Zelf ben ik niet zo goed op de hoogte van de meer diepgaande regels van het parlement en de kamer van mijn land.
Ik vraag me iets af: er is zonet een verklaring gekomen dat er geen vertrouwenstemming zal komen naar Yves Leterme, de Belgische Eerste Minister, toe.
Van wat ik opgevangen heb op het nieuws is dit bijzonder controversieel. Indien een Eerste Minister zijn/haar ontslag indient en de koning/koningin dit niet aanvaardt, moet er normaalgezien altijd een vertrouwenstemming komen, hoor ik.
Critici zeggen dat de reden dat deze er niet komt is omdat men al zeker weet dat Leterme het vertrouwen niet zal krijgen.
Maar hoe hardt is deze 'regel' nu? Moet er een vertrouwenstemming komen om een wettige Eerste Minister te hebben of niet? Met andere woorden: is dit een aanfluiting van de democratie of niet?
Uiteindelijk komt het erop neer dat alle mensen die de mening van de huidige politieke meerderheid(verkozen voor de crisissen, deze balans is nu zeker zwaar veranderd, maar kan onmogelijk doorgevoerd worden) straal genegeerd worden.
Het volk is kwaad, en wil zijn mening kunnen zeggen. Doch dit is momenteel onmogelijk.
Hoe recht staat Leterme in zijn schoenen door deze stemming en de gevraagde uitleg bruutweg te weigeren?