Puzzel Puzzels
Zwam
Artikelen: 0

Re: Afstand meten bij voetbal

Is dat niet belachelijk veel voor een doelman? Ik ben helemaal niet into voetbal en volg het EK nauwelijks of niet maar 5km op 45minuten is gemiddeld 6,66km/h, dat is een zeer strak wandeltempo. Lijkt me sterk dat hij aan 5km komt want een keeper staat vaak stil.

Precies, een wedstrijd duurt 90 minuten hé :D

Een langere afstand dan ik zou verwachten, maar toch geloofwaardig...

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

dirkwb

Ik vind het zo jammer dat shots on the goal, number of succesful passes e.d. tijdens de wedstrijden een paar seconden in beeld blijft (bij de NOS rechts onder in het klein). Dat soort statistieken zijn wel leuk om even te bekijken maar het zoeft even snel weer weg.
Quitters never win and winners never quit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

En dan heb je er al niets meer aan voor buitenspel; als je dan al de techniek gebruikt dan kun je immers net zo gemakkelijk de software een lijntje laten trekken en dan zie je het veel specifieker.
IJzeren Rinus :D

Maar toch, het helpt wel degelijk voor kijkers thuis want een denkbeeldige lijn daadwerkelijk recht leggen is bijna niet te doen; het vertekent altijd. Met software een lijn trekken zou wel kunnen (maar lijkt me te veel moeite tijdens te wedstrijd in een herhaling van 5 seconden; alleen nuttig tijdens de nabeschouwing).
@Phys: Robben heeft blijkbaar eens 30.89 km/h gehaald, een km/h sneller dan Kuyt dus.
Thanks, ik vind het nog steeds niet zo snel eigenlijk. Aan de andere kant, het wereldrecord sprint staat op 9.72 seconden op 100 m oftewel 37 km/h, en met bal en niet in een rechte lijn lopend ben je wat langzamer (en voetballers zijn niet zo snel als pure professionele sprinters natuurlijk).
Is dat niet belachelijk veel voor een doelman?
Precies daarom schreef ik ook "opvallend:" :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
thermo1945

De stroken zijn alle even breed en kunnen daardoor uitstekend helpen afstanden te bepalen.
heeft volgens mij niets met afstand meten en alles met buitenspel inschatten te maken.
Waarom staan de stroken dan over het gehele veld?
Ger

Zie
Ger schreef:Heeft inderdaad niets met afstanden, maar ook totaal niets met buitenspel te maken. Die lijnen zie je alleen als je van ver bovenaf (ofwel onder een grote hoek) kijkt. Met camera's dus. De lijnen zijn absoluut niet te zien als je op het veld staat, scheidsrechters kunnen er dus niets mee.

En dan heb je er al niets meer aan voor buitenspel; als je dan al de techniek gebruikt dan kun je immers net zo gemakkelijk de software een lijntje laten trekken en dan zie je het veel specifieker.
Die lijnen ontstaan simpelweg doordat het veld niet in één geheel in een vrachwagen past. :D

Daardoor leg je ze in delen, en bij het leggen ontstaan verschillende groeirichtingen. Dat is wat je ziet, en dat is al véél (lees: behoorlijk wat decennia) langer dan dit EK waar ze voor het eerst die afstanden bijhouden. Dat die lijnen handig zijn voor de tv-kijker zal ik niet ontkennen, maar verder worden ze nergens voor gebruikt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Spitfire28

Ger schreef:Zie

Die lijnen ontstaan simpelweg doordat het veld niet in één geheel in een vrachwagen past. :D

Daardoor leg je ze in delen, en bij het leggen ontstaan verschillende groeirichtingen. Dat is wat je ziet, en dat is al véél (lees: behoorlijk wat decennia) langer dan dit EK waar ze voor het eerst die afstanden bijhouden. Dat die lijnen handig zijn voor de tv-kijker zal ik niet ontkennen, maar verder worden ze nergens voor gebruikt.
leggen ze die matten dan soms in cirkels?

volgens mij heeft dat te maken met hoe het gras gemaaid wordt -> maaier hoger of lager instellen

of de richting waarin het gemaaid wordt
De stroken zijn alle even breed en kunnen daardoor uitstekend helpen afstanden te bepalen.Waarom staan de stroken dan over het gehele veld?
omdat je over het gehele veld buitenspel kan staan
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Zwam

Ik denk dat we er intussen wel uit zijn dat die lijnen helemaal niets met afstanden en buitenspel te maken hebben...

(dus het heeft geen zin hierop nog terug te keren of je idee te argumenteren)
thermo1945

Zwam schreef:Ik denk dat we er intussen wel uit zijn dat die lijnen helemaal niets met afstanden en buitenspel te maken hebben...

(dus het heeft geen zin hierop nog terug te keren of je idee te argumenteren)
Moeten we nu amen zeggen?

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Phys

Ik vind het ook een wat misplaatste tekst van Zwam. Je mag áltijd je idee beargumenteren. Als het immers allemaal zo duidelijk is, zou je goede tegenargumenten kunnen geven (ook wel genoemd: discussie).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!