Evenwichtswerkeloosheid oftewel structurele werkeloosheid oftewel "de 'natural rate' is kortom afhankelijk van de werking van de arbeidsmarkt die weer ten dele afhankelijk is van de machtsverhoudingen.
Maar wat is je stelling dan? Mijn stelling is onveranderd eenvoudig:ik heb geen problemen als iemand een werkloosheid die lager is ten gevolge van oorlog, als 'kunstmatig lager' beschouwd.
Laat ik aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen waarom niet. We veronderstellen twee reducties in werkloosheid van 10%. In het eerste geval wordt deze bereikt omdat Nederland een oorlog begint in Carabisch gebied ter behoud van de Nederlandse Antillen tegen Venezuelaanse schermutselingen. In het andere geval wordt die bereikt omdat Nederland het nieuwe mondiale centrum is geworden voor biotechnologische ontwikkelingen. Nou, het is niet moeilijk om in te zien dat we hier te maken hebben met twee vormen van werkloosheidsvermindering, die
structureel nogal verschillen. Er zijn ongetwijfeld meerdere opzichten waarin ze verschillen, maar een daarvan is de mate waarin de vermindering van werklozen te handhaven is, dat wil zeggen: stand zal houden in de toekomst. Een reductie van de werkloosheid ten gevolge van oorlog biedt in dit opzicht niet dezelfde vooruitzichten als het biotechnologische onderzoekscentrum. Het enige wat PW met zijn stelling deed, is de werkloosheidsvermindering die 'redelijkerwijs niet te handhaven is' als 'kunstmatig' betitelen. Dat kun je accpeteren of niet, maar dat is een kinderachtige discussie over een woordkeuze en niet van conflicterende economische theorieen.