alauret
Artikelen: 0

Verbruik electra

Weet niet of ik hier goed zit maar ik zou graag willen wat de kosten van het gebruik van 6 uur stroom (overdag). Op het apparaat staat 300 - m3/h, 240 volt.

In dit flatgebouw wordt gerenoveerd en elke bewoner moet toegang geven tot dit gebruik. Wij willen graag weten hoe hoog de kosten hiervan zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord, hier wonen alleen maar leken op dit gebied.
klazon
Pluimdrager

Re: Verbruik electra

Misschien handig om er even bij te zetten wat voor apparaat het is.

300 m3/h zegt me niks.
alauret

klazon schreef:Misschien handig om er even bij te zetten wat voor apparaat het is.

300 m3/h zegt me niks.
Oh sorry, het gaat om een apparaat dat asbest moet verwijderen
Phys

Verplaatst naar Elektrotechniek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
klazon
Pluimdrager

Oh sorry, het gaat om een apparaat dat asbest moet verwijderen
Blijkbaar erg moeilijk om iets concreet te verwoorden. Hoe gaat dat asbest verwijderen dan in zijn werk? Die 300m3/h, is dat de hoeveelheid asbest die dat ding verwijdert? Of is het een soort stofzuiger die 300m3 lucht per uur verplaatst? Staat er geen wattage op die machine? Kortom, probeer eens wat concreter aan te geven wat voor soort machine dit is.
alauret

Blijkbaar erg moeilijk om iets concreet te verwoorden. Hoe gaat dat asbest verwijderen dan in zijn werk? Die 300m3/h, is dat de hoeveelheid asbest die dat ding verwijdert? Of is het een soort stofzuiger die 300m3 lucht per uur verplaatst? Staat er geen wattage op die machine? Kortom, probeer eens wat concreter aan te geven wat voor soort machine dit is.
Ik heb de machine zelf niet gezien omdat ik moest werken maar mijn buurvrouw heeft deze gegevens opgeschreven en mij gevraagd of ik dat op Internet kan opzoeken, ze had het gevoel dat er behoorlijk veel electra werd verbruikt. Er moesten asbestplaten boven de voordeuren aan de binnenkant van de woningen worden verwijderd. Wat ik van haar begreep werd er een soort tent geplaatst tot halverwege de gang en daar ging dat ding in - volgens haar was het een soort van stofzuiger. Dat apparaat heeft 6 uur geweldig veel herrie gemaakt en er moesten ramen open blijven.

Verder weet ik het ook niet te verwoorden, wanneer u hiermee niks kunt hebben we pech. Ik denk niet dat ik op andere site met deze informatie verder kom. In ieder geval bedankt voor uw moeite en sorry dat ik zo weinig informatie kon geven. Gr. Ans
Jan van de Velde
Moderator

Op 240 V, en dan in een appartement zélf op het lichtnet aan te sluiten, dan houdt dat toch wel op met om en nabij de 2,5 kW maximaal? En dat is best in staat om een fórse ventilator aan te drijven. 6 uurtjes kost dan in het slechtste geval om en nabij 15 kWh, zeg rond de € 3,-.

Voor dat bedrag ben ik graag wat asbest kwijt.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
alauret

Jan van de Velde schreef:Op 240 V, en dan in een appartement zélf op het lichtnet aan te sluiten, dan houdt dat toch wel op met om en nabij de 2,5 kW maximaal? En dat is best in staat om een fórse ventilator aan te drijven. 6 uurtjes kost dan in het slechtste geval om en nabij 15 kWh, zeg rond de € 3,-.

Voor dat bedrag ben ik graag wat asbest kwijt.......
Zeker weten. Maar er wonen hier veel mensen met een AOW uitkering en voor hun is het wel belangrijk te weten hoeveel de kosten bedragen.

Ik ga het aan ze doorgeven. Bedankt voor je info en je snelle reaktie. Gr. Ans
klazon
Pluimdrager

Wat je wel kunt doen is achteraf het verbruik ongeveer bepalen. Schrijf de standen van de elektriciteitsmeter op, elke dag op hetzelfde tijdstip. Te beginnen een paar dagen voordat ze komen met dat ding, tot een paar dagen nadat ze zijn geweest. Bereken dan per dag het aantal kWh en kijk of dat op die asbestdag duidelijk hoger was.
alauret

Wat je wel kunt doen is achteraf het verbruik ongeveer bepalen. Schrijf de standen van de elektriciteitsmeter op, elke dag op hetzelfde tijdstip. Te beginnen een paar dagen voordat ze komen met dat ding, tot een paar dagen nadat ze zijn geweest. Bereken dan per dag het aantal kWh en kijk of dat op die asbestdag duidelijk hoger was.
Dat is inderdaad een goed idee. Er zijn nog woningen die gedaan moeten worden, het is denk ik handig wanneer een van hun de stand opschrijft voor en na de klus dan weten ze het exact. Ga het ook aan ze doorgeven. Ik ben een van de jongeren hier dus altijd de pineut wanneer er iets op de computer moet worden opgezocht. maar ik doe het graag.

Nogmaals bedankt voor je meedenken.
Antre

alauret schreef:Dat is inderdaad een goed idee. Er zijn nog woningen die gedaan moeten worden, het is denk ik handig wanneer een van hun de stand opschrijft voor en na de klus dan weten ze het exact. Ga het ook aan ze doorgeven. Ik ben een van de jongeren hier dus altijd de pineut wanneer er iets op de computer moet worden opgezocht. maar ik doe het graag.

Nogmaals bedankt voor je meedenken.
Het "apparaat" wat bedoeld wordt is een ventilator die aan een filter gekoppeld zit. Deze zorgt dat er in de tent een onderdruk is zodat eventuele stofdeeltjes niet vrij in de lucht kunnen komen. Het verbruik zal wel meevallen want een ventilator die 300m³/h verplaatst maakt wel veel herrie maar gebruikt mischien 500w per uur
klazon
Pluimdrager

.....maar gebruikt mischien 500w per uur
Wat is dat, w per uur?
Antre

W per uur is 1/1000KWH.Ik mag aannemen dat dat bekender is. Dus de ventilator verbruikt dan 0,5 KWH.Wat de prijs daar van is kun je op de rekening van je leverancier zien.
klazon
Pluimdrager

W per uur is 1/1000KWH.
Je bent hier bezig een bekende fout te maken, nl. het door elkaar haspelen van eenheden. En ook nog een schrijffout.

Het is kWh, dus kleine k, grote W, kleine h.

Zoals jij het schrijft veronderstel je dat kWh = kW per uur, maar dat is niet correct.

kWh is kW maal uur, en dat is toch heel wat anders.

Het verschil is een uur in het kwadraat. :D
alauret

Het "apparaat" wat bedoeld wordt is een ventilator die aan een filter gekoppeld zit. Deze zorgt dat er in de tent een onderdruk is zodat eventuele stofdeeltjes niet vrij in de lucht kunnen komen. Het verbruik zal wel meevallen want een ventilator die 300m³/h verplaatst maakt wel veel herrie maar gebruikt mischien 500w per uur
Inderdaad was het zo'n apparaat als hierboven omschreven. Een van de bewoners heeft vanmorgen de meterstand opgeschrven voor en het weghalen van de asbest, volgens mij valt het erg me. De stand was bij aanvang:

47367 en na gebruik:

47373 dus bijna niks, denk ik.

Mocht een van jullie weten wat de kosten zijn, geef ik het graag aan ze door.

Bedankt voor de hulp, gr. Ans

Terug naar “Elektrotechniek”