Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Benm
Artikelen: 0

Re: Belastingdruk

Dat is op zich interessante data!

Alleen niet helemaal geschikt om een totale belastingdruk mee uit te rekenen, aangezien er veel aan de omzetkant zit (btw, accijns, recyclekosten, verpakkingsbelasting etc) en de druk daarvan afhangt van het bestedingspatroon.
Wel mee eens, hier in denemarken is de gezondheidszorg gratis, er wordt wel 8% (dacht ik) van het salaris ingehouden en overgeboekt naar de staat.

Op dit forum schreef een deelnemer dat er 49% belasting in dk is, dus dat wordt in zijn voorbeeld 41%.
Het blijft gewoon 49% - die 8% premie betaal je verplicht, of je zorg wilt of niet, en daarmee is het een belasting. In nederand kan je daarom ongeveer 1000 euro pppj optellen bij de betaalde belasting voor de verplichte basispremie.
Victory through technology
ferry

Verder zag ik dat mijn collega Koen Caminada nog een stuk had geschreven over de belastingdruk in Nederland (niet over de afgelopen 300 jaar helaas, maar goed).

C.L.J. Caminada en C.A. de Kam, ‘Sleutelen aan de verdeling van de belastingdruk ’, in: C.L.J. Caminada, A.H. Haberham, J.H. Hoogteijling en H. Vording (red.), Belasting met beleid, Meijersreeks nr. 134, Sdu, Den Haag, boekdeel, 2007, pp. 303-321.
Adpruys

De belastingdruk volgens dat artikel van Koen Caminada was in 1992 61%. Een recenter cijfer heeft hij niet. Het zal gedaald zijn maar niet zo sterk dat je volgens dezelfde berekening op de 39% van Eurostat uitkomt. Ik ben in verwarring.

Volgens dat artikel hebben de toeslagen (huur en zorg)en uitkeringen een veel sterker inkomensnivellerend effect dan de inkomstenbelasting. De hogere inkomens hebben vaak een hoge hypotheekrenteaftrek.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
de grijze muis

Denk ook eens aan de hoge overlijdensbelasting, maw de Successierechten, daterend uit de tijd dat er bij het overgrote deel van de bevolking op hun loonstrook weinig te halen viel.

Recentelijk zijn de successierechten afgeschaft in Zweden en in Italie.
Adpruys

Hier vind je de huidige succesietarieven. Ik meen dat er in Nederland plannen zijn om de tarieven te verlagen en te vereenvoudigen zodat het ook niet meer loont om ze te ontduiken. Hetgeen momenteel op grote schaal gebeurt.

Zelf ben ik altijd voorstander geweest van hoge successierechten. Het zal ermee te maken hebben dat ik uit een arm éénoudergezin kom. Door andere liberalen worden successierechten vaak beschouwd als dubbele belasting.

benb

ferry schreef:Verder zag ik dat mijn collega Koen Caminada nog een stuk had geschreven over de belastingdruk in Nederland (niet over de afgelopen 300 jaar helaas, maar goed).

C.L.J. Caminada en C.A. de Kam, ‘Sleutelen aan de verdeling van de belastingdruk ’, in: C.L.J. Caminada, A.H. Haberham, J.H. Hoogteijling en H. Vording (red.), Belasting met beleid, Meijersreeks nr. 134, Sdu, Den Haag, boekdeel, 2007, pp. 303-321.
Is er ook een redelijk betrouwbare inschatting te maken over het jaar 2008, mogelijk 2009 (btw verhoging bv). Ik vraag het namelijk daar de laatste 1 a 2 jaar er behoorlijk meer betaald moet worden, zeer zeker door de werkende nl burger.
nothing will change without a rebel
Ger

*Werkende NL burger meldt zich* :D

Ik moet zeggen dat het me nou niet zo erg opvalt eigenlijk. Inderdaad wel voor de zorgverzekering en sinds enkele weken de verpakkingsbelasting, maar daar houdt het toch aardig mee op als ik zo eens nadenk...

Best kans dat een "belastingoloog" zich nu een breuk lacht om deze opmerking, maar als ik zo niet kan bedenken waar ik nu nog meer belasting aan kwijt ben, dan heeft het naar mijn idee nou niet erg veel impact.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
benb

Ger schreef:*Werkende NL burger meldt zich* :D

Ik moet zeggen dat het me nou niet zo erg opvalt eigenlijk. Inderdaad wel voor de zorgverzekering en sinds enkele weken de verpakkingsbelasting, maar daar houdt het toch aardig mee op als ik zo eens nadenk...

Best kans dat een "belastingoloog" zich nu een breuk lacht om deze opmerking, maar als ik zo niet kan bedenken waar ik nu nog meer belasting aan kwijt ben, dan heeft het naar mijn idee nou niet erg veel impact.
Nou bijvoorbeeld dat Transavia besloten heeft om in het vervolg van vliegveld Weeze (Belgie) te vertrekken en dat de KLM 25% minder passagiers heeft (vertrekken via dld en belgie), dat ivm de vliegtax, staat tegenover dat er 3% minder files zijn en dat zou weer te wijten zijn aan de prijs van de benzine (de hoogste in de wereld wordt gezegd).

De provincies en de gemeentes, parkeren, onroerend goed, riool en andere opgewonden-ambtenaren-fantasieen.
Ger

Nou bijvoorbeeld dat Transavia besloten heeft om in het vervolg van vliegveld Weeze (Belgie) te vertrekken en dat de KLM 25% minder passagiers heeft (vertrekken via dld en belgie), dat ivm de vliegtax,
Is dat alleen maar daar aan te wijten denk je?
staat tegenover dat er 3% minder files zijn en dat zou weer te wijten zijn aan de prijs van de benzine (de hoogste in de wereld wordt gezegd).
We staan nek-aan-nek met Noorwegen (letterlijk stuivertje wisselen), maar dat komt mede doordat de Euro zo sterk staat.
De provincies en de gemeentes, parkeren, onroerend goed, riool en andere opgewonden-ambtenaren-fantasieen.
Rioolheffing is niet echt toegenomen als ik zo kijk (natte vinger rekenwerk: nog minder dan de inflatie), verontreinigingsheffing ook niet. Parkeren doe ik nog steeds gratis, muv parkeergarages in het centrum. Andere "opgewonden-ambtenaren-fantasieen" zou ik zo niet weten...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
benb

Is dat alleen maar daar aan te wijten denk je?
Yeps, 100%
Rioolheffing is niet echt toegenomen als ik zo kijk (natte vinger rekenwerk: nog minder dan de inflatie), verontreinigingsheffing ook niet.
Blijf daar wonen zou ik zeggen, voor de rest van je leven :D
Parkeren doe ik nog steeds gratis, muv parkeergarages in het centrum.
In Utrecht voert de gemeente parkeergeld in voor de bewoner (zijn auto), straat voor straat. Ieder jaar weer een stukje verder. Is 202 euro per auto/woning per jaar en daarna vanzelfsprekend de jaarlijkse verhogingen
Andere "opgewonden-ambtenaren-fantasieen" zou ik zo niet weten...
Prijs je dan gelukkig, nl heeft 1.150.000 ambtenaren, eens ben je aan de beurt Ger, anders: blijf single of emigreer.
Adpruys

Voor de belastingdruk dus niet naar Denemarken want daar is deze 25% hoger zoals we hebben gezien volgens de Eurostat cijfers. De BTW verhoging van 2009 staat overigens op losse schroeven. Bos wil deze uitstellen.

benb

Voor de belastingdruk dus niet naar Denemarken want daar is deze 25% hoger zoals we hebben gezien volgens de Eurostat cijfers. De BTW verhoging van 2009 staat overigens op losse schroeven. Bos wil deze uitstellen.
Afgesproken, geen nederlanders hierheen dan ! :D

Sinds het aantreden van deze liberale regering [in Denemarken] is er een zgn skattestop. (belastingstop). Er zijn besprekingen om de belasting op loon te verlagen met 7%.

Edit MOD Adpruys : vanuit mijn Nederlandse onbeleefdheid heb ik de offtopics verplaatst naar je inbox
benb

Ik ben er niet zeker van dat niet (een deel van) de ziektekostenpremies en boetes zijn inbegrepen. Daarom heb ik een mailtje naar het ministerie gestuurd.
Nou hoop ik maar dat je mailtje nog niet is verzonden, daar mijn opgave over de 12.000.000 jaarlijkse bekeuringen niet juist is, het zijn/worden er namelijk 50 a 60.000.000 per jaar.

Gemakshalve link ik even ter toelichting. Interessant is ook, dat een professor een verband legt naar de opbrengst van het geld voor de nl staat en niet voor de verkeersveiligheid, wat toch het hoofddoel is.

http://www.ad.nl/autowereld/2474738/Digita...eer_boetes.html
Adpruys

Ik kom op 1,8 miljoen boetes door flitspalen geregistreerd.

benb

Ik kom op 1,8 miljoen boetes door flitspalen geregistreerd.
Zou je daar wat meer over kunnen zeggen.

Ik vroeg me af of er een -onafhankelijk- wetenschappelijk onderzoek bestaat over de verkeersboetes en de relatie verkeersveiligheid.

Terug naar “Politicologie en Economie”