Elke discussie over de islam lijkt wel haast wetmatig een polemiek op te leveren waarbij één belangrijk punt over het hoofd wordt gezien en dat is dat een moslim er totaal geen probleem mee heeft een moslim te zijn. Dat klinkt nu wat merkwaardig en ik zal dat ook uitleggen.
De meeste mensen hebben daar geen enkel probleem mee. Wat maakt het mij wie waarin gelooft maar religie is iets voor de privésfeer. godsdienstvrijheid geeft je de mogelijkheid te geloven wat je wil. HEt geeft je niet het recht iemand anders zijn vrijheden, basisrechten of keuzemogelijkheden in te perken.
Elke religie heeft een missionair charakter. elke religie/sekte claimt de absolute waarheid en het groot gelijk in huis te hebben (zelfs boeddha).
Ik zie de reactie's van de moslims vooral "Bemoei je niet met ons geloof dat is van ons" en ik kan ze daar geen ongelijk in geven.
als het zo is heb je gelijk maar jammer genoeg is het niet zo.
men wil degelijk de neutraliteit vd overheid aanvechten.
Er zijn teveel voorbeelden rond meisjes en vrouwen waarin duidelijk wordt hoe alleen al die mannelijke jongeren door de islam negatief beïnvloed worden. (eermoord, vrouw medische hulp ontzeggen omwille v/e mannelijke arts en meer van die rotzooi)
te veel moslims willen wel degelijk verworven vrijheden aan banden leggen omwille van een stokoud boek en een paar dogma's. religie hoor je thuis en in de privésfeer te beleven.
daarbuiten (school/werkvloer/...) is religie van absoluut ondergeschikt belang.
theoretisch kun je alles kapot relativeren. theoretisch kun je alles minimaliseren maar daarmee los je niets op.
net deze aanpak heeft mee voor de huidige malaise gezorgd. Men mag niet zoals Wilders alles buiten proportie opblazen maar je mag ook je ogen niet sluiten voor zaken die weldegelijk islamgerelateerd misgaan