Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Veertje
Artikelen: 0

Re: Zakgeldbesteding prinses Maxima

de grijze muis schreef:Als het artikel in Noticias op waarheid berust, is het wachten op iemand die -weer- zijn mond voorbijpraat.

Inmiddels zullen alle betrokkenen ernstig toegesproken zijn om in alle talen te zwijgen. Het Koninklijk Huis heeft er dan een geheim bij.

Indien het bericht onjuist is, dan heeft een gerenommeerd weekblad in Argentinie een blunder begaan.
Voor een gerenommeerd weekblad vind ik het maar een raar artikel:

Vertaling van het door jou gequote artikel (door mij):
MAXIMA ZORRIGUIETA EEN REIS MET GEHEIMEN - De mysterieuze bijdrage van 200.000 dollar per jaar voor het starten van een promotioneel televisiekanaal voor de kardinaal Bergoglio. Voor welk doel hij met de presidente bijeenkwam (of zij, dat blijkt niet uit de context)

Ongetwijfeld is de aartsbischop van Buenos Aires, Jorge Bergoglio, een man die een beroep doet op de voorzienigheid en levert deze methode hem resultaten. Sinds twee jaar is hij zeer begaan (lett: dwaas verliefd op) met een ambitieus project: een door de kerk geopend televisiekanaal, met een groot bereik (lett: massieve aankomst).

Hij bracht die op het televisiescherm maar zag zich geconfronteerd met een struikelblok: het gebrek aan sponsors.

"Moge God (hierin) voorzien, moge God voorzien" herhaalde de kardinaal tijdens de gehele duur van één van de vergaderingen waarin de onzekere (raquítico = kromgroeiende, rachitische [van rachitis]) toekomst van deze media-inzet (apuesta = weddenschap/inzet als in Engels: wager) werd besproken. En op een dag voorzag God hierin.

Het wonder vond tegelijkertijd plaats met een andere omstandigheid, ook meer omgeven door goddelijke dan wereldlijke sensaties: de aankomst van hare hoogheid, de princes van Nederland, Máxima Zorreguieta. De toekomstige koningin van Nederland bezocht het land alleen, gedurende een drie daagse bliksemreis, met weinig kleding om te wisselen, en een protocol dat meer verband hield met de economische wereld dan met de wereld van de monarchie.

Bekleed met de weinig glamoureuze formele functie van lid van de adviseursgroep binnen de Verenigde Naties ten behoeve van kleinschalige financiële dienstverlening in ontwikkelingslanden (zeer vrij vertaald), hield Máxima een verhandeling over microfinancieringen ten behoeve van mensen met weinig middelen bij een seminar georganiseerd door de IDB (Inter American Development Bank).

En dat is het voorwendsel voor haar reis geweest, die tevens opgesmukt (lett: gekleurd) werd met een beetje shopping op de "Avenida Alvear" en kort bezoekjes aan familieleden en vrienden.

De afgelopen twee weken, terwijl het gewone volk zich niet bewust was dat Máxima van plan was bij haar geboortegrond aan land te gaan, straalde men binnen het geestelijk bestuur van geluk. Een gever, die uiterste voorzichtigheid in acht nam, heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen de 200.000 jaarlijkse dollars te leveren, die nodig zouden zijn om het Kanaal 21 van Bergoglio tot een satelliet op te laten stijgen en op die manier de aankomst van de boodschap van de kerk bij heel het land en heel Latijns Amerika te garanderen. Tot op dit moment is deze specifieke wens een belangrijk onderdeel van de dagelijkse smeekbedes van de aartsbischop geweest.

De aankondiging was officieel en werd door verscheidene adviseurs van de clerus gehoord: de poen zal er zijn!

En dat werd gevolgd door een knipoog: "het geld komt uit Nederland" voegden zij toe.

Een andere betrouwbare bron (lett: waar geen bezwaar tegen gemaakt kan worden), met directe toegang tot het aartsbischopdom, vulde zonder te twijfelen aan dat deze gever een achternaam van blauw bloed droeg: de princes Máxima Zorreguieta. En, als overvloedige (gezwetsige) kanttekening, dat zij met betrekking tot deze gift maximale discretie heeft gevraagd. Haar toezegging bestaat uit het maandelijks overmaken van 15.000 of 20.000 dollar. De bronnen zijn het hier niet over eens(komen hierin niet met elkaar overeen).

Lees het complete bericht in de zakelijke (business) uitgave van de Revista Noticias.
Vergeef me de af en toe niet super lekker liggende zinnen, maar ik probeerde de tekst zo trouw mogelijk te blijven.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
de grijze muis

DePurpereWolf schreef:..........

Stel dat de oppositie in dat land geld aan het inzamelen was voor een nieuwskanaal, had het dan wel gemogen? Had het wel gemogen als het geen aartsbisschop was?
Uiteraard zou dat ook inmenging in de politiek zijn, daar hoort de vrouw van de toekomstige koning zich verre van te houden. In dat opzicht zou er geen verschil zijn.

In dit geval is het gevoelsmatig extra wrang omdat de conservatieve prelaat en haar vader elkaar zeer zeker goed zullen kennen, al was het alleen maar vanwege hun positie ten tijde van Videla 1976-1981.
de grijze muis

Veertje schreef:Voor een gerenommeerd weekblad vind ik het maar een raar artikel:...

...Vergeef me de af en toe niet super lekker liggende zinnen, maar ik probeerde de tekst zo trouw mogelijk te blijven.
Ik vind het meer een opmerkelijk artikel. Gerenommeerd is misschien wat overdreven voor Noticias, maar wat ik erover gelezen heb, is het beslist geen paparazzi vod, meer een Elsevier.

Je hebt hard gewerkt en dat met dit schitterende weer. Chapeau!

Je kunt nog even doorgaan als je wilt zie:

Verklaring van de Argentijnse journaliste:

Mis fuentes son confiables. Escucharon directamente esta información de miembros de la Iglesia, como está escrito en el artículo. Pero el dato no se pudo confirmar oficialmente en la Iglesia que mantiene un total hermetismo sobre el tema. Y menos aún en la Corona holandesa. No tengo para agregar más de lo que está en el artículo. Tampoco sé de dónde provienen los fondos ni el motivo de la donación.

Of het is allemaal onzin, of we zullen moeten wachten tot weer iemand zijn mond voorbij praat.
Veertje

Ik vind het meer een opmerkelijk artikel. Gerenommeerd is misschien wat overdreven voor Noticias, maar wat ik erover gelezen heb, is het beslist geen paparazzi vod, meer een Elsevier.
Communicatie is complex. Zo zal het gebruik van bloemrijke taal door een warmbloedige Argentijnse journaliste op ons (in Nederland) misschien wel paparazzi achtig overkomen, maar hoeft dat lang niet te zijn. Het noemen van randfenomenen (zoals de garderobe van Maxima) kan hier een functie hebben, die men hier, gewend aan een redelijk "droge berichtgeving" bij serieuze (week)bladen, niet meteen ziet. Bijvoorbeeld de functie van onderstreping dat voor Maxima blijkbaar alleen een bliksembezoek gepland was, niet rekening houdend met het feit dat het volk de princes misschien wel wat langer had willen zien, contact had willen hebben, uberhaupt op de hoogte had willen zijn van haar bezoek, iets dat in Argentinië misschien wel heel erg onder bevolking leeft. Er zijn legio zaken die ik (of wij) niet begrijp omdat ik me niet genoeg in de (gemiddelde) Argentijn kan verplaatsen. Ik sprak al in andere topics over de frustratie niet tot de grond, de basis, van iets door te kunnen dringen omdat de kennis (o.a. bij mij) ontbreekt. Maar juist omdat communicatie zo complex is heb ik wel mijn twijfels bij de interpretatie door binnenlandse journalisten van het artikel dat als bron dient voor berichtgeving in ons land, wel juist is geïnterpreteerd/vertaald/ingeschat.
Je hebt hard gewerkt en dat met dit schitterende weer. Chapeau!
Zonlicht geeft energie.
Je kunt nog even doorgaan als je wilt zie:

Verklaring van de Argentijnse journaliste:

Mis fuentes son confiables. Escucharon directamente esta información de miembros de la Iglesia, como está escrito en el artículo. Pero el dato no se pudo confirmar oficialmente en la Iglesia que mantiene un total hermetismo sobre el tema. Y menos aún en la Corona holandesa. No tengo para agregar más de lo que está en el artículo. Tampoco sé de dónde provienen los fondos ni el motivo de la donación.
Okee dan. "Mijn bronnen zijn betrouwbaar. Ze hebben hun informatie direct van leden van de kerk, zoals in het artikel al werd gezegd. Maar de gegevens kunnen niet officieel bevestigd worden bij de kerk die totale geslotendheid m.b.t. dit onderwerp hanteert. En nog minder bij de Nederlandse kroon. M.b.t. die gegevens kan ik niet meer toevoegen dan wat er in het artikel staat. Ook weet ik niet waar de informatie oorspronkelijk vandaan komt noch weet ik waar de motivatie van de donatie vandaan komt."
Of het is allemaal onzin, of we zullen moeten wachten tot weer iemand zijn mond voorbij praat.
We shall see 8-) Maar als ik heel eerlijk ben dan is mijn gevoel erbij dat het een broodje aap verhaal is. Ik kan me persoonlijk namelijk niet voorstellen dat Maxima, met haar familie (vooral haar vader) die al breed was uitgemeten in de media, zoiets doms zou doen. Vooral niet omdat ik me ook niet kan voorstellen dat ze zoiets zou doen zonder er ook maar met haar man over te praten. En die zou dan toch zeker zijn zogenaamd impulsieve Maxima hebben geremd? Maar da's persoonlijk en terzijde.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
de grijze muis

Veertje schreef:Communicatie is complex. ... Maar juist omdat communicatie zo complex is heb ik wel mijn twijfels bij de interpretatie door binnenlandse journalisten van het artikel dat als bron dient voor berichtgeving in ons land, wel juist is geïnterpreteerd/vertaald/ingeschat.

.............

We shall see 8-) Maar als ik heel eerlijk ben dan is mijn gevoel erbij dat het een broodje aap verhaal is. Ik kan me persoonlijk namelijk niet voorstellen dat Maxima, met haar familie (vooral haar vader) die al breed was uitgemeten in de media, zoiets doms zou doen. Vooral niet omdat ik me ook niet kan voorstellen dat ze zoiets zou doen zonder er ook maar met haar man over te praten. En die zou dan toch zeker zijn zogenaamd impulsieve Maxima hebben geremd? Maar da's persoonlijk en terzijde.
Valt er zoveel te interpreteren? In een verklaring die de Argentijnse journaliste later gaf en die jij nu vertaald hebt, blijft deze bij haar woorden.

Het is niet dat ik geen twijfels heb over de juistheid van de bewering, maar het blijft vast staan, dat het nest, waaruit Maxima is voortgekomen roetzwart R katholiek is, daarom behoren we extra op onze hoede te zijn.

Niet alleen haar vader was fout. Haar moeder was zo mogelijk nog erger. Haar handtekening staat in een verklaring gepubliceerd in juni 1989 dat Videla niets te verwijten viel, noch de politie, noch de geheime dienst tijdens dat bewind, de handtekening van een nicht stond daar ook onder.

De priester Braun die tijdens haar huwelijk voorlas is eveneens niet onbesproken, hij wisselde veroordeling van Videla en bewondering heel slim met elkaar af.

De wandaden kunnen Maxima niet aangerekend worden, maar wie zegt ons dat zij niet met hetzelfde zwarte gedachtegoed besmet is en het daarom de normaalste zaak van de wereld vindt aan een in haar ogen o zo goed doel te doneren.

Maar of WA inmiddels zo verstandig is geworden haar af te remmen? Inmiddels 5 ? jaar terug was hij een beetje dom, getuige zijn commentaar over een Argentijns krantenartikel betreffende vrijpleiting van de misdaden van de junta dat eerst door Maxima onder zijn neus geduwd leek te zijn. Toen was hij nog verliefd en dan kan men domme dingen doen. Het zij hem vergeven. Zij heeft hem vervolgens uit de benarde situatie gered met haar charmante opmerking, die wellicht geregisseerd was.

Als WA nu eens zou hebben gezegd, speculatief: ach vrouwtje lief, het is jouw zakgeld, daar heeft de RVD heus geen bezwaar tegen, je mag er immers mee doen wat je wil en ik vul je zakgeld wel aan als je out of credit runt.

Overmoedig geworden door haar succes?

We shall see ;)
Adpruys

Waarom is dit zo? Het is toch haar eigen inkomen? Ze heeft het niet in naam der Nederlandse staat gedaan?
Een monarchie past alleen in een democratie zolang de monarch onpartijdig is. Ze is hooguit de partij van de eenheid. Hierdoor heeft de koningin minder vrijheid van meningsuiting etc. dan de rest van de bevolking.

Maxima mag doen met haar geld wat ze wil maar politieke en andere controversiële activiteiten dienen geheim te blijven. Het is een hypocriet systeem.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it

Terug naar “Politicologie en Economie”