Eerst nog een verder antwoord op de originele post:
Door een goudstandaard aan te nemen werd de hoeveelheid goud 'in' een valuta eenheid vastgesteld. Als alle landen dit hebben gedaan is de wisselkoers te bepalen aan de hand van de hoeveelheid goud 'in' een munt. Ik zeg 'in' (met aanhalingstekens) omdat het hier ook gaat over de relatie goud-zilver, door deze vast te zetten creerde Newton ook een waarde voor de hoeveelheid goud 'in' zilveren muntstukken. Wanneer de wisselkoers vaststaat zijn handelaren beter in staat de beste afzet markt te vinden doordat zij altijd weten wat de goederen waard zijn in hun eigen munteenheid.
Dan verder:
Een automatische aanpassing van de geldvoorraad (het specie-flow mechanisme) zal zeer zeker plaats vinden. Ik vermoed zelf dat Newton daarom naar een goudstandaard ging. Als er niets verander was had de grote zilvervoorraad inderdaad tot een uitstroom van zilvergeleid. De geldvoorraad wordt kleiner, prijzen dalen en de handelspositie verbeterd.
Ik heb even opgezocht wat de vastgestelde relatie tussen goud en zilver was.
Wikipedia zegt: ...this valuation (newtons maatregel) ovevalued gold relative to silver
Econlib zegt: ...Newton overvalued the silver guinea
Tegenstrijdige berichten dus. Ik vermoed (en vertouw ook) dat Econlib gelijk heeft. Als zilver ondergewaardeerd was zou dit leiden tot een uistroom van zilver, immers in andere landen was zilver niet ondergewaardeerd en kon dus beter daar uitgegeven worden. Als gevolg hiervan kwam er goud Engeland weer binnen waardoor er een de facto goudstandaard ontstond die in 1819 officieel werd. Het resultaat hiervan is dat de reele geldvoorraad stijgt, immers ondergewaardeerd zilver wordt omgeruild voor overgewaardeerd goud. Op termijn zal de over/onderwaardering verdwijnen.
Uiteindelijk handelde Newton dus om het specie-flow mechanisme te versnellen en op langere termijn in het voordeel van Engeland te laten werken. Het relatieve prijsniveau werd dus aangepast en dit leidde tot een uitvoer van zilver in ruil voor goud.
Zo komen we er samen wel uit