Help! WSF
Wartaal Sprekend Forum?
Ypsilon, ik heb veel respect voor je reactie, maar is hetgene waarop je reageert die moeite waard?
Moderator: Rhiannon
Uiteindelijk moet iedere reactie op wat dan ook opgebouwd worden op eigen ervaring en opbreng.de grijze muis schreef:Help! WSF
Wartaal Sprekend Forum?
Ypsilon, ik heb veel respect voor je reactie, maar is hetgene waarop je reageert die moeite waard?
Je moet heus je eigen overtuiging niet naar de achtergrond duwen als een ander ook een overtuiging presenteert. Je kunt die perfect tegenover elkaar plaatsen.Evil Lathander schreef:Uiteindelijk moet iedere reactie op wat dan ook opgebouwd worden op eigen ervaring en opbreng.
Wat jij wartaal noemt is voor de ander perfect logisch. De enige fout hier is om te denken dat een andere methode dan de jouwe niet correct is omdat je ze zelf niet geleerd hebt.
De voornaamste taak van een wetenschapper is objectief onderzoek te doen. Hier zie ik niks dan subjectiviteit. Van onderzoek is er al helemaal geen sprake, enkel het afbreken van dat wat men niet kent. Je kunt niet uit de weg gaan iets te onderzoeken gewoon omdat het je niet aanstaat. Staat het je niet aan, dan meng je er je niet in. Anders moet je ojectief onderzoek doen, en dat wil zeggen dat je je eigen overtuigingen niet mag gebruiken als achtergrond voor je onderzoek.
Dan moet je me werkelijk eens uitleggen hoe je iets echt zal begrijpen...Je moet heus je eigen overtuiging niet naar de achtergrond duwen als een ander ook een overtuiging presenteert. Je kunt die perfect tegenover elkaar plaatsen.
Ja, maar het gaat hier niet om iets dat objectief kan betiteld worden als een (on-)waarheid. Het gaat om een levensvisie met een bepaalde argumentatie erachter. Die argumentatie bekritiseerde ik, maar daarop werd ook niet specifiek gereageerd. Je kan trouwens perfect een subjectieve mening vormen over een set objectieve gegevens. Wat je niet kan, is die objectieve gegevens ontkennen vanuit een subjectieve mening, maar dat is iets anders.Evil Lathander schreef:Dan moet je me werkelijk eens uitleggen hoe je iets echt zal begrijpen...
Net zoals een toeschouwer niet kan begrijpen wat het is om een politieagent te zijn, of een gevechtskunstenaar, of een voetballer, kun je niet zeggen dat je iets begrijpt door een paar subjectieve bronnen te lezen en je op basis daarvan een mening te vormen.
En dan stel ik me de vraag: moeten we dat zonder meer toejuichen of zou dat een drogreden van het type "is-ought"? En als we noch het één noch het ander moeten doen, maar gewoon "objectief" proberen zijn (wat overigens nooit lukt, de mens heeft geen directe toegang tot de wereld), die objectieve gegevens dan formaliseren tot leefregels?En stel jezelf dan eens de vraag: is dat niet zo ongeveer wat ieder beschaafd mens doet? Een ander helpen omdat die persoon jou al geholpen heeft en je vriend(in) is?
Dat vraagt niemand. Maar dat wil niet zeggen dat je jezelf moet trachten te isoleren van ruimere groepen. Het feit dat Satanisten zich verenigen is daar een extra indicatie voor.Waarom zou ik met iedereen moeten opschieten?
De vraag blijft natuurlijk: waarom vanuit een antireligieuze en zeer individualistische visie (dat lijken met de pijlers van het Satanisme) een collectief oprichten dat veel wegheeft van georganiseerde religie? Waarom vanuit een hekel aan maatschappelijke regulatie een andere regelset creëren die veel minder in vraag gesteld kan worden precies omdat ze vasthangt aan de organisatie?Ik snap het punt dat je probeerd te maken met de regelgeving. Hier moet je je ook realiseren dat je te maken hebt met een organisatie die mensen aantrekt die het niet zo nauw nemen met regels. Anders komen ze gewoon niet serieus bij het satanisme te recht. Het is 'een bepaalt slag mensen' die je aantrekt met zo'n naam als Satan. Dat zeg je zelf. En dan wordt het tijd voor de organisatie om het kaf van het koren te scheiden. Wij zijn geen losgeslagen mensen zoals vele denken. We moorden niet voor de lol, doen andere niet zomaar kwaad aan en hebben niet zomaar een hekel aan religie. Voor een echte satanist, en dan heb ik het niet over pubers, ik bedoel hier volwassen mensen die de filosofie beschreven door LaVey waardig achten om na te streven, toe te passen in hun leven en waar nodig aan te passen, zodat het een eigen iets wordt, zijn heel erg doordacht in hun doen en laten. Zonder die regels zou je een anarchistisch clubje overhouden.
Dit ontlokt mij enkel een welgemeende "Huh?"Heel goed, zou ik zeggen, echter weinigen van hun beseffen de krachten waar ze mee spelen. Nu is UvLvS altijd daar , dus zal je niet zo snel in de steek laten als je hem aanroept, maar de meeste weten niet waar ze mee bezig zijn en blijven hangen op het niveau van anarchie.
Dit is vechten tegen een maatschappijbeeld dat al enkele decennia niet meer strookt met de reële maatschappelijke bewegingen.Maar ze zijn wel van die druk van de maatschappij af. Die je wijsmaakt dat je geboren bent om een huisje boompje beestje voor elkaar te krijgen. Dat er ergens op de aarde een partner voor je loopt, van god gezonden. En dat het leven een test is, zo veel mogelijk verleidingen afslaan, dan staat er als je dood bent wat leuks te wachten. Dat remt mensen in hun doen en laten.
Je kan niet falen tegenover God, zul je bedoelen. Dat betekent niet dat je opeens niet meer kan falen tegenover een ander, dat je geen dingen kunt doen die niet algemeen als dom aangemerkt kunnen worden.Wie verder kijkt zal zien dat ik eigenlijk zeg, je kan niet falen, slecht domme dingen doen.
Dat zei je eerder al, maar onderbouwing ontbreekt nagenoeg volledig.De kerk zaait dood en verderf.
Niet noodzakelijk, het impliceert alleen dat dingen beter kunnen dan ze nu gaan. En dat kun je nu toch niet ontkennen?Een betere wereld creeeren impliseerd dat deze aarde niet goed zou zijn.
Wij wel, maar de wereld is echt wel wat groter dan West-Europa en Amerika. Oh ja, maar daar ligt een Satanist niet wakker van.Waarom niet? Ik hoef niet te jagen. Overal hebben we supermarkten.
Opnieuw: "Huh?"De economie gaat naar de ##o##, maar tv praat alleen maar over de nieuwe president van Amerika. Niemand zal een programma uitzenden over hoe we als persoon actie kunnen ondernemen om ons geld veilig te stellen, en waarom het eigenlijk echt misging. Dat wordt verdoeselt. Maar misschien helemaal vergeten... die bijbel praat hier al over,m dus waarom maken we ons druk toch?
Ja, dat werkt dus niet hé. Als jij je visie wil verdedigen, moet je wel kunnen verdragen dat die ook bekritiseerd wordt.Hé, als satanisme je niet aanstaat, bemoei je er dan niet mee.
Dit staat bol van de ongerijmdheden. Het zijn gewoon twee dezelfde dingen, alleen anders verwoord. "De wens is de vader van de gedachte", zoals men pleegt te zeggen.Antone christian schreef:Het is geen clubje mensen die voor de gezelligheid aardig doet tegen andere. Zo zijn we niet. Ik ben aardig voor wie het verdient. Niemand is aardig tegen mij zomaar. De filosofie, wat het wel degelijk is spreekt je aan of niet.
Mensen met dezelfde instelling zijn welkom, omdat die ons niet lastig vallen, de rest is NIET welkom. Ik gebruik graag drugs. Als iemand daar niet tegen kan hoef ik daar geen vriendschap mee. Om maar de goede naam van de organisatie hoog te houden. Dat is wat je ziet in andere religies. Iedereen maar aannemen, iedereen is welkom, maar als het er op aan komt, moeten ze allemaal leven volgens de zelfde regels. Het verschil met onze regels is dat het de mens zijn behoeftes eert. Lust, hebzucht, agressie en blijdschap. In een kerk weet je maar nooit hoe eerlijk diegene naast je is. Hij wil immers geen gezicht verliezen. Bij ons is dat gewoon niet aan de orde.
Dat zijn problemen van maatschappelijke perceptie enerzijds, en binnen bepaalde religies anderzijds. Dat betekent niet dat het tegendeel noodzakelijk goed is.Als je jezelf boedist noemt hebben mensen een beeld van iemand die rust weet te bewaren. Als zoiemand onrustig wordt wordt hij vreemd aangekeken en wordt er getwijfeld aan zijn standpunt in religie. Als je je christen noemt wordt je raar aangekeken als je in de kroeg zit. Als je moslim bent en je denkt dat je als man op mannen valt, wordt je vogelvrijverklaard.
Zo gelezen is Satanisme de ethiek die deviant gedrag vergoedelijkt. Prediken dat je anderen geen last bezorgt is dus onzin. Hoe vaak heb je de afweging al gemaakt dat de meeste prostituees niet voor hun plezier jou plezieren? Hoe vaak heb je de afweging gemaakt dat jouw dronkenschap eventueel anderen in gevaar kan brengen? Je kan net zo goed de werken van De Sade een hoogtepunt van morele ontwikkeling noemen.Ik ben asociaal in de ogen van sommige, maar ik zeg ook niet dat ik een keurig burger ben. Mij kan je vinden in een hoerentent, maar ik zeg ook niet dat je maar van een partner kan houden. Mij zal je dronken over straat zien lopen, maar ik zit ook niet zondag in de kerk. Wij zijn wie we zijn. Dat vind je maar weinig terug in de vele clubjes die de mensheid rijk is.
Je ziet het misschien niet in, maar dit is eenvoudigweg wel racistisch. Alsof de Joden enerzijds en de moslims anderzijds elk op een grote vergadering bijeen zijn gaan zitten om een manier te bedenken om de wereld naar hun zin te plooien. Neem op zijn minst even de wiki-entry door alvorens dergelijke stuitende taal te spuien.Wat de joden betreft. Ik heb geen probleem met een jood. Ik ben niet racistisch. Ik heb welk een probleem met de leugen die dat volk heeft verkocht aan de wereld als waarheid. Maar dat geldt ook voor een moslim.
Als dit louter provocatie zou zijn, zou ik er nog enigszins kunnen inkomen. Ik heb echter sterk de indruk dat je het gewoon méént. Dit is eigenwaan van dezelfde orde als die van de christen die zegt te zullen bidden voor je zielenheil. Ik neem aan dat we van het laatste beiden de gordijnen in zouden gaan, maar voor jouw uitspraak geldt dus hetzelfde.Ik twijfel echter niet zo zeer aan de oprechtheid van de gelovige mensen. Die religies maken het leven er niet leuker voor ze op en toch blijven ze volhouden.
Het Satanisme pretendeert op dezelfde manier de perfecte regels en wereldvisie aan te dragen. Opnieuw een pot-en-ketelgevalletje.Het satanisme daagt je uit om meer en meer te onderzoeken, terwiojl religies pretenderen de absolute waarheid in pacht te hebben.
Als je de natuurlijke driften zo viert, moet je toch ook inzien dat schuld en schaamte in bepaalde mate evolutionair adaptief geweest moeten zijn. Nu vind ik ook dat het judeo-christelijk denken die emoties tot een cultus gemaakt heeft, maar dat maakt het totale ontbreken ervan - opnieuw - niet zonder meer goed.Iemand anders zou wel eens een goede indruk willen maken op een ander, of zich schamen voor bepaalde gedragingen. Wij niet.
Sorry, maar is dit niet gewoon onbeleefdheid een moreel hoogstandje noemen?Als een vrouw voorbijloopt in een geil broekie zeggen wat er wat van. You bet ya. Een ander zou wel willen kijken, doet dat misschien stiekem ook, maar kan weinig geluid produceren. Ik vertel ronduit dat ze een mooie vrouw is, geef haar een giele lach en vraag of ze misschien die avond een yoghertje wil eten bij mij thuis.
Zo bezien is satanisme dus gewoon een manier om bepaalde zaken controleerbaar te maken. Dat verschilt dus in niets van zich richten naar God om een gevoel van controle over zaken te krijgen.Wij leven voor onszelf, omdat je te klein bent om alles te kunnen controleren en iets in te brengen tegen het grote plaatje.
Niet echt, ik stelde dat het onderzoek ernaar objectief moet zijn. De argumentatie die ik van jouw kant zag komen leek mij gebasseerd op persoonlijke vissie's die stammen uit andere levenbeschouwingen. Uiteindelijk is dat zo ongeveer wat ieder mens heeft bij zijn.haar levensheschouwing. Je bezighouden met alle religie's en alle filosofiën te bestuderen om dan tot een conclusie te komen is een levenstaak opzich. Geen mens die zich daarmee gaat bezighouden.ypsilon schreef:Ja, maar het gaat hier niet om iets dat objectief kan betiteld worden als een (on-)waarheid. Het gaat om een levensvisie met een bepaalde argumentatie erachter. Die argumentatie bekritiseerde ik, maar daarop werd ook niet specifiek gereageerd. Je kan trouwens perfect een subjectieve mening vormen over een set objectieve gegevens. Wat je niet kan, is die objectieve gegevens ontkennen vanuit een subjectieve mening, maar dat is iets anders.
Jij stelt het voor alsof Satanisme objectief de beste levensbeschouwing is, en dat elke ontkenning daarvan subjectief is. Dat klopt dus niet.
Je kan het er specifiek om doen, maar persoonlijk vind ik dat zeer laag bij de gronds. Dat geeft zo het gevoel dat die persoon die iets voor mij deed niet mijn vriend is, maar gewoon iemand die wil dat ik uit elementaire beleefdheid iets voor hen doe. Persoonlijk vind ik dat je iemand helpt omdat je dat zelf wilt. Dat wederzijdse vriendschap en hulp daaruit voorvloeit is dan maar een gevolg daarvan.En dan stel ik me de vraag: moeten we dat zonder meer toejuichen of zou dat een drogreden van het type "is-ought"? En als we noch het één noch het ander moeten doen, maar gewoon "objectief" proberen zijn (wat overigens nooit lukt, de mens heeft geen directe toegang tot de wereld), die objectieve gegevens dan formaliseren tot leefregels?
Deze selectieve quote zit volgens mij veel dichter tegen de waarheid. Je herhaalt en verdraaid daarbij een paar dingen die je eerder al zei. Ik zou het appreciëren als je puntsgewijs op mijn argumenten (zoals het feit dat de manier waarop de CoS zich afsluit en bepaalde regels in de praktijk wil brengen in niets verschillen van andere religies) zou ingaan. Gebruik daarvoor graag de quote-knop.Satanisme is geen religie zoals vele denken. Bij een religie denk ik aan bepaalde normen en waarde ten einde een betere wereld te creeeren. (...) En wij doen wat dat betreft het zelfde.
Ondanks die laatste "nuance" is het eerste deel dermate stigmatiserend dat het een regelrechte inbruik vormt op onze regels. Een volgende post met dergelijke inhoud zal gewoon verdwijnen.Hoewel de islam puur een religie is gebaseerd op haat tegen het joodse geloof. En omdat nu bijna alle joden blijven vertellen over jaweh had Hitler ze liever niet meer op de aarde. En dat snap ik heel erg goed. Alleen vind ik het weer niet kunnen om een mens te vermoorden, dus daarna veroordeel ik WWII. Zeker wel.
Neen, ik stelde dat het beeld van de maatschappij dat jij schetste en afkeurde, er een is dat al een paar decennia de reële maatschappij niet meer reflecteert. Da's een groot verschil.Je stelt dat vechten tegen de maatschappij niet meer aan de orde is.
Allicht. Iemand die het niet eens is met de maatschappij zal het echter óók niet noodzakelijk nodig achten om Satan te zoeken.Iemand die het eens is met de maatschappij zoekt niet naar UvLvS (satan). Satan is namelijk door de maatschappij bestempelt als not-the-man-2-follow.
Met alle respect, maar er is weinig volharding en intelligentie voor nodig om het clichématige beeld dat je hier en daar van het christendom ten beste hebt gegeven te verwerpen.Maar daar is passie, volharding en intelligentie voor nodig.
Mooie illustratie van hetgeen ik al een tijdje duidelijk probeer te maken. Ik zie werkelijk het verschil niet tussen: "Wie niet in God/Allah/JWHW/... gelooft is een heidense hond die zal branden in de hel." en "Wie de ideeën van het Satanisme verwerpt is een door de Kerk geïndoctrineerde dommerik." Beide zijn overigens nogal aanmatigend, als je het mij vraagt.Wij aan de andere kant zullen slecht spreken van ideeen en het aan jou laten daar wat mee te doen. Volg je ze niet, zal je als satanist niet slagen. Daarvoor is de invloed van de kerk op deze wereld te groot.
Ik denk niet dat mij hier veel ontgaat, althans: er ontgaat mij misschien nog één en ander m.b.t. wat satanisme waarlijk inhoudt, maar ik uit hier kritiek op jouw overtuiging, en ik denk dat ik die inmiddels toch wel begrepen heb. Nogmaals: als jij niet wil dat niet-satanisten zich met satanisten benoemen, dan moet het satanisme zich ook werkelijk buiten de maatschappij plaatsen. Ik raad in dat geval aan om een eiland te kopen.Antone christian schreef:Als satanisme niets voor je is, bemoei je er dan niet mee.
Puur satanisme manier van reageren. Wat moet ik anders zeggen? Misschien is het maar beter dat je een andere club gaat opzoeken en dat ze daar misschien wel sociaal zijn tegen jou? Dat gaat dus niet op. Wie in contact wil komen met een satanist hoeft niet een heilig boontje te verwachten. Of ontgaat je hier iets?
Ik zou dit eigenlijk moeten laten voor wat het is, maar dat lukt me dus echt niet. Moet je horen: niemand kan je verbieden ergens opgewonden van te raken. Ik vind echter wel dat je een klein beetje langer zou mogen nadenken over dit soort dingen. Het valt buiten het bestek van dit topic om te gaan discussiëren over wanneer we iemand als seksueel volwassen mogen beschouwen, maar ik wil toch even zeggen dat lichamelijke ontwikkeling daar géén graadmeter voor is. Het staat behoorlijk vast dat veel van die meisjes vandaag dingen doen waar ze morgen spijt van hebben, gewoon omdat ze amper begrijpen waar ze mee bezig zijn. Dat moet je m.i. niet cultiveren omdat dat jou even goed uitkomt. Zoek de reportage "Au l'école du X" eens op.Satanisme vergoedelijkt geen diviant gedrag. Je zult moeten aannemen dat in onze ogen, wat voor jou afwijkend is, afwijkt omdat een organisatie dat zo heeft bepaalt. Als ik tieten zie van 14 jaar krijg een een harde plasser. Dat is vrij normaal denk ik zo. Maar volgens de normen mag je pas opgewonden raken als iemand de leeftijd van 18 heeft bereikt. (...) Ik ga ook niet in de bosjes staan of meisjes aanranden, maar als ik in een discotheek een griet scoor, vraag ik niet hoe oud ze is. Wilt ze sex, kan ze het krijgen. Just like that. Ik heb wel moraal.
Eenieder dient naar waarde geschat te worden, en te hooggespannen verwachtingen leiden alleen tot teleurstelling, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet dat het opgeven van elke verwachting het antwoord is. Dat is trouwens ook niet wat je doet, je creëert gewoon andere verwachtingen, die onder een andere vorm gepresenteerd worden.Menig tiener, danwel volwassen persoon, raakt gefrustreed omdat ze toch niet kunnen voldoen aan de verwachtingen die in hun gesteld worden. Dat is niet eerlijk. Een ieder is uniek, en daarom al bijzonder waardevol en geslaagt in het leven.
Tuurlijk is het dat. Ik ben niet volledig objectief, dat wou ik ook niet beweren. Dat betekent echter niet dat mijn kritiek daarom geen grond heeft.Niet echt, ik stelde dat het onderzoek ernaar objectief moet zijn. De argumentatie die ik van jouw kant zag komen leek mij gebasseerd op persoonlijke vissie's die stammen uit andere levenbeschouwingen.
Dat is - alweer - een hele normale en hele menselijke redenering, lijkt mij. Maar dat was precies de insteek van mijn vraag: waarom is het noodzakelijk om zoiets te formaliseren?Je kan het er specifiek om doen, maar persoonlijk vind ik dat zeer laag bij de gronds. Dat geeft zo het gevoel dat die persoon die iets voor mij deed niet mijn vriend is, maar gewoon iemand die wil dat ik uit elementaire beleefdheid iets voor hen doe. Persoonlijk vind ik dat je iemand helpt omdat je dat zelf wilt. Dat wederzijdse vriendschap en hulp daaruit voorvloeit is dan maar een gevolg daarvan.
Het wordt eerder formeel omschreven dan het formeel gebruikt wordt in de maatschappij.Dat is - alweer - een hele normale en hele menselijke redenering, lijkt mij. Maar dat was precies de insteek van mijn vraag: waarom is het noodzakelijk om zoiets te formaliseren?