Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Menheffrin
Artikelen: 0

Re: Wilders koranfilm

oktagon schreef:Het volgende zou een vertaalde tekst uit de KORAN zijn,dus zou daar over gesproken mogen worden?

( http://members.chello.nl/m.elfers/koran000.html )

109. De Ongelovigen (el-Kaafiroen)

In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
Deze hele Soera wordt toegerekend als zijnde in de tijd van Mekka. Hij is eeuwen onopgemerkt gebleven omdat hij voor de doctrine van de islam niet van betekenis was. Maar plotseling wordt hij, nog geen 10 jaar geleden, herontdekt door moslims die hier een lichtpuntje in zien om zich te weer te stellen. Laat ik dan bij deze maar eens voor goed en voor altijd afrekenen met dit vers dat, met het zweet op het voorhoofd, door moslims volledig uit zijn context wordt gehaald. Ik moet beknopt zijn op een forum, maar in een korte schets zal ik het verhaal ophalen achter de 6 opmerkingen van Allah. Het is hier van niet te onderschatten betekenis, en zo moet men de koran ook lezen, dat het Allah is die aan het woord is en niet zijn profeet Mohammed.

Zijn profeet krijgt geen voet aan de grond in Mekka. Allah doet wanhopig zijn best om zich via zijn profeet te laten gelden in een Mekka waar men niet zit te wachten op een opperwezen, die zich middels het ‘Akbar’ de grootste acht, en verordineert om de rest van zijn tegenstrevers tot stukken te slaan. Allah wordt derhalve getrotseerd door mensen. Mensen nota bene, die hijzelf geschapen heeft.

Mohammed neemt de houding aan van ‘don’t kill the messenger’ en vraagt Allah wat nu te doen. Het is toch een grote belediging verondersteld Mohammed en het zou daarom op zijn plaats zijn als Allah deze belediging met een bliksemstraal uit de hemel recht zou zetten. Maar Allah weet het beter en verteld Mohammed dat ‘zijn’ tijd nog wel komt. Laat ze maar in de waan zegt Allah. En zo gaat Allah verder in vers 6, via Mohammed, ‘no hard feelings’, jij je godsdienst, ik de mijne. En inderdaad Allah weet het beter, want Mekka zou zijn straf niet ontlopen zoals we allemaal weten uit de koran.

En zo zit het en niet anders! Dit is de context van dit vers! Nu is het ook meteen duidelijk waarom deze Soera nooit de pers heeft gehaald in die 1300 jaar. Het was vanzelfsprekend voor Allah om de Mekkanen iets voor te houden. Immers, zo’n belediging moest gewroken worden. En dat deed het ook.
Crispijn

de film bevat helaas, alleen feiten... maar u moet niet vergeten dat dit alleen de zwarte zijde is van de islam. natuurlijk is de film van Wilders niet zo beledigend als we verwacht hadden, maar dat zou politiek niet correct zijn geweest en dan had wilders z'n baan gekost. Wij hebben net zoveel dingen gedaan tegen andere geloven, en dat het nu weer voorkomt is niet eens zo onlogisch. niet dat ik ze goedpraat, deze fundamentalisten, maar wij hebben ook onze dingen gedaan. Ik vind dat een persoon vrij moet zijn zijn religie te kiezen en mag uitvoeren tot aan de grens van de wet. Het stenigen van overspeligen en homos vind ik niet recht te praten in nederland, en die mensen zouden hier eerst veroordeeld moeten woorden, om vervolgens naar hun land van oorsprong terug te keren, of verbannen te worden.
Fikret

Fitna is een slechte knip-en-plak werkje in docu vorm. Met Windows MovieMaker voor elk leek makkelijk in elkaar te zetten. De montage had op z'n minst gebruik kunnen maken van dissolve, cross cutting, découpage, stop-motion en/of motion control. Weinig cinematografische vaardigheden, weinig tot geen creativiteit, slechte regie, het suggestieve weergave van expressionisme komt onrealistisch over, net als het amateuristische gebruik van metaforen en symboliek (voor een "wel" geslaagde voorbeeld, zie Tarkovsky's films). Een suggestie om een directors cut met naderhand toegevoegde nasynchronisatie of voice-over uit te brengen zal de film ook niet redden. :D
Wilders past Fitna aan

http://www.parool.nl/nieuws/2008/MRT/31/bin4.html

:P
Fikret

Johan2

Deze hele Soera wordt toegerekend als zijnde in de tijd van Mekka. Hij is eeuwen onopgemerkt gebleven omdat hij voor de doctrine van de islam niet van betekenis was. Maar plotseling wordt hij, nog geen 10 jaar geleden, herontdekt door moslims die hier een lichtpuntje in zien om zich te weer te stellen.
Wat een onzin. Alsof er één soera is die onopgemerkt zou zijn en niet uit het hoofd geleerd zou worden. Je weet wel beter Menh. En voor de relatie van de Islam tot de andere volkeren "van het boek" is deze soera wel degelijk van belang geweest!
En zo zit het en niet anders! Dit is de context van dit vers!
. Ja, en zo hebben alle onverzoenlijke soera's ook allemaal hun context, meestal een van hoe de boel bij elkaar te houden toen Moh. eenmaal de macht had en van het ongeregelde zooitje "warlords" dat elkaar te pas en te onpas uitmoordde en afslachtte een beetje een geciviliceerd geheel trachtte te maken. Maar bij die soera's begin je natuurlijk liever niet over de context en wil je het alleen hebben over het onverdraagzame karakter van de Islam tout court.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Michel

de grijze muis schreef:Laat moslimorganisaties in Nederland daar nou eens ondubbelzinnig en met luide stem afstand van nemen, anders laden zij de schijn op zich de politieke islam helemaal niet zo verwerpelijk te vinden.

Dan zullen de angstige mensen in onze samenleving niet meer richting PVV geduwd worden.
Of de moslims het wel of niet doen dat bepalen ze zelf. Maar ik vind niet dat ze het moeten doen om de verkeerde conclusie en aannames van anderen mensen te compenseren. Daarbij lopen ze de kans dat het wordt uitgelegt als "dat doen ze alleen maar om de westerse wereld goed te stemmen" .
oktagon

Tav.liefhebbers,mogelijk speciaal "grijze muis:"

Op zaak naar Moslim -en Maroc.organisaties in Nederland,kwam ik op een website van een vereniging en las daar heel globaal over hun standpunten inzake huidige Islam-problematieken.

Lees zelf verder op:

http://marokkanen.blogspot.com/

Lijkt me voor die groepering nogal een duidelijke stellingname,die bij veel Nederlanders onbekend is en welke ook bij de "plattelandsmoslims"eens duidelijker zou moeten worden uitgelegd,zeg maar een evangelisatietoer in de eigen laag ontwikkelde geloofsgelederen! :D
floRobi

We're sorry.

We, Dutchmen, are sorry that this film has been made.

We are sorry that it seems to be our voice. We are sorry that it receives so much attention. That its maker abuses his liberties to spread his unfair message, founded on fear and hate. That he knows no respect. That he presents himself as a saviour of the West.

We do not want to be saved by him. We are ashamed of this man.

Don't judge us.

(About the short film Fitna, by Geert Wilders.)
Link

Terug naar “Politicologie en Economie”