De constructie, organisatie en structuur van een huis volgt niet uit de fysieke eigenschappen van bouwstenen.
De constructie, organisatie en inwendige werking van een motor volgt niet uit de fysieke eigenschappen van de onderdelen.
De constructie, organisatie en interactie van een computer volgt niet uit de fysieke eigenschappen van de grondstoffen.
Deze fysieke eigenschappen van de bouwstenen en onderdelen zijn essentieel voor de constructie en organisatie, maar deze eigenschappen zijn niet afdoende omdat ze op geen enkele manier de constructie of organisatie kunnen kiezen of veroorzaken.
Dit komt weer terug op de wetmatigheid die ik al eerder noemde: Natural forces do not do macroscopically describable things which are extremely improbable from the microscopic point of view.
Zijn de fysieke eigenschappen van de onderdelen van een levende cel afdoende voor de constructie, organisatie en werking ervan?
Indien ja: dan zou ik graag een demonstratie hiervan zien. Want het zou betekenen dat als ik een fles met alle onderdelen voor het leven had, deze onderdelen zich dan spontaan zouden organiseren tot een levende cel. Dit moet zelfs behoorlijk waarschijnlijk zijn want er zat niet zo heel veel tijd tussen het afkoelen van deze planeet en het tot bestaan komen van het eerste leven.
Indien nee: waarom niet? Wat is nog meer vereist? Hoe vond de constructie en organisatie van de eerste levende cel plaats?
Merk op dat een net gestorven cel nog steeds dezelfde structuur en organisatie heeft als een levende cel. Wat zou er voor nodig zijn om dit proces in een net gestorven, niet beschadigde, cel weer op te starten? Hoe is dit proces voor het eerst opgestart?
Merk op dat het bovenstaande een veel eenvoudigere probleem is dan de vraag hoe de losse onderdelen spontaan een hele cel zouden kunnen construeren zonder ontwerp, zonder plan, zonder doel, zonder vooruitzien.
Puzzels