prospector schreef:Esera heeft hier volgens mij een juiste stelling geponeerd: een verlicht despotisme kan zonder twijfel een beter bestuur bieden dan een democratie. Het spijtige is natuurlijk dat er dan geen controle meer mogelijk is...
Ik denk al jaren na over dit onderwerp. En ik kom steeds weer tot de conclusie dat de mensheid hopelijk ooit eens mag geleid worden door een wereldregering die inderdaad regeert als een verlicht despoot of een big brother, maar dan wel gecontroleerd wordt door een raad van wijzen.
Bedankt.
Wat de tweede alinea betreft: ik dacht dat vroeger ook, maar ben daar volledig op teruggekomen. Om twee redenen.
Ten eerste, een regering die territoriaal onbeperkt is betekent in feite monopolie in de heerschappij. Wie ieders belangen vertegenwoordigt, vertegenwoordigt in feite niemand. Er is dan ook geen buiten-territoriaal gebied meer waarvoor tirannen beducht moeten zijn.
Ten tweede, het is een platonische gedachte, die al vaak is uitgewerkt (Sparta, utopisme, communisme) en altijd weer op een mislukking uitloopt. Nozick en Achterhuis leggen goed uit waarom dit niet anders kan dan op een mislukking uitlopen. Ik kan dat niet in een paar woorden.
Big Brother is niets anders dan de moderne versie van de heerser-filosoof van Plato. Een slecht idee. Idealen moeten niet verward worden met de werkelijkheid, waar allerlei invloeden nu eenmaal door elkaar heen spelen, waar we in de vorming van onze idealen geen rekening mee houden.
Liever aanvaard ik de beperkingen van ons liberaal-democratische stelsel dan de illusie van utopische perfectie.