit genoeg zijn om een album te kennen. Nu is dat niet per sé nodig (het is soms juist leuk om iets 'op de gok' te kopen en dan thuis wel erachter komen wat je ervan vindt), maar bij voorbaat wel. Zeker omdat ik Dire Straits - zoals ik al zei - vrij gladjes vind: misschien leuk om eens een keer te horen, maar het beklijft niet.

Uiteraard moet iedereen maar zien wat hij doet met meningen van anderen, dus hierbij geef ik de mijne.
Mijn smaak is vrij gevarieerd (er slingert hier nog zo'n berichtje rond) maar als ik mijn cd's eens vluchtig overloop, is dit wel zinvolle commentaar, want over het algemeen mag het een beetje "vuil" zijn van mij.
Zoiets vermoedde ik een beetje. Dan ben ik benieuwd naar jouw mening :D

- Niels Bohr -
Mendelevium

Phys schreef:Omdat Dire Straits een band is die mij tegenstaat. Het zit allemaal redelijk vakkundig in elkaar, maar het is o zo gladjes. Neem nu de populaire nummers Sultans of Swing of Down to the Waterline van hun debuutalbum Dire Straits. Ik vind het ongeïnspireerd en saai.

Uiteraard is dit slechts mijn bescheiden mening, en er zijn velen die het fantastische muziek vinden, maar voordat je meteen overgaat tot aankoop van een Dire Straits-plaat zou ik het eerst nog even uitproberen. (Nu ken ik je smaak niet zo goed, maar toch).
Je neemt er volgens mij ook niet de beste voorbeelden uit. In het begin maakten ze inderdaad nogal van die poprockgitaarliedjes (zoals Sultans of Swing), maar ze waren er op de duur zelf niet meer over tevreden waardoor ze meer "hoogstaandere" muziek begonnen te maken (zoals Brother in Arms, Private Investigations). Dat zijn echt wel meesterwerkjes, vind ik :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)
ypsilon

Ik ken trouwens weinig muziekwinkels waar je nog rustig naar een plaat kan luisteren. Ik vind het enorm jammer dat kleinere muziekwinkels failliet gaan. Daar kon je vaak rustig over de keuze van een plaat praten.
Mijn smaak is vrij gevarieerd (er slingert hier nog zo'n berichtje rond) maar als ik mijn cd's eens vluchtig overloop, is dit wel zinvolle commentaar, want over het algemeen mag het een beetje "vuil" zijn van mij.
Zoiets vermoedde ik een beetje. Dan ben ik benieuwd naar jouw mening :D
Opgeduikeld uit mijn voorstelberichtje:
Verder... muziek: nogal brede smaak, country (Johnny Cash), classic rock (the Beatles), stevigere rock (Led Zeppelin, Muse, red hot chili peppers), progrock of hoe je het graag noemt (eerste periode van Pink Floyd), Post-punk/new-wave/gothic rock/hoe je het wil noemen (Joy Division, Television, Siouxsie and the Banshees), grunge (nirvana, sonic youth), Metal (Tool, Kamelot), gothic metal (epica, nightwish), dark electro (combichrist, grendel, enomine), soms klassiek (Mahler, Satie) enz...

Hekel aan hiphop en wat tegenwoordig voor rnb doorgaat...
Een "hekel" aan hiphop is misschien wat overdreven en dark electro ben ik inmiddels wel weer een beetje beu... Voor de rest is het overzicht niet exhaustief natuurlijk. Op dit ogenblik frequenteren vooral John Cale (Circus Live), Kamelot (Ghost Opera, ook wel vrij gepolijst), Marilyn Manson (Mechanical Animals, zeg wat je wil, ik vind dat een puik plaatje) en de rooie van QOTSA in mijn cd-speler.
Phys

Je neemt er volgens mij ook niet de beste voorbeelden uit. In het begin maakten ze inderdaad nogal van die poprockgitaarliedjes (zoals Sultans of Swing), maar ze waren er op de duur zelf niet meer over tevreden waardoor ze meer "hoogstaandere" muziek begonnen te maken (zoals Brother in Arms, Private Investigations). Dat zijn echt wel meesterwerkjes, vind ik :D
Brothers in Arms vind ik een misbaksel. Sorry dat ik het zeg, want het is een ontzettend populair nummer :D Als we het toch over dat album hebben: wat on earth doet "Walk of Life" daar? Dat clownesk kermisnummer? Money for Nothing vind ik nog best aardig.

Verder ken ik alle albums van ze, dus mijn mening is gelukkig niet gebaseerd op een klein deel van hun oevre :D
Opgeduikeld uit mijn voorstelberichtje:
Yep, ik had hem zelf al opgeduikeld. Maar ik bedoelde met "dan ben ik benieuwd naar jouw mening" dat ik benieuwd was naar wat jij van Dire Straits gaat vinden (anders schreef ik wel smaak :( ).
Een "hekel" aan hiphop is misschien wat overdreven en dark electro ben ik inmiddels wel weer een beetje beu... Voor de rest is het overzicht niet exhaustief natuurlijk. Op dit ogenblik frequenteren vooral John Cale (Circus Live), Kamelot (Ghost Opera, ook wel vrij gepolijst), Marilyn Manson (Mechanical Animals, zeg wat je wil, ik vind dat een puik plaatje) en de rooie van QOTSA in mijn cd-speler.
John Cale :( Ken je toevallig Music for a New Society?

Zelf luister ik momenteel ontzettend veel naar Boris.

- Niels Bohr -
ypsilon

Yep, ik had hem zelf al opgeduikeld. Maar ik bedoelde met "dan ben ik benieuwd naar jouw mening" dat ik benieuwd was naar wat jij van Dire Straits gaat vinden (anders schreef ik wel smaak :D ).
Dat ís eigenlijk wel logisch als ik erover nadenk :(
John Cale :D Ken je toevallig Music for a New Society?
Ja :D Steengoed.
Zelf luister ik momenteel ontzettend veel naar Boris.
Ken ik niet. Wat is dat voor muziek?
Rov

Arie Bombarie schreef:Ik luister naar onder andere:

- Pink Floyd

- David Gilmour (solo)

- Roger Waters (solo) (in mei naar optreden :D )

- Golden Earring (gisteren nog naar optreden geweest :D )

- The Doors

- Dire Straits (maart naar Mark Knopfler)

- Camel

- The Who

En verder nog wel is naar:

- Led Zeppelin

- David Bowie

- The Eagles

- Iggy Pop

- The Police

- U2

- Rolling Stones

Dat was het wel zo ongeveer...
Hier kan ik mij ook wel erg in vinden, al moet er wel nog een band bij, mijn favoriete buitenlandse band: R.E.M. Genesis kan mij ook wel bekoren. Eigenlijk kan ik naar alles luisteren buiten techno, trance, harde rock, ... en van die onnozele zever zoals Sam Gooris, "KIA" of "De jeugd van tegenwoordig".

Hmm, ik heb me ooit bij Last.fm aangemeld, nooit echt naar gekeken, zo te zien heb ik het programma nog op pc, hier is mijn profiel: http://www.last.fm/user/Gierk
Ruben01

Eigenlijk kan ik naar alles luisteren ...\\ ... en van die onnozele zever zoals Sam Gooris, "KIA" of "De jeugd van tegenwoordig".
We hebben het over 'muziek' in deze topic dus dat is volkomen normaal :D .
Phys

Ken ik niet. Wat is dat voor muziek?
Boris een Japanse cultband, ze maken muziek in de hoek van doom/stoner/drone/experimentele rock/sludge/punk/psychedelic/noise...afijn, je zult het wel begrijpen :D

Als je eens zin hebt in heerlijk vuige, vuile hard rock of noise, dan is Boris de band. Ze zijn trouwens redelijk gevarieerd: hun debuutalbum is een uur lange drone-trip, hun laatste album combineert alle hierboven genoemde genres.

Aanrader om mee te beginnen: Akuma no Uta of Pink. Het eerste nummer (Parting) van Pink zou je sowieso eens moeten luisteren, dat is fantastisch.

Mijn persoonlijke favoriet is het album Feedbacker: in feite één lang nummer (ong. een uur) opgedeeld in 5 stukken, met het summum van galmende feedback in hun gitaren. Fantastisch :D

- Niels Bohr -

Terug naar “Sciencetalk café”