Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cerium
Artikelen: 0

Verschil tussen reserves en overgedragen resultaat

Halloo,

Ik heb een vraagje ivm het opstellen van een balans. Aan de passiva-kant van de balans zie je vaak 'reserves' en 'overgedragen resultaat' staan. Wat is nu juist het verschil tussen die twee? Ik dacht eerst dat het twee dezelfde dingen waren maar dat blijkt niet correct te zijn.

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen?

Alvast bedankt
Adpruys

Re: Verschil tussen reserves en overgedragen resultaat

Het resultaat van het vorig jaar behoort in beginsel tot het eigen vermogen dwz de reserves. Het zou kunnen zijn dat er nog wat af moet. Winstuitkering of belasting. Ook kan het resultaat een verlies zijn. In welk geval het handig is om het afzonderlijk vemeld te laten ivm toekomstige belasting
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Spitfire28

Overgedragen resultaat is de netto-winst of verlies van het vorige boekjaar dat wordt overgedragen ( zover was je al :D ).

met de overgedragen winst kan je reserves aanleggen voor een specifiek doel

vb investeringen in nieuwe machines, wagenpark, enz ...

als je je winst overdraagt zonder reserves aan te leggen -> dan wordt het (eigen) kapitaal verhoogd

-> omgekeerd voor verlies natuurlijk

-> wanneer een slechts een deel voor reserve bestemd is dan stijgt het kapitaal gedeeltelijk
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Cerium

Bedankt voor je antwoord! Het verschil is me nu duidelijk.
Adpruys

Toch lijkt dat wat Fabrice schrijft niet klopt voor zover ik het begrijp. Reserves op een balans zijn synoniem met eigen vermogen (eigen kapitaal). Deze zijn bestemd voor onvoorziene uitgaves. Tussen de verschillende reserves is zonder problemen over te boeken. Verder is het belangrijk een verschil te zien tussen voorzieningen en reserves. De eerste vallen onder het vreemd vermogen.

Spitfire28

het kapitaal maakt deel uit van het eigen vermogen, net zoals reserves.

voorzieningen maken geen deel uit van het vreemd vermogen, maar van het eigen vermogen (zoals kapitaal en reserves)

vreemd vermogen = schulden op meer dan 1 jaar en schulden op minder dan 1 jaar

voorzieningen worden aangelegd voor bv kosten die zeker zullen optreden: bv jaarlijkse onderhoudbeurt van machines, ...

reserves worden aangelegd voor mogelijke/(zeer)waarschijnlijke investering of kosten

er bestaat ook zoiets als wettelijke reserves -> bepaalde vennootschappen dienen een bepaald percentage van de winst als wettelijke reserve opzij te houden

"wettelijke reserves" is een onderdeel van de post reserves

er bestaan nog andere soorten reserves

voor meer info betreffende mutaties binnen het eigen vermogen en de opinie hieromtrent van de Comissie Voor Boekhoudkundige Normen : zie http://www.cnc-cbn.be/NL/FichiersAvis/NL_121-03.htm
Adpruys

Voor zover hoe ik het me herinner - vergeef me dat ik nu niets op ga zoeken - en voor zover ik het altijd heb beschouwd, voorzieningen zijn geen onderdeel van het eigen vermogen maar dienen als vreemd vermogen te worden beschouwd. Het zijn niet zozeer reserveringen van kosten die waarschijnlijk gaan optreden maar het apart zetten van kosten die waarschijnlijk al zijn opgetreden en al van de winst zijn afgetrokken maar die nog precies gedefinieerd moeten worden.

Voorbeeld: een firma levert op rekening. Uit ervaring weet men dat 5% daarvan nooit ontvangen zal worden. Bij een verkoop van 100 moet men daarom 5 als afschrijvingskosten debiteuren boeken, anders lijkt de winst die op de omzet wordt gemaakt hoger dan die in feite is. De tegenrekening van deze kostenpost is een voorziening afschrijving debiteuren die op de balans komt. Als later die verkoop van 100 oninbaar blijkt dan wordt debiteuren gecrediteerd en de voorziening afschrijving gedebiteerd.

wat betreft het eigen vermogen. Je kunt de gehele activa door eigen vermogen financieren maar het is noodzakelijk dat de onverwachte kosten/waardeverminderingen door deze reserve gedekt wordt. Bij financiële instellingen zijn er inderdaad wettelijke eisen daaromtrent.

Spitfire28

je hebt gelijk wat betreft de voorzieningen, die vallen inderdaad onder schulden op meer dan 1 jaar

mijn excuses

voor mij is het ook een tijdje terug, had nochthans de balansindeling erop nagekeken, maar blijkbaar toch vergist

Terug naar “Politicologie en Economie”