Hallo,
ik zit met het volgende: het waterpompje van mijn wasmachine (model Samsung, type SWF-P10) is na 8 jaar dienst stuk. Niet dat zo'n pompje erg duur is (ca 45), maar uit interesse zou ik gewoon willen weten hoe dit werkt en wat er mis mee is (om het eventueel te kunnen herstellen.)
Symptoom: de schoepen van het pompje maken een trillende beweging in plaats van een roterende beweging. Hierdoor is er geen pompwerking meer.
Op foto en schema in bijlage ziet men dat het éénfasig inductiemotortje is. Na raadpleging van de schoolboeken vermoed ik sterk dat het om een spleetpoolmotor gaat. Het is geen 'condensatormotor' (want ik zie geen condensator). De stator op de as met schoepen is een permantent magneet.
Echter, bij een spleetpoolmotor verwacht ik twee kortgesloten hulpwikkelingen, maar die zijn er niet (zie ook info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spleetpoolmotor).
Tussen de twee wikkelingen bevindt (bevond) zich een elektrische component, waarvan ik niet weet waar het voor dient. Deze staat voortdurend in geleiding. Als deze open zou schakelen, valt de spanning weg van de motor. De component heeft geen capaciteit. Bij temperatuur van 180°C blijft dit in geleiding (dus ook geen thermische beveiliging).
De spoelen zijn allebei even groot en werken allebei.
Nu is mijn vraag: Hoe zou dit pompje moeten werken? Het is een éénfasige motor maar ik begrijp niet hoe er een draaiveld (ipv een wisselveld) gecreëerd zou moeten worden. Er is geen condensator, geen hulpwikkeling (de 2 wikkelingen staan in serie en acteren als één magneet), en geen kortgesloten hulpwikkeling ...
Het is alsof dit pompje verkeerd gemaakt is, doch het heeft 8 jaar gewerkt.
Eens ik begrijp hoe dit in elkaar zit, kan ik het defect opsporen.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Frankie