Jara
Artikelen: 0

[Filosofie] "Ik"

Tijdens levensbeschouwing hadden we het over de vraag: Wat is ik? Ik zou graag willen weten wat jullie antwoord hierop is. Maar let er wel op dat Plato (= doorvragen tot je het niet meer weet) hierbij betrokken is, en dat je niet zomaar antwoord moet geven. Ikzelf heb het antwoord nog niet gevonden. Mijn eerste reactie was: Ik is de naam die wij mensen geven aan de persoon die zichzelf wilt weergeven.

Overigens, een antwoord als "Ik = Lichaam&Ziel" is ook niet correct, denk aan Plato: "Maar wat is je ziel dan....."
John

Re: [Filosofie] "Ik"

ik is gemaakt door een hoger wezen, en ik begrijpt niet hoe ik in elkaar zit
Xardas

Ik kan meerdere verlangens, gedachten en emoties tegelijkertijd hebben. Dus ik ben meerdere, dus ik is wij, dus ik is slechts een deelsysteem.
Ge_

Ik slaat op het persoon die het middelpunt is van alles rond hem.
Anonymous

Jara schreef:Tijdens levensbeschouwing hadden we het over de vraag: Wat is ik? Ik zou graag willen weten wat jullie antwoord hierop is. Maar let er wel op dat Plato (= doorvragen tot je het niet meer weet) hierbij betrokken is, en dat je niet zomaar antwoord moet geven. Ikzelf heb het antwoord nog niet gevonden. Mijn eerste reactie was: Ik is de naam die wij mensen geven aan de persoon die zichzelf wilt weergeven.

Overigens, een antwoord als "Ik = Lichaam&Ziel" is ook niet correct, denk aan Plato: "Maar wat is je ziel dan....."
Ik is het gevoelsmatige middelpunt van ervaring.

Gevoel is onze manier van representatie van signalen.

Ervaring is de schijnbare continuiteit van "ik" en signalen.

(lekker cirkeltje, nu uitrekken naar een spiraal)

Signalen zijn stimuleringen die in ons bewustzijn worden gerepresenteerd.

Bewustzijn is het veld waarin representaties worden neergezet.

Een veld is een nuttige term om in dit geval te verwijzen naar iets ongrijpbaars. (denk magnetisch veld)

SM
Camiel

"ik" heeft zijn oorsprong in de taal. Het is een woord. Als je iets zinnings wilt zeggen over wat is ik zal je om te beginnen alles los moeten laten. Je bent namelijk op zoek naar de bron van een betekenis. 'ik' zijn 2 letters uit en afabet. Het alfabet is gecreerd door mensen. (Voor degene die zelfs daaraan twijfelen. Het afabet wordt gebruikt door de mens.) Ik is daarmee een begrip dat is gecreerd door mensen.

Indien een mens over een 'ziel' of een andere oorsprong van zijn aanwezigheid beschikt zal ik betrekking hebben op zowel het fysyke lichaam als de ziel. Men wil graag bevestigen dat er een ziel bestaat. De discussie hierover komt terug in de vraag "Wie is ik?". Het taalkundig aspect van het woord 'ik' wordt in deze gebruikt als aanleiding om een exitentiële vraag te beantwoorden. Dat verklaart de troebele uitkomst op deze vraag.

Mijn antwoord op de vraag "wie is ik?" is daarmee. Over welke "ik" wil je het hebben, de taalkundige of de exitentiële. Het eerste antwoord is makkelijk, het tweede is onmogelijk vanuit wetenschappelijk oogpunt. (wel vanuit emotioneel perspectief, maar dat heeft geen wetenschappelijke waarde en het verschilt per individu)
Anonymous

Ik is het geen wat er voor zogt dat je bewust bent. Je bewustzijn is ik.
Elmo

"ik" heeft zijn oorsprong in de taal.

Hoe verklaar je dan dat er talen zijn die het woord 'ik' niet kennen? Latijn, bijvoorbeeld.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Camiel

Interessant dat 'ik' in het Latijn niet bestaat.

Ik geloof alleen niet dat het nodig is om het ontbreken van het bestaan te moeten verklaren. De vraag is namelijk 'Wie is ik?' Deze vraag is in het Nederlands geformuleerd. Mijn antwoord was: taalkundig of exitentieel. Als het taalkundig beschouwd, dan zul je je moten beperken tot de taal waarin de vraag is geformuleerd. Elke andere taal waar de vraag aan afgemeten wordt levert geen antwoorden op, maar annekedotes. In exitentieel opzicht is het wel een interesante vraag waarom ik niet bestaat in het Lantijn. Ik weet het niet. Ik weet namelijk niet wat de grieken dachten toen ze hun schrift opstelden. Ik weet ook niet of ze ander woorden hebben die 'ik' uitdrukken zoals we dat in het nederlands kennen. Weet jij het?
Luke

Camiel schreef:"ik" heeft zijn oorsprong in de taal.

Hoe verklaar je dan dat er talen zijn die het woord 'ik' niet kennen? Latijn, bijvoorbeeld.
En 'ego' dan? Het zit zelfs in de woorden van tegenwoordig verwerkt zoals egoïst.
Camiel

misschien zit je met ego wel het dichts bij de waarheid als je het hebt over 'ik' als ziel. Het ego is aards en aanwijsbaar, in elk geval een stuk concreter dan de ziel.
emphyrio

Het 'ik' is in de eerste plaats een gevoel. Je kunt het niet objectief beschrijven. Je verandeet van kind in volwassene, je uiterlijk, gevoelens en denkbeelden veranderen en toch blijf je jezelf als jezelf in de spiegel en in je wezen herkennen. In de tweede plaats is het 'ik' een samenspel van gedachten. Je denkt over jezelf na, ervaart jezelf in je gedrag en daarmee leer je jezelf kennen. Ook al is die kennis soms misschien bar weinig, toch weet je dat je jezelf bent. Soms vraag je je af hoe je jezelf moet gedragen. Wie je eigenlijk bent, wat je wilt. Het antwoord lijkt dan te liggen in jezelf. Maar waaromvragen zijn dan vaak de dood in de pot. Een waaromvraag kan altijd beantwoord worden met een volgende vraag. Er is nooit een ultiem antwoord op. Wil je je 'ik' leren kennen, dan zul je vooral hoevragen moeten stellen. Hoe gedraag ik me in bepaalde situaties. Hoe voel ik me daarin. Veel te vaak vragen mensen zich af: 'waarom gedraag ik me zo, waarom voel ik me zo'. Dat zijn gedachten waar je in gevangen raakt en niets verder mee komt. Als je weet hoe je je in bepaalde situaties gedraagt en je weet hoe je je daarbij voelt, kun je je gedrag eventueel bijstellen tot het gevoel goed is. Waarom dat dan zo is speelt dan geen rol.
Anonymous

Camiel schreef:"ik" heeft zijn oorsprong in de taal.
Zowel het Latijn als het Oud-Grieks gebruiken het woord 'ego' om meer nadruk te leggen op de persoon die de handeling verricht, buiten de uitgang van het werkwoord.

Ik is de onbepaalde benaming (dus door iedereen te gebruiken) die men zichzelf geeft om zichzelf te noemen.
Cycloon

Maar let er wel op dat Plato (= doorvragen tot je het niet meer weet)
Dan kan je geen enkele vraag beantwoorden, want dan moet je eerst het ontstaan van het heelal kunne verklaren en waar dit dan weer vandaan komt :wink:

Bv de simpelste vraag: Wat is 1+1 ? Dan kan je je de vraag stellen, hoe kom je dan aan 2 ? Waarom kies je dan 2 als getal, wat is een getal ? Het is iets wat de mens gekozen heeft ... Waar komt de mens dan vandaan en zo kan je eeuwen verder gaan ... :wink:
Anonymous

Ik is je bewustzijn, je bewustzijn is als het ware een soort quantumcomputer in je hersenen die de mogelijkheid heeft tot constante comminucatie, in het binaire stelsel heb je in de computertaal een 1 of een 0, de hersenen kunnen 1 of 0 en zowel 1 als 0 op hetzelfde moment.

Dus "ik" is hetgeen waar je je bewustzijn mee aanduidt. Er waren oude culturen die het woordje ik niet eens gebruikte.

Terug naar “Filosofie”