Goedendag, ik zit met een probleem.
Bij een diesel motor word diesel in een cilinder met hoge druk (ong. 22 bar) die cilinder ingespoten door een injector. Door de enorme druk en de lage klopvastheid van diesel ontbrand het vernevelde diesel, en neemt de druk nog veel verder toe (expansie van het gas) en kan er arbeid worden verricht
Bij een benzine motor is de maximale luchtdruk voor ontbranding zo'n 10bar(als de lucht en benzinedamp kamertemperatuur hebben). Dan stuurt de bobine een vonk naar een bougie en ontbrand het mengsel van lucht en benzinedamp.
Het kan voorkomen dat als een benzinemotor erg warm is het zelfde effect als bij een diesel optreed (zie boven) en de benzine al ontbrand voordat de vonk is geweest. Een oplossing hiervoor is om een benzine te nemen met hogere klopvastheid (hoger octaan getal).
Dit verhaal horend komt bij mij het vermoeden op dat het brandpunt van benzinedamp (temperatuur) afhankelijk is van de druk waaronder het verkeert. Heeft iemand een grafiek voor mij dat het verband weer geeft tussen het brandpunt van benzinedamp en de druk waaronder het verkeert?
Puzzels