Heb net het hele draadje gelezen. Tussen alle interessante berichten heb ik het meest met ad1956's opvatting. Hij vaagt eigenlijk alle problemen in deze discussie van tafel. Zijn(?) opvatting sluit trouwens (toevallig?) naadloos aan bij de lezing van de veda's. Zodra je ziel en materie namelijk als los van elkaar ziet kom je in de problemen, en staan erudiete atheisten als Klintersaas klaar om een en ander (terecht) neer te sabelen.
Ik zal even een samenvatting geven van mijn begrip van ziel, op basis van wat ik gelezen heb in de veda's. Volgens mij zal dan ook de vraag van Sofie automatisch beantwoord zijn.
Ten eerst een belangrijk puntje: Zoals in de veda's duidelijk wordt gemaakt: de persoon die de ziel volledig begrijpt
is volmaakt verlicht en verlost en heeft alle wijsheid. Met andere woorden: het begrijpen van de ziel is het *eindresultaat* van alle kennisontwikkeling - spiritueel of anderzijds. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de gemiddelde mens (zoals wij hier op dit forum) niet begrijpt wat de ziel is. Ook is het onzin om te denken dat men zo maar even zal kunnen beredeneren wat de ziel is of wat de eigenschappen van de ziel zijn, net zoals men niet zomaar even zal kunnen beredeneren wat god is. Het is m.i.
heel belangrijk om dit te onderkennen.
Dat gezegd: Ik begin met een aantal relevante verzen uit
bhagavad gita. Ik haal graag verzen uit deze oude geschriften aan, omdat de kennis rondom de ziel daarin al volledig is uitgewerkt. Nieuwe ideeen over deze materie kunnen m.i. niets toevoegen maar veroorzaken slechts verwarring. Ik gruwel van de meest New Age rommel over dit m.i. belangrijke onderwerp. Tenenkrommend gezwets, doorgaans, geschreven door onwetenden. Gewoon bij de oude geschriften blijven, lijkt me.
(Er is trouwens een
online bhagavad gita beschikbaar voor geintereseerden. Kan ik aanraden! Het lezen van BG schijnt volgens de kenners al toegang tot het goddelijke te verschaffen, zelfs als je de inhoud verwerpt!?)
"BG 2.17-2.29" schreef:That which pervades the entire body you should know to be indestructible. No one is able to destroy that imperishable soul.
The material body of the indestructible, immeasurable and eternal living entity is sure to come to an end; therefore, fight, O descendant of Bharata.
Neither he who thinks the living entity the slayer nor he who thinks it slain is in knowledge, for the self slays not nor is slain.
For the soul there is neither birth nor death at any time. He has not come into being, does not come into being, and will not come into being. He is unborn, eternal, ever-existing and primeval. He is not slain when the body is slain.
O Pārtha, how can a person who knows that the soul is indestructible, eternal, unborn and immutable kill anyone or cause anyone to kill?
As a person puts on new garments, giving up old ones, the soul similarly accepts new material bodies, giving up the old and useless ones.
The soul can never be cut to pieces by any weapon, nor burned by fire, nor moistened by water, nor withered by the wind.
This individual soul is unbreakable and insoluble, and can be neither burned nor dried. He is everlasting, present everywhere, unchangeable, immovable and eternally the same.
It is said that the soul is invisible, inconceivable and immutable. Knowing this, you should not grieve for the body.
If, however, you think that the soul [or the symptoms of life] is always born and dies forever, you still have no reason to lament, O mighty-armed.
One who has taken his birth is sure to die, and after death one is sure to take birth again. Therefore, in the unavoidable discharge of your duty, you should not lament.
All created beings are unmanifest in their beginning, manifest in their interim state, and unmanifest again when annihilated. So what need is there for lamentation?
Some look on the soul as amazing, some describe him as amazing, and some hear of him as amazing, while others, even after hearing about him, cannot understand him at all.
Er zijn veel meer verzen over dit onderwerp in de oude gescrhiften, maar laat ik het voorlopig even bij bovenstaande houden. Het volstaat om te stellen dat de ziel de persoon is, en het materiele lichaam als kleding is, die door de ziel steeds weer opnieuw wordt aangetrokken en afgeworpen.
Het lijkt mij dus, dat volgens de veda de ziel in het lichaam komt op het moment dat de eerste celdelingen van start gaan. Hildebrand zegt zoiets ook eerder in het draadje, vanuit de Christelijke visie. De veda's stemmen in.
Ten slotte nog een paar woorden over de belangrijkste bezwaren tegen het bestaan van een ziel die in dit draadje geoppert werden door o.a. Klintersaas e.a. Wat gebeurt er bij transplantatie van organen, tijdens coma's, het enten van planten, het doormidden snijden van wormen (beide delen blijven leven) etc?
Dit is allemaal heel simpel. Ik geef even kort wat achtergrond uit de veda's. Het universum is bevolkt door een groot aantal zielen. Zelfs meer zielen als dat er
atomen zijn. Erg veel dus. (sluit ook aan bij ad1956's visie, ziet u dat?) De meeste zielen hebben geen materieel lichaam, namelijk ongeveer drie keer zoveel als dat wel een lichaam hebben. De zielen zonder lichaam hebben maar een verlangen, en dat is een lichaam hebben, ongeacht welke. Dat zijn de 'geesten' of 'spoken'. Zodra een lichaam verzwakt raakt of anderzijds beschikbaar komt, 'duiken' 'ze' erin!
Overigens worden volgens de veda's lichamen aan zielen 'toegekent' op basis van karma en op basis van het bewustzijn van de ziel in een vorig leven. Het is geen loterij.
Je zou trouwens misschien kunnen zeggen dat bepaalde psychische aandoeningen het gevolg zijn van een 'kaping' van het lichaam door andere zielen. Schizofrenie. Dementie. Coma. Maar ook het voortleven van organen tijdens transplantaties. Of het in tweeen knippen van wormen is met bovenstaande verklaard. Het 'uitdrijven' van boze geesten, in veel culturen een bekend fenomeen, krijgt ook een andere lading, zo denkende.
En fin ik wil het niet al te lang maken, hoewel het een groot onderwerp is. Rest me te zeggen dat hij of zij die de ziel volledig wil kennen op het 'juiste' pad is, al zeg ik het zelf. Het is hetzelfde pad dat wordt bewandelt door alle wijzen die op zoek zijn naar de absolute waarheid, nieuwsgierig zijn, of op jacht zijn naar onbeperkte rijkdom, en heeft hetzelfde doel, namelijk volmaakt kennis, verlossing en verlichting. Ook mensen als Klintersaas bevinden zich op dat pad, hoewel ze dat misschien niet zo zouden zeggen? Of juist wel?
Trouwens jammer dat Johan2 gebanned is. Waarom nu toch, het leek me een verstandige figuur, op basis van wat ik in dit draadje las. Voor de rest vond ik bijdrages van mensen ook weer leuk om te lezen. Normaal gesproken beschouw ik dat als begrepen, maar laat ik voor de verandering even meedoen in de gezellige sfeer van dit draadje en het uitspreken.