In de studie organisatie en management was een vraag: Rembrandt die aan de nachtwacht werkt is dat een organisatie? antwoord nee, iemand die allen werk is geen organisatie.
Mijn vraag was toen: De clienten horen die niet bij de organisatie? antwoord nee
paar hoofdstukken verder: noem de stakeholders van een school. Mijn eerste antwoord was: de leerlingen.
Dit werd echter niet als correct gezien.
Nu hebben we natuurlijk een uitdaging want wij verwarren wel eens systeem met instelling. En dan heb je de instutionele en de instrumentele instelling. Echter organisatie is een begrip die duidelijk omschreven staat in het lesboek nl.:
Doelgericht menselijke samenwerking is de kern van het verschijnsel organisatie. Mensen richten hun energie op een gemeenschappelijk doel en bundelen hun krachten om het resultaat mogelijk te maken. Er is spraken van taakverdeling en coordinatie.
Stakeholders worden gezien als de omgeving en juist in het hoofdstuk Omgeving werd de 'schoolvraag' gesteld. In het hoofdstuk word veel nadruk gelegd op: geef de grens van je organisatie aan, wat zijn je belanghebbers? Hoe ga je daarmee om? Welke wederzijdse belangen heb je? Stakeholders behandel je anders dan de mensen in je organisatie, nu mijn vraag: horen leerlingen nu bij de organisatie school? of niet?