Ten eerste, het vaticaan zette aan tot geweld. Het vaticaan was en is het hoogste orgaan binnen de christelijke kerk.Menheffrin schreef:Heb jij mijn laatste post op dit topic wel gelezen? De kruistochten? Wil jij daar van beweren dat ze op de bijbel waren geinspireerd? Dat de bijbel derhalve in 1095 aanzette to geweld? Wat er in Clermont ooit is gezegd hebben wij uit derde hand, maar daar kwam geen bijbelcitaat aan te pas. Ik doe het met tegenzin, maar ik verwijs dan toch maar naar Wikipedia waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze een link zouden leggen tussen de bijbel en de oproep van Urbanus II. En wie van mening is dat Deo Volte nog in zijn voordeel spreekt, begrijpt het niet helemaal.
Wat tegenwoordig aan geschiedenisles wordt gegeven, is mij al jaren duister maar ik weet wel dat Kerkgeschiedenis daar niet bijhoort en men doorgaans blijft steken op Katharen die toch wel heel massaal over de kling werden gejaagd op instigatie van de Kerk. Gevolgtrekking: de Kerk deugt niet en de bijbel nog minder (want daar kwam het allemaal door). Maar laat nu die bijbel een mindere en totaal andere rol hebben gespeeld in dit verhaal en al helemaal niet te zijn gebruikt om de massa van rood doorlopen ogen te voorzien. Nee, klaag je geschiedenisleraar maar aan in plaats van een suggestie te doen die niet wetenschappelijk is te onderbouwen. Wat zeg ik, helemaal niet is te onderbouwen.
Ga je soms beweren dat een Paus, de leider van de hele Christelijke kerk een oproep zou doen tot oorlogen en massamoord omwille van een persoonlijke bevlieging? Dat kun je als leider tegenover je volk niet maken. Je zoekt een manier om je te verantwoorden en dan krijg je zulke uitspraken als "Deus Io vult"
Ga je soms beweren dat de inhoud van de bijbel toen compleet en totaal anders was dan wat er nu instaat?Dat de bijbel derhalve in 1095 aanzette to geweld?
En voorzover ik je volg, zeg je daar dat omdat niets te onderbouwen is, jouw idee wetenschappelijk onderbouwd is??? Daar lijkt het me ferm op.