beweer je nu dat Europa er de laatste 50 jaar fundamenteel op achteruitgegaan is?
Nee, de laatste 100 jaar. Bedenk dat de tweede wereldoorlog en de koude oorlog plaats vond tussen landen die een democratisch gekozen regering hadden. Zelfs het huidige china is een democratie. Dat het een andere vorm van democratie is dan de onze betekend alleen dat het woordtje democratie nietszeggend is.
1207 schreef:3 fundamentele opmerkingen
- Wie bepaalt de ministers
- waar is de lange termijnvisie?
- controlemechanisme
Mijn indruk is dat deze ontbreken in elke democratie die ik ken. Waarschijnlijk scoort china nog het beste op een langere termijn visie en de usa op het controlemechanisme (De rechters mogen wetgeving toetsen aan de grondwet, dat mag in nederland niet).
Samenleven is een complex gegeven. Dat kun je niet in 3 zinnetjes gieten. Parlementaire democratie is het minst slechte dat we kennen.
Zelfs als dat waar was wil dat niet zeggen dat er niets beter is en dat je dus maar de hele wereld moet overtuigen om het ook te gaan doen. Deze vorm van bestuur is hier ontstaan omdat het het best haalbare was gegeven de omstandigheden die er toen waren. Dergelijke omstandigheden zijn nu nergens meer aanwezig... Wellicht is het tijd om verder te kijken dan onze neus lang is?
Dat is economie. daar kan een parlement weinig aan doen. ingrijpen om de inflatie zo laag mogelijk te houden? kijk eens naar het verschil tussen Gulden en EUro.
Dat kan een lange discussie worden maar in het kort: Elke parlementaire democratie heeft besloten om
Moet jij elke dag vechten om te overleven? is NEderland een oorlogsgebied?
Er zijn verschillende wijken waar zelfs de politie niet meer durft te komen als het donker is.
Heb jij elke dag schrik dat politieagenten je kunnen oppakken en in werkkampen zullen steken?
Ooit van gitmo gehoord? extraordinary rendition?
heb jij schrik dat je kind niet meer naar huis komt en plots lid is van een kindsoldatenleger?
Niet hier, maar elders wel. Merk op dat dit ook plaats vind in democratisch landen. Het bewijs alleen dat democratie gefaald heeft om het te voorkomen. Wat heb je aan een staatsvorm die zo instabiel is?
een maatschappij zonder geweld is een illusie maar geef mij maar Europa. Nergens ter wereld is het rustiger, geordender of veiliger.
We hadden het volgens mij over democratie, niet over democratie in Europa? Of hebben nu opeens de rest van de wereld geen democratie meer?
90% is welk land???
Reken het maar uit: In NL betaal je ongeveer 30-60% inkomsten belasting, dan 6-7% voor sociale-premies, een poltax voor de verplichte zorg-verzekering, over alles dat je koopt betaal je ongeveer 19% btw, en over verschillende goederen worden accijns geheven. Iemand met een beetje goed inkomen betaald hier snel 75% belasting zo niet meer.
samenleven is complex en dan krijg je jammer genoeg een ingewikkelde wetgeving. Het hele ethische debat kun je nu eenmaal niet in 2 zinnen gieten. ah ja, volgens mij worden rechters niet democratisch verkozen maar ik kan me vergissen
Niet hier, maar er zijn democratieën waar het wel plaatsvind. Dat het hier niet plaatsvind is wellicht een indicatie dat democratie niet altijd een goed idee is? Want als het de beste manier is de we kennen, waarom worden hier dan rechters, schoolbesturen, burgermeesters, ministers etc niet in open algemene verkiezingen democratisch gekozen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs