Nu zijn dat soort vergunningen een behoorlijk deel van mijn werk, en 134 komt mij over als een absurd getal. Wat zo even in me opkomt zijn een Wm-vergunning, Wvo-vergunning, gebruiksvergunning, grondwatervergunning, tapvergunning, terrasvergunning, bouwvergunning, misschien een sloopvergunning of kapvergunning, Keur misschien nog... Dan heb je het voor 98% van de bedrijven toch echt wel gehad. Misschien als hij een monument wil gaan gebruiken daar nog een vergunning voor, maar dan vervalt zeker al de sloopvergunning. Hoe hij aan 134 komt is mij echt een raadsel. Overigens is VROM hard bezig om een groot aantal van voornoemde vergunningen in 1 zogenaamde omgevingsvergunning onder te brengen (onlangs uitgesteld van 1 januari 2009 naar 1 januari 2010). En veel valt tegenwoordig/binnen enkele maanden onder algemene regels waardoor je geen vergunning hoeft aan te vragen maar slechts te melden.Hij moest, schrik niet 134 vergunningen daarvoor hebben !!!! en 10 duizenden euro's neerleggen.
En waarvoor moet hij die tienduizenden euro's neerleggen? Niet voor leges hoor, want die zijn voor het grootste deel al afgeschaft voor bovenstaande. Tap- of terrasvergunning weet ik zo niet direct, maar de andere wel.
Nu weet ik natuurlijk niet wat hij wil gaan doen ("iets met water" is nogal vaag op z'n zachtst gezegd), maar is het 1 inrichting of op vele verschillende plaatsen? Dat scheelt natuurlijk nogal een hoop. Voor elke inrichting moet je rekening houden met de specifieke omgeving, vandaar ook het vergunningenstelsel. Op plaats A is het geen probleem om grondwater op te pompen, op plaats B is misschien een serieus verdrogingsrisico of juist een geconstateerde grondwatervervuiling. Idemdito met je geluid, je bodembescherming, etc.
Overigens is het zeker niet zo dat de overheid met vergunningen belastingen via een omzichtige weg wil innen. Er is juist al jaren een omwenteling gaande om meer en meer naar een versimpeling te gaan voor algemene (categorieën) bedrijven. Vroeger moest je bijna overal een gebruiksvergunning voor aanvragen, vanaf oktober val je onder algemene regels en hoef je alleen maar te melden (beide overigens gratis). Vroeger had elke inrichting een Wm-vergunning nodig, al snel begon men met de zogenaamde categorie-bedrijven voor algemene regels en sinds begin dit jaar kun je dankzij het Activiteitenbesluit, via internet zelfs, simpel melden wat je doet. Voor ik meen 85% van de bedrijven is het Activiteitenbesluit van toepassing. En zoniet, dan is het ook nog steeds gratis.
Zelfde verhaal met de andere vergunningen. Wvo en grondwater worden Waterwet en zoals gezegd valt straks alles wat omgevingsgerelateerd is onder 1 omgevingsvergunning, die, jawel, nog steeds geen cent kost.
Ik heb daarom het idee dat de ondernemer in kwestie óf schromelijk overdreef, óf niet weet waar hij over praatte, óf een deel van de informatie over dit verhaal mist in dit topic.