Hey iedereen
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit deelforum mag stellen. Draait de atmosfeer mee rond de aarde of niet ? Ik denk persoonlijk dat de aarde draait en de atmosfeer op dezelfde plaats blijft.
Alvast bedankt
Thomas
De evenaar is 40 000 km lang.Ik denk persoonlijk dat de aarde draait en de atmosfeer op dezelfde plaats blijft.
Nou ben je aan het over"nuanceren". Afgezien van het aardoppervlak beweegt de atmosfeer zich langs de ruimte. De wrijving daar is verwaarloosbaar. Iets wat in de ruimte een bepaalde snelheid heeft houdt dan ook die snelheid, en die hoeft dan ook verder niet "onderhouden" te worden. Traagheidswet.Kalkoen schreef:Wil de atmosfeer op zich meedraaien met de aarde: absoluut niet!
Waarom merken we daar dan zo weinig van: wrijving van de luchtlagen onderling en het lucht-aardcontact sleuren de lucht mee. Door de miljarden jaren wrijving is de atmosfeer wel gaan meedraaien, maar continu nog moet de wrijfkracht deze beweging onderhouden.
1) ook langs een volledig vlak aardoppervlak zal de wrijving veeeele malen groter zijn dan langs de "ruimte"Mocht de aarde volledig plat zijn én 1 grote oceaan, dan hadden we wel een continue oostenwind.
Het is misschien wat vergezocht in termen van het voelbare, maar het is wel een correctere benadering dan een 1:1 stilstand waarbij enkel de temperatuursverschillen op aarde invloed zouden hebben op de wind. Het ene heeft natuurlijk al wat meer invloed dan het andere.Jan van de Velde schreef:Nou ben je aan het over"nuanceren". Afgezien van het aardoppervlak beweegt de atmosfeer zich langs de ruimte. De wrijving daar is verwaarloosbaar. Iets wat in de ruimte een bepaalde snelheid heeft houdt dan ook die snelheid, en die hoeft dan ook verder niet "onderhouden" te worden. Traagheidswet.
1) ook langs een volledig vlak aardoppervlak zal de wrijving veeeele malen groter zijn dan langs de "ruimte"
2) die atmosfeer is een akelig dun laagje gas bezien op de schaal van de aarde. Enkele tientallen kilometers op 6375 km.
Hadley-cellen en hurricanes ten spijt, ik denk dat het op aarde, alle luchtbewegingen overal bij elkaar opgeteld, per saldo "windstil" is.