Puzzel Puzzels
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Heeft god ons geschapen of hebben wij god geschapen?

1207 schreef:daarmee verschuif je het probleem gewoon. waar komt jouw god vandaan.

of kom je nu met het aloude dogma aanzetten dat jouw god er altijd geweest is?
Natuurlijk is dit afhankelijk van de specifieke god waar we het nu over hebben, maar er wordt door enkele goden inderdaad beweerd dat ze altijd al bestaan hebben. Dit is op zich niet zo heel raar als men overweegt dat deze godheid ook tijd gemaakt heeft, wat betekenen zou dat tijd een kunstmatig iets is, niet werkelijk natuurlijk.
mag ik dan vragen waarom dit dogma niet opgaat voor het universum?
Wederom is dit afhankelijk van wat we nu werkelijk bedoelen met universum. Voor het voor ons op dit moment waarneembare universum gaat in elk geval op dat we kunnen bewijzen dat deze over vele miljarden jaren zich ontwikkeld heeft en terug redenerend dat deze dus een heel klein begonnen is.

Stel je zou een universum simulatie hebben, met een gesimuleerde aarde en gesimuleerde mensen. Zouden deze gesimuleerde mensen in staat zijn om door wetenschappelijk onderzoek de realiteit buiten de simulatie kunnen onderzoeken? (Dit is een 21ste versie van het oude schaduwen op een muur in een grot senario).

De wetenschap kan ons veel leren over de waarneembare realiteit, maar het kan ons niets vertellen over wat voorbij wat we kunnen waarnemen ligt. En soms ontwikkelen we technologie om het onwaarneembare waarneembaar te maken, maar is dit altijd mogelijk? De wetenschap is in kern pragmatisch: Het levert ons bruikbare kennis. Maar het kan ons geen waarheden geven, het kan ons niet vertellen of de realiteit waar we in leven "echt" is.

Tenslotte: Er zal altijd "iets" moeten zijn dat er "altijd" "is" (was, is en zal zijn). Elke poging om dit te verklaren zal in essentie "het probleem" verschuiven naar t=0 en dan ophouden want bij t=0 stopt de geldigheid van de wetenschappelijke methode.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

1207

Dit is op zich niet zo heel raar als men overweegt dat deze godheid ook tijd gemaakt heeft, wat betekenen zou dat tijd een kunstmatig iets is, niet werkelijk natuurlijk.
tsja, theologie vd zuiverste soort. netjes ontwijk je de vraag vanwaar die god komt.

ik hou het bij hersenspinselen.
Wederom is dit afhankelijk van wat we nu werkelijk bedoelen met universum.
en hopla, woordspelletjes :D sla er eens een vandale op na en dan weet je wat ik bedoel :P
Stel je zou een universum simulatie hebben, met een gesimuleerde aarde en gesimuleerde mensen.
stel dat de pinguins de quantumfysica volledig uitgedokterd hebben? stel dat mijn bompa borsten heeft?

stel dat ...
Tenslotte: Er zal altijd "iets" moeten zijn dat er "altijd" "is" (was, is en zal zijn). Elke poging om dit te verklaren zal in essentie "het probleem" verschuiven naar t=0 en dan ophouden want bij t=0 stopt de geldigheid van de wetenschappelijke methode.

god of the gaps?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

Het was een uitdaging om met een model te komen dat niet uit gaat van "iets", een model dat alles kan verklaren maar (letterlijk) niets vereist. Want voor elk "iets" zul je op een gegeven moment moeten zeggen waar het vandaan komt als je jouw 'eis' serieus neemt. De wetenschap is beperkt in dit opzicht: Het kan niet een model maken die volledig is, niet elk correct feit is bewijsbaar.

De conclusie waar ik naar toe wil is deze: Elk model dat de ontstaan geschiedenis van ons universum wil beschrijven zal (1) zich beperken tot dat wat wetenschappelijk kenbaar is en dus pas beginnen ergens op t>0 zonder te kunnen verklaren wat er plaats vond op t=0 (singularity) of (2) inherent wetenschappelijk onbewijsbare aannames doen over wat er op t=0 al bestond.

We ontkomen er niet aan dat er 'iets' bestond op t=0 waarvan we nooit kunnen te weten komen wat het daadwerkelijk was en waar het verdaan kwam. Onze realiteit bestaat pas vanaf dat moment voorwaarts, en al onze kennis is beperkt tot onze realiteit.

Dit is wat ik wilde aantonen met mijn simulatie-illustratie: De bewoners van een degelijke simulatie kunnen onmogelijk iets over de (meta)realiteit buiten hun realiteit wetenschappelijk onderzoeken omdat al hun waarnemingen onderdeel zijn van de simulatie en niets te maken (hoeven te) hebben met de (meta)realiteit buiten hun simulatie. Hun hele wetenschap is beperkt tot een beschrijving van de voor hun waarneembare realiteit en hun wetenschappelijke modelen lopen terug tot een punt t>0 dat steeds dichter t=0 zal benaderen maar nooit er mee zal samenvallen. Hun modelen zullen nooit kunnen vertellen wat de oorzaak was van het ontstaan van hun universum, of wat er allemaal al bestond op t=0.

Jij protest lijkt te impliceren dat jij denkt dat je kunt ontkomen aan deze beperking van de wetenschap, nee, meer algemeen een beperking op het kenbare. Je verteld ons echter niet hoe je hieraan dacht te kunnen ontkomen.

Elk model zal jouw vraag onbeantwoord laten of het doorschuiven naar iets anders waarna het daarna jouw vraag onbeantwoord zal laten. We lopen hier hard aan tegen een muur van kenbaarheid.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
1207

iets niet weten is echt niet erg.

maar zeg het dan ook zo want er is geen reden om er 1 of ander hersenspinsel bij te halen.
qrnlk
Lorentziaan

1207 schreef:iets niet weten is echt niet erg.

maar zeg het dan ook zo want er is geen reden om er 1 of ander hersenspinsel bij te halen.
Zeker niet. Maar op dit punt verschillen we dus van mening over de aard van de gedachte.

Ter illustratie: Wat als een van de simulatie mensen opeens in hun realiteit wordt toegesproken door iemand uit de meta-realiteit? Hun wetenschap kan waarschijnlijk bewijzen dat de stem echt is, maar het zal de herkomst ervan -- de intelligentie die er achter schuilgaat -- niet kunnen achterhalen. De wetenschappelijke methode kan de gevolgen die de meta-realiteit op hun realiteit heeft onderzoeken, maar niet de meta-realiteit zelf.

Al die mensen die overtuigt zijn dat er een (niet-stoffelijke) god bestaat/goden bestaan baseren dat op (meestal beschreven) gebeurtenissen die vergelijkbaar zijn. Natuurlijk zitten hier mensen tussen die licht-gelovig zijn en elke hersenspinsel geloven maar er zitten ook mensen tussen die extreem skeptisch zijn maar door onderzoek tot een onoverkomelijke conclusie gekomen zijn dat hier meer aan de hand is dan alleen een hersenspinsel.

Johan2

stel dat de pinguins de quantumfysica volledig uitgedokterd hebben? stel dat mijn bompa borsten heeft?
Stel dat jij eens normaal op iets antwoorden kon.

Ik voel weer een enorme jeuk opkomen; ga maar eens in de feeback over je posten.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
E.Desart

Geloof in een God in Europa

http://en.wikipedia.org/wiki/God

Afbeelding

Existence of God

http://en.wikipedia.org/wiki/Arguments_for...xistence_of_God

Note: er zit een figuur in deze post die blijkbaar niet verschijnt (maar heb link geplaatst nu)

Edit ypsilon: fix'd. Rechtsklikken op de afbeelding en daar het adres kopiëren, i.p.v. uit de adresbalk, helpt meestal :D
Eric
ypsilon

qrnlk schreef:Stel je zou een universum simulatie hebben, met een gesimuleerde aarde en gesimuleerde mensen. Zouden deze gesimuleerde mensen in staat zijn om door wetenschappelijk onderzoek de realiteit buiten de simulatie kunnen onderzoeken? (Dit is een 21ste versie van het oude schaduwen op een muur in een grot senario).

De wetenschap kan ons veel leren over de waarneembare realiteit, maar het kan ons niets vertellen over wat voorbij wat we kunnen waarnemen ligt. En soms ontwikkelen we technologie om het onwaarneembare waarneembaar te maken, maar is dit altijd mogelijk? De wetenschap is in kern pragmatisch: Het levert ons bruikbare kennis. Maar het kan ons geen waarheden geven, het kan ons niet vertellen of de realiteit waar we in leven "echt" is.
1207 schreef:stel dat de pinguins de quantumfysica volledig uitgedokterd hebben? stel dat mijn bompa borsten heeft?

stel dat ...
Johan2 schreef:Stel dat jij eens normaal op iets antwoorden kon.

Ik voel weer een enorme jeuk opkomen; ga maar eens in de feeback over je posten.
Ik voel dat een nieuw moddergevecht ophanden is. Ongeacht wie daar de aanstoker van zou zijn, wil ik dat hier toch maar meteen in de kiem smoren. Hypothetische vragen zijn bepaald niet altijd nuttig, maar als je een gedachtenexperiment gebruikt als illustratie bij een stelling (zie vetgedrukte delen) kan dat wel een toevoeging betekenen. Het lijkt me dan niet eerlijk van de opponente partij (1207) om dit van de hand te doen met meer nutteloze "Stel dats", zeker niet aangezien je er zelf al op wees dat qrnlk een vraag van jou onbeantwoord gelaten had.
qrnlk
Lorentziaan

E.Desart schreef:Geloof in een God in Europa

http://en.wikipedia.org/wiki/God

Afbeelding
Ligt het aan mij of zijn de kleuren wel heel suggestief gekozen in dit plaatje? (ongeloof = verlichting, geloof = duisternis)

ypsilon

Ligt het aan mij of zijn de kleuren wel heel suggestief gekozen in dit plaatje? (ongeloof = verlichting, geloof = duisternis)
Redenen voor de kleurtjes: http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Eu...png#filehistory

... the eye of the beholder :D
E.Desart

:D Het ligt aan jou ..... (half vol en half leeg glas). Jouw geest zit te complex in elkaar .....

Heeft die arme sukkelaar die dat plaatje maakte hier een dag op gezocht om een mooi kleurenpalet te zoeken ........

Van licht naar donker = van weinig naar veel.

:P Ik wist trouwens niet dat wij braver waren dan onze Noorderburen.
Eric
Johan2

Ongelovigen zijn homo!

:D
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
qrnlk
Lorentziaan

Redenen voor de kleurtjes:
... the eye of the beholder ;)
Natuurlijk, maar dat je paranoide bent wil nog niet zeggen dat niemand je achtervolgt. :P
:D Het ligt aan jou ..... (half vol en half leeg glas).
Beide fout: Het glas is te groot.
Jouw geest zit te complex in elkaar .....
Dank je wel. Volgens een aantal (geheel onwetenschappelijke) resent verrichtte onderzoekjes is mijn persoonlijkheidstype
Heeft die arme sukkelaar die dat plaatje maakte hier een dag op gezocht om een mooi kleurenpalet te zoeken ........ Van licht naar donker = van weinig naar veel.
Maar welke vraag? Veel geloof of veel ongeloof? Het is maar hoe je het onderzoek bekijkt. Ik zou waarschijnlijk iets minder groot contrast gekozen hebben.
:D Ik wist trouwens niet dat wij braver waren dan onze Noorderburen.
Ik denk dat als je een kaartje zou tekenen van hoe ongelukkig/gelukkig mensen zich voelen je waarschijnlijk veel overeenkomsten zult zien met dit kaartje...

Ensiferum

Ik denk dat als je een kaartje zou tekenen van hoe ongelukkig/gelukkig mensen zich voelen je waarschijnlijk veel overeenkomsten zult zien met dit kaartje...
Ja? http://thejunction.net/justfacts/wp-conten...f_happiness.jpg

Nemen we even de lage landen, Turkije, Polen, Zweden, Spanje en Portugal.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

ypsilon

qrnlk schreef:
E.Desart schreef:
:D Ik wist trouwens niet dat wij braver waren dan onze Noorderburen.
Waarom? Het is inderdaad zou dat veel gelovigen geluk putten uit hun religie, maar dat wil niet zeggen dat je geloof in God nodig hebt om gelukkig te zijn, of dat geloof in God genoeg is om gelukkig te zijn. Hoe meet je "gelukkig zijn" overigens?

Afbeelding Afbeelding

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!