Puzzel Puzzels
Raul
Artikelen: 0

Re: De weerlegging van "geloven, niet weten"

Hallo Antoine47

Ik ga het zo toelichten:

(Je gelooft wat je weet en wat je weet is kennis en kennis kan juist/onjuist zijn)
In de strikte zin van "kennis" is het dat deel van de werkelijkheid waarvan de individuele mens weet heeft.

.. de rest van uw reactie is hierop gebaseerd
Je gelooft wat je weet is ook wat jij weet en wat je claimt te weten, dus kennis is wat je weet en wat je claimt te weten. Waneer jij een bewijs hebt dan is wat uw kennis wat je weet, anders is het wat je claimt te weten.

Bewijs of kennis (weten of geloven) is niet wat je hoort of ziet en daarom gaf ik u een voorbeeld over "de zon draait om de aarde", dus de mensen toen wisten dat allemaal omdat ze een bewijs hadden, namelijk zien.

Ik geloof dat forumlidxx69 ouders heeft, ik weet dus dat hij ouders heeft en dit is een kennis, maar is deze kennis wel waar ? is hij echt van ouders of hoerenzoon ??

Maar ik geloof niet dat forumlidxx69 Spaans spreekt, ik kan het wel denken maar niet geloven en dus weten ongeacht of deze kennis (forumlidxx69 spreekt Spaans) waar of onwaar is.

Groetjes
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

ferry

Mijn vraag zou zijn waarom iemand eigenlijk graag wil dat de termen "geloven" en "weten" hetzelfde betekenen (nog los van het punt dat de inhoud verschilt). Dat leidt namelijk tot een wereld waarin we óf geloven óf weten. Welke term dan wordt gebruikt, is een kwestie van smaak, ze betekenen verder hetzelfde. Dat betekent ook dat er geen plaats meer is voor twijfel noch voor zekere kennis, want daarvoor is het onderscheid nu juist bedoeld.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

E.Desart

... dus: geloven is weten en weten is geloven,...
Je kan oneindig discuteren over woorden wanneer je er een eigen betekenis aan geeft.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...zoekwoord=Weten

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...ekwoord=geloven

Ik GELOOF bijvoorbeeld NIET dat weten ongelijk is aan geloven, ik WEET dat weten ongelijk is aan geloven.

Taalkundig heeft men verschillende betekenissen aan deze begrippen gegeven.
Eric
Raul

Mijn vraag zou zijn waarom iemand eigenlijk graag wil dat de termen "geloven" en "weten" hetzelfde betekenen (nog los van het punt dat de inhoud verschilt). Dat leidt namelijk tot een wereld waarin we óf geloven óf weten. Welke term dan wordt gebruikt, is een kwestie van smaak, ze betekenen verder hetzelfde. Dat betekent ook dat er geen plaats meer is voor twijfel noch voor zekere kennis, want daarvoor is het onderscheid nu juist bedoeld.
Hallo ferry

Neen, "geloven" en "weten" betekenen niet hetzelfde!

Jij gelooft eigenlijk wat jij weet maar wat jij weet is inderdaad iets dat je weet (als je bewjizen, argumenten, aanwijzingen, reden, .. hebt) of iets dat je claimt te weten (indien jij geen bewjizen, argumenten, aanwijzingen, reden, .. hebt)!

Een ander voorbeeld:

Is "programmeren" "weten" ??! ze hebben niet hetzelfde betekenis maar jij pogrameert wat jij weet en wat je weet is een kennis en kennis kan juist of onjuist zijn, daarom is er altijd kans dat een programmeur iets verkeerd programeert.

Groetjes
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)
ferry

Neen, "geloven" en "weten" betekenen niet hetzelfde!
Hoi Raul,

Ok, maar dat meende ik toch echt hierboven te hebben gelezen. Als zij niet hetzelfde betekenen, betekenen zij iets verschillends, toch?
Raul

E.Desart schreef:Je kan oneindig discuteren over woorden wanneer je er een eigen betekenis aan geeft.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...zoekwoord=Weten

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...ekwoord=geloven

Ik GELOOF bijvoorbeeld NIET dat weten ongelijk is aan geloven, ik WEET dat weten ongelijk is aan geloven.

Taalkundig heeft men verschillende betekenissen aan deze begrippen gegeven.
Hallo E.Desart,

Bedankt voor de links, maar de links verwijzen naar woorden los van de zin waarin ik ze gebruik:

"Jij gelooft wat je weet en wat je weet is een kennis en kennis kan waar/onwaar zijn"!

Groetjes
ferry

"Jij gelooft wat je weet en wat je weet is een kennis en kennis kan waar/onwaar zijn"!
Hoi Raul,

Wat je hier dus zegt, is dat er geen echt weten bestaat, maar slechts geloven dat je weet. Daarmee sluit je aan bij een filosofische stroming die (sociaal-)constructivisme wordt genoemd.
Raul

ferry schreef:Hoi Raul,

Wat je hier dus zegt, is dat er geen echt weten bestaat, maar slechts geloven dat je weet. Daarmee sluit je aan bij een filosofische stroming die (sociaal-)constructivisme wordt genoemd.
Hallo

Dat heb ik eigenlijk niet in die absolutheid van de zin gezegd, maar ik heb meermaals herhaald dat jij gelooft in wat je weet.

Wat je weet is een kennis en als je bewijzen hebt dan gelooft jij inderdaad in wat jij weet anders geloof jij in wat je claimt te weten, zo blijft het geloven in wat jij weet zonder bewijzen.

Ik sluit me niet bewust aan bij een filosofische stroming want "jij gelooft in wat jij weet en wat jij weet is een kennis en kennis kan waar/onwaar zijn" is gewoon logica.

Groetjes
E.Desart

Neen,

Ik weet wat ik weet, en daarbij WEET ik ook dat er geen absolute waarheid is, noch dat de WETENschap absolute waarheid pretendeert. Dit maakt mijn weten geen geloven.

Weten betekent dat er een zekerheid is binnen het toetsbare.

Geloven relateert aan vertrouwen in het niet toetsbare (direct of indirect), of aan het nog niet getoetste of gewoon vertrouwen.

Als je woorden met een omschreven betekenis in een andere zin gebruikt heb je vermoedelijk altijd gelijk.

Anders lijkt mij een topic over het wel of niet bestaan van "absolute waarheid" meer aangewezen dan het verwarrend en oneigenlijk gebruik van woorden.
Eric
ferry

"jij gelooft in wat jij weet en wat jij weet is een kennis en kennis kan waar/onwaar zijn" is gewoon logica.

Nogmaals, dat betekent dus dat in jouw bewering er niet zoiets bestaat als "weten" (of dat weten en geloven hetzelfde zijn). Want, in deze logica kan de (on)waarheid van kennis nooit een kwestie van weten zijn, maar enkel en alleen van geloven dat je dat weet.
Raul

Nogmaals, dat betekent dus dat in jouw bewering er niet zoiets bestaat als "weten" (of dat weten en geloven hetzelfde zijn). Want, in deze logica kan de (on)waarheid van kennis nooit een kwestie van weten zijn, maar enkel en alleen van geloven dat je dat weet.
Kwestie van weten is een kwestie van geloven want jij gelooft immers in wat jij weet, jij kunt niet geloven in wat jij niet weet.. Maar wat jij weet is dus een kennis en kennis kan waar zijn als je kunt bewijzen.

Groetjes
ferry

Raul schreef:Kwestie van weten is een kwestie van geloven want jij gelooft immers in wat jij weet, jij kunt niet geloven in wat jij niet weet.. Maar wat jij weet is dus een kennis en kennis kan waar zijn als je kunt bewijzen.

Groetjes
Ok, in dat geval zijn geloven en weten hetzelfde. Je kunt namelijk volgens bovenstaande bewering alleen geloven in iets dat je zeker weet en waarvan de (on)waarheid kan worden vastgesteld. In dat geval zijn geloven en weten hetzelfde, zonder ruimte voor twijfel of de mogelijkheid dat iets niet waar zou zijn.
E.Desart

......., jij kunt niet geloven in wat jij niet weet..
Dit klopt nog niet .....

Honderden miljoenen mensen geloven dingen die zij niet weten en zelfs niet kunnen weten, maar alleen in vertrouwen aanvaarden.

Je spreekt haast letterlijk de betekenis van het begrip "geloven" tegen.

Je kan stellen dat ik hier met woorden speel, maar dat doe ik niet, jij wel.

Jij vertelt vermoedelijk dingen die velen aanvaarden, maar de wijze waarop je het brengt maakt er (voor mij) een warboel van, gewoon omdat je duidelijk omschreven woorden/begrippen oneigenlijk gebruikt.

Eric

.
Eric
Raul

ferry schreef:Hoi Raul,

Ok, maar dat meende ik toch echt hierboven te hebben gelezen. Als zij niet hetzelfde betekenen, betekenen zij iets verschillends, toch?
Los van elkaar betekenen ze inderdaad iets verschillend maar ze hangen aan elkaar, daarom gaf ik u een ander voorbeeld over programmeren en weten want programmeren en weten zijn niet hetzelfde maar toch programeer jij wat jij weet en wat jij weet is dus kennis en kennis kan waar of onwaar zijn, dit leidt logisch naar een juist of foutieve programmering.

Groetjes

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

ferry

Raul schreef:Los van elkaar betekenen ze inderdaad iets verschillend maar ze hangen aan elkaar, daarom gaf ik u een ander voorbeeld over programmeren en weten want programmeren en weten zijn niet hetzelfde maar toch programeer jij wat jij weet en wat jij weet is dus kennis en kennis kan waar of onwaar zijn, dit leidt logisch naar een juist of foutieve programmering.

Groetjes
Het zou denk ik helpen als je aan de hand van het voorbeeld zou kunnen uitleggen wat programmeren te maken heeft met weten en geloven, want voor mij is dat nu alleen maar raden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!