Jan van de Velde schreef:En als we het dan hebben over afgevuurde kogels (want die kunnen in principe alle kanten op....):
afgevuurd in de groene richting is er alleen sprake van impulsmoment
afgevuurd in de blauwe richting (l=0) is er alleen sprake van impuls
afgevuurd in de rode richting is er sprake van een mengsel van beide.....
lijkt me een logische consequentie van wat we bespraken?
Ja lijkt mij ook. Als ik aanneem dat we het impulsmoment rond het midden van de schijf bepalen inderdaad.
Ik vind het een beetje een zwakte bod (niet persoonlijk bedoeld
). Hett is vergelijkbaar met te zeggen dat potentiele energie hetzelfde is als kinetische energie, omdat je het één in het ander kan omzetten.
Nou ik ben eens gaan spitten en volgens mij zit ik wel degelijk goed. In mijn dynamicaboek stond het volgende:
en een voorbeeld:
waarbij het impulsmoment van het blok vóór de impact wordt geschreven als H
0=mv(b/2) en wordt vervolgens omgezet in een hoeksnelheid van het blok rond punt 0. Behoud van impulsmoment.
willem1 schreef:Er is een wet van behoud van energie. De ene energie kan worden omgezet in andere, maar het totaal blijft hetzelfde.
De wet van behoud van impulsmoment, gaat ervan uit dat het impulsmoment niet verandert
als er geen externe kracht opstaat. Dus hij kan wel degelijk veranderen, maar alleen door een externe kracht.
(
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_be ... pulsmoment: "Er is dus een kracht - of liever gezegd een moment nodig om dat te veranderen.").
Als ik een wasmachine koop, koop ik hem dan met impulsmoment? Nee het impulsmoment komt van de electrische energie die door de motor wordt omgezet in draaiing (= externe kracht).
Klopt, een externe kracht inderdaad, maar hier is de kracht intern omdat de kogels/ballen bij het systeem dat we beschouwen inbegrepen zit. Als je alleen de wasmachine beschouwt, dan is de kracht van de motor een externe kracht en neemt het impulsmoment inderdaad toe, maar als je het systeem aarde+wasmachine bekijkt, dan is het motorkoppel een intern koppel en wordt impulsmoment overgedragen tussen wasmachine en aarde, maar blijft het impulsmoment in het systeem hetzelfde.