De algemeen geaccepteerde verklaring is dat het gebied waar de Maya's leefden uitzonderlijk arm is aan delfstoffen. Het hele Yucatan bijvoorbeeld is een schiereiland geheel bedekt met een dikke laag mineraalloos kalksteen.ik zou er geen verklaring voor hebben eigenlijk.
Is dat zo?Ik zat me af te vragen hoe het komt dat de Maya's technologisch niet op het zelfde niveau zaten als wij toentertijd (qua wapens enzovoorts) terwijl zij wetenschappelijk veel verder waren dan wij waren in die tijd.
Dus inderdaad astronomische observaties en wiskunde voor zover die daarbij nodig is. Dat kan men toch moeilijk "wetenschappelijk veel verder" noemen.''De Maya's waren vergevorderde astronomen en wiskundigen. ... Alles was gebaseerd op nauwkeurige observaties van de planeet Venus, ... ''De berekening van het zonnejaar is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die als basis voor de Gregoriaanse kalender gebruikt is.''
Klopt ook, alhoewel, ik heb in de 4e van de Havo een praktische opdracht over de Maya's gemaakt, maar ik heb het bestand noch de boeken en website die ik gebruikte in mijn bezit. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer welke dat waren. Dus aardig wat informatie ben ik verloren, maar goed.Dus inderdaad astronomische observaties en wiskunde voor zover die daarbij nodig is. Dat kan men toch moeilijk "wetenschappelijk veel verder" noemen.
Ze hadden inderdaad minder uitwisseling met andere culturen maar de verschillende stammen hadden onderling veel ruzie, en ze waren daarbuiten ook zeer gewelddadig. Aanbaden veel goden aan wie ook veel levende offers werden gebracht. Dan zou je toch mogen aannemen als je veel oorlogen hebt dat je opzoek gaat naar technische verbeteringen van je wapens om zo doende de kansen op overwinning van een oorlog te vergroten?Een warmer klimaat, geen honger, geen uitwisseling mogelijk met (totaal) andere culturen... Ook de religie en het godsbeeld waren wellicht een remmende factor op de ontwikkeling.
Da's juist, maar zoals Bobbyjong schrijft en om de redenen die ik hierboven beschreef, waren ze nooit tot in China geraakt om het buskruit te leren kennen. Wikipedia zegt daarover:Ze hadden inderdaad minder uitwisseling met andere culturen maar de verschillende stammen hadden onderling veel ruzie, en ze waren daarbuiten ook zeer gewelddadig. Aanbaden veel goden aan wie ook veel levende offers werden gebracht. Dan zou je toch mogen aannemen als je veel oorlogen hebt dat je opzoek gaat naar technische verbeteringen van je wapens om zo doende de kansen op overwinning van een oorlog te vergroten?
, zie hier.Het belangrijke en lastig te vinden of te maken ingrediënt salpeter is zeer waarschijnlijk wel aan de chinezen ontleend.
Één ding staat in ieder geval vast en dat is dat het geen lieverdjes waren.